Stuurproblemen Agila

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Stuurproblemen Agila

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17270516

    Agilarijder75
    • Topics 1
    • Reacties 0
    • Offline
    • Lid sinds:
      11 February 2015

    Hallo, mijn Agila is uit 2008. Gekocht bij dealer, van eerste eigenaar. Direct viel op: zwaar sturen en geen correctie: stuur komt niet recht terug. Onder garantie nieuw stuurhuis erin. Probleem bleef. Dat zou door stuurbekrachtiging komen: elektrische variant. Bij winterbanden eronder, was het niet corrigeren niet acceptabel meer. Gevaarlijk ook! Zelf sturen of in de greppel belanden. Dealer opnieuw stuurhuis vervangen: geen soelaas. Andere onderdelen vervangen. Probleem nog steeds aanwezig. Oordeel Opel Nederland: producteigenschap. Namen we geen genoegen mee: importeur langs geweest. Conclusie: niet zoals het hoort en gevaarlijk. Maar omdat andere Agila’s dit ook hebben: producteigenschap. Om dat ook zelf vast te stellen, deze week nog testritten in andere Agila’s. Vandaag weer contact met Opel Nederland: en wat als ze allemaal zo rijden? Wat gaat Opel dan doen? Tja, niet zoveel waarschijnlijk. Ze zijn blij met de feedback, als het probleem vaker gemeld wordt, grotere kans op actie. Dus: wie herkent het probleem? Dan kan ik Opel steviger aanspreken.

    #18272957

    Jelle1969
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 4
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 April 2015

    Hoi,mijn vader heeft ook een Agila uit 2009.Sinds mijn kinderen zeggen dat opa zo slingert mogen onze kids niet meer met opa meerijden.Vorig jaar moest ik de agila ophalen omdat opa en oma op vakantie gingen.Tot mijn verbazing ging de agila bij mij slingeren,omdat je constant aan het corrigeren bent.Het stuur blijft eigenlijk gewoon staan in de stand waar je heen draait.Ik heb dit aan mijn vader gemeld,en die is er mee naar de dealer gegaan,waar ze hem hebben uitgelijnd en gebalanceerd(wel gewoon betalen dus).Even tussendoor,mijn vader is de 1e eigenaar,en die zei dat het aLwas,maar dacht dat het zo hoorde.Na het uitlijnen zou het dus over zijn.Niet dus,gisteren weer de auto opgehaald bij de opstapplaats voor de vakantie,en ja hoor,wederom slingeren.Wat een gevaarlijk autootje is dit zeg.Ziet er leuk uit,maar in mijn ogen gevaarlijk.je moet je stuur constant vasthouden.Dus als opel zegt dat dit een product eigenschap is,ga ik mijn vader dus aanraden om deze auto zo snel mogelijk weg te doen,en eens een ander merk te proberen.Het ergste van dit alles is dat ze deze auto aan mijn vader aangesmeerd hebben,omdat hij naar de garage ging voor een slechte accu in zijn vorige agila(ijsco car model)en hem en mijn moeder omgelult hebben om deze te kopen.Ja,oudere mensen zijn daar gevoelig voor.
    Dus eigenlijk mogen mijn kids niet meer met opa meerijden omdat hij in deze agila rijdt,in plaats van dat we dachten dat opa slechter ging rijden.Dus namens mijn kinderen en ons willlen we opel bedanken voor dit geweldige product.Dus mensen,denk goed na voor je een Opel koopt,ga in ieder geval de rijksweg op tijdens een proefrit,daar valt het het meest op.

    #18272958

    Vannos
    Participant
    • Topics 23
    • Reacties 2101
    • Offline
    • Lid sinds:
      14 November 2010

    Kwestie van goede proefrit maken en afspraken maken

    @ agilarijder75
    http://www.hydroline.nl/techniek/default.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Alle Opel Corsa’s B, C en nu D zijn voorzien van een electrisch bekrachtigde stuurkolom, en daaronder een onbekrachtigde tandheugel. De kolom doet hier al het werk en de tandheugel zet de roterende kracht om in een as verplaatsing van links naar rechts. Met name de Corsa D (vaak dan met sportchassis) kent problemen in de rechtuit positie, het stuurhuis ‘kleeft’ en de bestuurder loopt continu te corrigeren.

    Alle kracht in de bekrachtiging komt van boven, en niet zoals bij hydraulisch bekrachtigde stuurhuizen in lijn met de tandheugel, daarmee komt dus alle kracht op de tandwiel overbrenging… Dit is in de basis het probleem. Omdat het stuurhuis om die reden zwaarder is uitgevoerd (daar gaat de gewichtsbesparing) loopt het te zwaar en blijft het kleven in de rechtuit stand.

    De banden zijn het niet… een nieuw stuurhuis werkt niet… een modificatie werkt wel….

    Dit is op te lossen, maar niet zonder het hele stuurhuis uit elkaar te nemen. Om die reden leveren wij deze delen uit voorraad. De modificatie is dan al uitgevoerd.

    Dit lijkt behoorlijk op jouw probleem

    Calibra 3.0V6 Iceland

    #18272959

    Jelle1969
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 4
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 April 2015

    Ja vannos,dit lijkt er op.in mijn ogen dus een fabrieks fout,wat ze dus niet toe willen geven.Lijkt me stug dat ze dit bij de dealer niet weten.Ik print dit uit en loop er van de week even naar binnen bij van Kwawegen,als het lekker druk is natuurlijk :-).

