Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › Stuurproblemen Agila
- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 mei 2022om 23:48 door 2 Fast 4 U.
-
AuteurBerichten
-
11 februari 2015 om 17:55 #17270516
Hallo, mijn Agila is uit 2008. Gekocht bij dealer, van eerste eigenaar. Direct viel op: zwaar sturen en geen correctie: stuur komt niet recht terug. Onder garantie nieuw stuurhuis erin. Probleem bleef. Dat zou door stuurbekrachtiging komen: elektrische variant. Bij winterbanden eronder, was het niet corrigeren niet acceptabel meer. Gevaarlijk ook! Zelf sturen of in de greppel belanden. Dealer opnieuw stuurhuis vervangen: geen soelaas. Andere onderdelen vervangen. Probleem nog steeds aanwezig. Oordeel Opel Nederland: producteigenschap. Namen we geen genoegen mee: importeur langs geweest. Conclusie: niet zoals het hoort en gevaarlijk. Maar omdat andere Agila’s dit ook hebben: producteigenschap. Om dat ook zelf vast te stellen, deze week nog testritten in andere Agila’s. Vandaag weer contact met Opel Nederland: en wat als ze allemaal zo rijden? Wat gaat Opel dan doen? Tja, niet zoveel waarschijnlijk. Ze zijn blij met de feedback, als het probleem vaker gemeld wordt, grotere kans op actie. Dus: wie herkent het probleem? Dan kan ik Opel steviger aanspreken.
6 april 2015 om 12:32 #18272957Hoi,mijn vader heeft ook een Agila uit 2009.Sinds mijn kinderen zeggen dat opa zo slingert mogen onze kids niet meer met opa meerijden.Vorig jaar moest ik de agila ophalen omdat opa en oma op vakantie gingen.Tot mijn verbazing ging de agila bij mij slingeren,omdat je constant aan het corrigeren bent.Het stuur blijft eigenlijk gewoon staan in de stand waar je heen draait.Ik heb dit aan mijn vader gemeld,en die is er mee naar de dealer gegaan,waar ze hem hebben uitgelijnd en gebalanceerd(wel gewoon betalen dus).Even tussendoor,mijn vader is de 1e eigenaar,en die zei dat het aLwas,maar dacht dat het zo hoorde.Na het uitlijnen zou het dus over zijn.Niet dus,gisteren weer de auto opgehaald bij de opstapplaats voor de vakantie,en ja hoor,wederom slingeren.Wat een gevaarlijk autootje is dit zeg.Ziet er leuk uit,maar in mijn ogen gevaarlijk.je moet je stuur constant vasthouden.Dus als opel zegt dat dit een product eigenschap is,ga ik mijn vader dus aanraden om deze auto zo snel mogelijk weg te doen,en eens een ander merk te proberen.Het ergste van dit alles is dat ze deze auto aan mijn vader aangesmeerd hebben,omdat hij naar de garage ging voor een slechte accu in zijn vorige agila(ijsco car model)en hem en mijn moeder omgelult hebben om deze te kopen.Ja,oudere mensen zijn daar gevoelig voor.
Dus eigenlijk mogen mijn kids niet meer met opa meerijden omdat hij in deze agila rijdt,in plaats van dat we dachten dat opa slechter ging rijden.Dus namens mijn kinderen en ons willlen we opel bedanken voor dit geweldige product.Dus mensen,denk goed na voor je een Opel koopt,ga in ieder geval de rijksweg op tijdens een proefrit,daar valt het het meest op.6 april 2015 om 12:52 #18272958Kwestie van goede proefrit maken en afspraken maken
@ agilarijder75
http://www.hydroline.nl/techniek/default.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Alle Opel Corsa’s B, C en nu D zijn voorzien van een electrisch bekrachtigde stuurkolom, en daaronder een onbekrachtigde tandheugel. De kolom doet hier al het werk en de tandheugel zet de roterende kracht om in een as verplaatsing van links naar rechts. Met name de Corsa D (vaak dan met sportchassis) kent problemen in de rechtuit positie, het stuurhuis ‘kleeft’ en de bestuurder loopt continu te corrigeren.
Alle kracht in de bekrachtiging komt van boven, en niet zoals bij hydraulisch bekrachtigde stuurhuizen in lijn met de tandheugel, daarmee komt dus alle kracht op de tandwiel overbrenging… Dit is in de basis het probleem. Omdat het stuurhuis om die reden zwaarder is uitgevoerd (daar gaat de gewichtsbesparing) loopt het te zwaar en blijft het kleven in de rechtuit stand.
