stuurwiel blokkeert

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum stuurwiel blokkeert

• Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    kplokker

Vectra 2001 automaat 2.2 benzine, Gisteravond toen ik een rotonde af wilde rijden blokkeerde mn stuurwiel, na even met wat kracht doorhalen ging het weer prima, heeft iemand een idee wat dit kan zijn? het lijkt mij nogal link.
      bedankt voor de tips alvast.

Famempeters

olie van de stuurbekrachtiging op ???pomp slecht ???? het zal in eens heel zwaar gaan vast zitten lijkt me haast onmogelijk .

Bert

sw_reijnders
        Deelnemer

m.a.w. sturen ging zwaarder maar blokkeerde niet (is weldegelijk een groot verschil!!)

als het zwaarder gaat, zou ik idd eens naar de pomp (evt. stuurhuis lekkage) en het olieniveau kijken.
          evt bijvullen met ATF olie Dextron II (Rode olie)

als het stuur echt blokkeert (dus muurvast slaat) contactslot controleren.

oh
          en vertel even een beetje over jezelf . . . dat wordt hier wel op prijs gesteld. :angel

RISL
          Moderator

Jup, zoals je hebt kunnen lezen bij je aanmelding is voorstellen in het voorsteltopic min of meer verplicht!

Blokkeren zal inderdaad het stuurslot zijn geweest (contactslot nakijken), maar dat forceer je niet zomaar door er extra aan te gaan hangen. Zwaarder sturen zal een slecht contact zijn aan de pomp, zeker als je daarna niets vreemds meer voelde zal dit niet aan de olie of pomp zelf liggen.

sw_reijnders
            Deelnemer

De stuurpomp van een vectra b is mechanisch aangedreven door de Multiriem en niet electrisch.
              Dat betekent dat zodra de krukas draait, de stuurbekrachtiging werkt.
              Dus een slecht contact kan het niet zijn zoals bv bij een Astra G

RISL
              Moderator

Okay, dat wist ik niet. Ging van hetzelfde systeem uit als bij de Astra G.
                Het lijkt me vreemd dat je maar heel even iets merkt als het aan de pomp of de olie zou liggen.

kplokker

Ok sorry voor het onpersoonlijke, ik ben Kees, 51 jaar en ik heb sinds 3 jaar deze Vectra, heel tevreden mee, vroeger altijd opel gereden, mn eerste was een a-kadett, toen een B en daarna een coupe. Overgestapt op een A ascona 19 SR, toen een 2.0 b ascona berlina met een pullman rode bekleding, allemaal heel mooi. toen ben ik getrouwd en heb een toyota en een kinderwagen moeten kopen, sinds een paar jaar eindelijk weer een opel, leren bekleding en alle toeters en bellen, stoelverwarming, airco, etc.

Maar ja, dat sturen baart me toch wel zorgen, ging echt niet langzaam zwaarder. Ik voelde wel eerder bij bochten naar links en direkt naar rechts een kleine tik/ weerstand in het stuurwiel.

Ik ga even over jullie suggesties nadenken, ik ben weliswaar geen automonteur, was wel 20 jaar servicemonteur cv, helpt altijd een beetje met sleutelen.

nogmaals bedankt

Famempeters

ik denk zo maar is aan een stuurhuis wat niet geheel fris meer is .

wat heeft de auto aan km,s er op zitten ????

stuurhuis is niet een echt vreemd gebeuren bij de Renault magane van af 2000 hoort dat bij de auto dat die dingen stuk gaan bij zo,n 100.000km dus hier ook mogelijk Google is op stuurhuis Vectra heb ik net gedaan daar is er duidelijk een vraagstuk vectra 2001 met kappote stuurhuizen je komt zo ook op problem carr met dit verhaal .
                    wat geven die aan bij stuur uitslag naar een van de 2 kanten blokeren gevoel van vast zitten dat is een versleten stuurhuis .

kijk is bij een demontage bedrijf gebr Obdam of die niet een goede hebben of kelin gunnewiek ,,, voor een stuurhuis met montage reken 1000€

Bert

wim-v6
                    Deelnemer

Stuurhuizen willen wel lekken bij de Vectra-B, als dan het olie nivo laag staat in het reservoir (welke afhankelijk van het motortype links tegen de motor of op de radiateur zit bevestigd zit) kan ie in een bocht lucht pakken en het stuur niet meer doen bekrachtigen.