    #18272960

    Jelle1969
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 4
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 April 2015

    Mijn vader is van de week terug geweest bij Opel van Kwawegen,waar de auto vandaan kwam,omdat het stuurprobleem er nog steeds was.De monteur die hem na ging kijken is er mee gaan rijden,en had er geen last van binnen de bebouwde kom,waar normaal de proefritjes gedaan worden,maar is er nu ook mee de snelweg op gegaan,en heeft het stuurprobleem nu zelf ook gevoeld.Vandaag was de auto klaar,er zijn wat onderdelen vervangen,en van Kwawegen heeft het probleem geheel kosteloos opgelost,wat bij mij toch wel overkomt dat klant koning is king: .Heel netjes van ze.Bedankt voor de service.TOP! :thumb

    #18354829

    Rawils
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 2
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 April 2018

    @ Jelle 1969,

    En wat was nou de oplossing/modificatie?

    Ik heb een Agila uit 2012 die ook zwaar stuurt en “kleeft” op de snelweg waardoor je constant moet corrigeren wat heel irritant en vermoeiend rijden is.
    Ik hoor graag wat de oplossing is voordat ik voor veel geld een stuurhuis laat vervangen wat blijkbaar ook niet de oplossing is.
    Ook van Vannos hoor ik graag wat de modificatie inhoudt en door wie dat gedaan wordt als dat niet de Opel dealer is want ik heb begrepen dat Opel dit problem nog steeds niet erkent. Eigenlijk vind ik dit een (kosteloze) terugroepaktie waard. Ook bij de Suzuki Splash, wat technisch dezelfde auto is, speelt dit probleem.

    #18355735

    F. J. Reinhard
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 1
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 May 2018

    Mijn stokoude Agila is langzaam maar zeker zwaar gaan sturen en herken daarom bovenstaande klachten als geen ander. Ik heb daar pasgeleden bij mijn garage melding van gemaakt maar mijn klacht werd ontweken mede omdat ik voor iets belangrijkers kwam: olie lekkage. Daarmee kwam het zwaar of gebrekkig sturen wat op de achtergrond want de olielekkage was op dat moment prioriteit. Nu met het warme weer is het zwaar sturen erger geworden. Ik schrok me rot ergens op de wat bochtige weg tussen ’s-Gravenzande en de Hoek. Het bleek dat met een gangetje van tussen de 50 en 60 mijn blik stomweg niet vanzelf rechttrok maar dat je ook echt aan het stuur moet trekken om weer in een rechte lijn te komen!!! Ook ik had half en half de neiging om te denken dat het aan mij ligt. Hoe kun je jezelf voor de gek houden. Het stuur kleeft! Pas met een te grote kracht komt er beweging in. Dat heet dus in mijn beleving zwaar sturen. Met hetgeen jullie hier hebben neergezet ga ik binnenkort toch ook maar weer richting xxxxxxxxx om het bekende probleem weer opnieuw uiteen te zetten.

    #18357505

    info@gertschipper.nl
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 1
    • Offline
    • Lid sinds:
      20 June 2018

    Beste Vannos

    ik lees in deze topics dat jij de oplossing weet van de zwaar sturende agila

    ik heb vorige week een tweedehands Agila 1.0 Ecoflex gekocht van 2011 met 53.600 km op de teller en deze stuurt ook zwaar, wat moet er verandert worden om het probleem op te lossen?

    ik heb de auto gekocht bij een KIA dealer die hem ingeruild had op een KIA

    heb wel een stukje gereden in de stad maar op de snelweg kwam de fout pas te voorschijn.

    graag hoor ik welke modificatie er moet worden gedaan

    bij voorbaat dank voor een reactie

    groeten  Gert Schipper   info@gertschipper.nl

    #18357524

    Jelle1969
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 4
    • Offline
    • Lid sinds:
      6 April 2015

    Bij mijn vader hebben ze destijds de elektrische stuurbekrachtiging en/of het stuurhuis vervangen,er stond een zelfde auto,waarschijnlijk een nieuwere zonder het probleem,waar ze het uit gehaald hebben en bij mijn vader er in gezet.Probleem opgelost.Weet niet wat zo’n geintje kost.Ik zie het nog steeds als een fabrieksfout. Geef mij maar een hydraulische stuurbekrachtiging 😬

    #18358094

    Rawils
    Participant
    • Topics 0
    • Reacties 2
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 April 2018

    Op zich is er niks mis met elektrische stuurbekrachtiging, ik heb genoeg auto’s gehad, waaronder Astra’s, die daar prima mee stuurden.

    Het problem bij de Agila en de Splash is mijns insziens een regelrechte fabrieksfout die, zoals zo vaak met kostbare fouten, niet door Opel wordt erkend en afgedaan wordt als een “produkteigenschap”. Omdat een terugroepaktie natuurlijk enorm veel geld gaat kosten houden ze het problem liever onder de pet. Blijkbaar vinden ze ontevreden klanten (die potentionele kopers van een nieuwe Opel zijn), niet zo belangrijk.

    Mijn volgende auto wordt hoogstwaarschijnlijk een Toyota en iig geen Opel meer. Bewust ontkennend gedrag kan ik slecht tegen. Er is blijkbaar een oplossing, (zie reaktie van Jelle 1969), maar men houdt dat bewust stil. Erg kwalijk dit.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.