Willem

kplokker

Mogge,

Toen ik gisteren stilstond met draaiende motor draaide ik mn stuurwiel rond en hoorde nu bovenin mn stuurkolom lichte tikken, tenminste het leek bovenin te zitten. Ik ga denk ik eerst maar eens de kapjes er af halen zodat ik wat meer kan zien, ik heb toch het idee dat er bij het ronddraaien van het stuur iets ergens tegenaan komt.

De km stand is ongeveer 170.000

De laatste suggestie van jou Willem is ook een goeie, het verklaart alleen het tikken/aanloop geluid in mn stuurhuis/kolom niet.

groet
                        Kees

wim-v6
                        Deelnemer

Dan denk ik toch het stuurslot…

Willem

sw_reijnders
                          Deelnemer

ja maar ja, als je stuurslot blokkeert staat het stuur MUURvast
                            dan krijg je die niet meer gedraaid.

kan het niet een beetje kraken/tikken zijn van de Airbag ring achter het stuur.
                            ik bedoel, je kan ook doof zijn aan 1 oor en je been breken . . . hoeft niet met elkaar te maken hebben

wim-v6
                            Deelnemer

kan met het stuurslot te maken hebben dat ie niet te ver inkomt.

Stuurlint zou kunnen natuurlijk.

Willem

kplokker

Hallo<

Weer een stukje verder met mn stuurblokkade, gisteren gebeurde het weer en kwam er achter dat er gemakkelijk door de “blokkade” heen gestuurd kan worden. Het kost iets kracht en het voelt onnatuurlijk aan. Ik ben toch maar naar mn garage gegaan in plaats van het zelf te proberen. mn vrouw wil inmiddels niet meer autorijden.

Na een test zei de monteur dat de airbag-ring de storing veroorzaakt. Ok, snelle analyse, zou mooi zijn in plaats van een hele kolom. Inmiddels werken mn richtingaanwijzers ook niet meer (ze gaan niet meer automatisch in de ruststand) en bij elke bocht is het een kabaal in mn stuur.

Ik moet de auto morgen laten repareren, ik hou het forum op de hoogte.

groeten uit Katwijk
                                Kees

wim-v6
                                Deelnemer

Stuurlint dus…

Even het blokkeer klipje afknappen en hij is weer fijn in de meeste gevallen.

Willem

kplokker

Opgelost,

Airbag-ring, is vervangen en alles draait weer als voorheen, ik was even bang voor een kolom vervangen.
                                    Blokkeer clipje weghalen durfde de monteur niet aan, hij zei dat het clipje toch een functie had.

Het gevoel van blokkeren was eerder een soort paniekreactie, je kan, als je weet wat het is, makkelijk door de blokkering heen draaien.

Bedankt voor alle tips en trucs, knap dat jullie dit weten.

groet
                                    Kees

wim-v6
                                    Deelnemer

Bij mij knapte die vanzelf af, alles werkt nog naar behoren, maar mooi dat het opgelost is.

Blokkeer klipje is alleen om hem in gedemoteeerde toestand te blokkeren, verder geen functie.

Willem

kplokker

Ok Willem,

Inderdaad blij dat het opgelost is. Ik zal het topic afsluiten. Misschien dat mensen met toekomstige airbag ring problemen er wat aan hebben.

Bedankt en nu ga ik een nieuw topic starten. mn airco doet nl raar. Ik ga kijken of ik er wat van kan vinden.

groet
                                        Kees

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.