De banden zijn het niet… een nieuw stuurhuis werkt niet… een modificatie werkt wel….
Dit is op te lossen, maar niet zonder het hele stuurhuis uit elkaar te nemen. Om die reden leveren wij deze delen uit voorraad. De modificatie is dan al uitgevoerd.
Dit lijkt behoorlijk op jouw probleem
6 april 2015 om 13:08 #18272959Ja vannos,dit lijkt er op.in mijn ogen dus een fabrieks fout,wat ze dus niet toe willen geven.Lijkt me stug dat ze dit bij de dealer niet weten.Ik print dit uit en loop er van de week even naar binnen bij van Kwawegen,als het lekker druk is natuurlijk :-).
27 augustus 2015 om 16:53 #18272960Mijn vader is van de week terug geweest bij Opel van Kwawegen,waar de auto vandaan kwam,omdat het stuurprobleem er nog steeds was.De monteur die hem na ging kijken is er mee gaan rijden,en had er geen last van binnen de bebouwde kom,waar normaal de proefritjes gedaan worden,maar is er nu ook mee de snelweg op gegaan,en heeft het stuurprobleem nu zelf ook gevoeld.Vandaag was de auto klaar,er zijn wat onderdelen vervangen,en van Kwawegen heeft het probleem geheel kosteloos opgelost,wat bij mij toch wel overkomt dat klant koning is king: .Heel netjes van ze.Bedankt voor de service.TOP! :thumb
8 april 2018 om 16:03 #18354829@ Jelle 1969,
En wat was nou de oplossing/modificatie?
Ik heb een Agila uit 2012 die ook zwaar stuurt en “kleeft” op de snelweg waardoor je constant moet corrigeren wat heel irritant en vermoeiend rijden is.
Ik hoor graag wat de oplossing is voordat ik voor veel geld een stuurhuis laat vervangen wat blijkbaar ook niet de oplossing is.
Ook van Vannos hoor ik graag wat de modificatie inhoudt en door wie dat gedaan wordt als dat niet de Opel dealer is want ik heb begrepen dat Opel dit problem nog steeds niet erkent. Eigenlijk vind ik dit een (kosteloze) terugroepaktie waard. Ook bij de Suzuki Splash, wat technisch dezelfde auto is, speelt dit probleem.7 mei 2018 om 17:01 #18355735Mijn stokoude Agila is langzaam maar zeker zwaar gaan sturen en herken daarom bovenstaande klachten als geen ander. Ik heb daar pasgeleden bij mijn garage melding van gemaakt maar mijn klacht werd ontweken mede omdat ik voor iets belangrijkers kwam: olie lekkage. Daarmee kwam het zwaar of gebrekkig sturen wat op de achtergrond want de olielekkage was op dat moment prioriteit. Nu met het warme weer is het zwaar sturen erger geworden. Ik schrok me rot ergens op de wat bochtige weg tussen ’s-Gravenzande en de Hoek. Het bleek dat met een gangetje van tussen de 50 en 60 mijn blik stomweg niet vanzelf rechttrok maar dat je ook echt aan het stuur moet trekken om weer in een rechte lijn te komen!!! Ook ik had half en half de neiging om te denken dat het aan mij ligt. Hoe kun je jezelf voor de gek houden. Het stuur kleeft! Pas met een te grote kracht komt er beweging in. Dat heet dus in mijn beleving zwaar sturen. Met hetgeen jullie hier hebben neergezet ga ik binnenkort toch ook maar weer richting xxxxxxxxx om het bekende probleem weer opnieuw uiteen te zetten.
20 juni 2018 om 16:22 #18357505Beste Vannos
ik lees in deze topics dat jij de oplossing weet van de zwaar sturende agila
ik heb vorige week een tweedehands Agila 1.0 Ecoflex gekocht van 2011 met 53.600 km op de teller en deze stuurt ook zwaar, wat moet er verandert worden om het probleem op te lossen?
ik heb de auto gekocht bij een KIA dealer die hem ingeruild had op een KIA
heb wel een stukje gereden in de stad maar op de snelweg kwam de fout pas te voorschijn.
graag hoor ik welke modificatie er moet worden gedaan
bij voorbaat dank voor een reactie
groeten Gert Schipper info@gertschipper.nl
20 juni 2018 om 21:06 #18357524Bij mijn vader hebben ze destijds de elektrische stuurbekrachtiging en/of het stuurhuis vervangen,er stond een zelfde auto,waarschijnlijk een nieuwere zonder het probleem,waar ze het uit gehaald hebben en bij mijn vader er in gezet.Probleem opgelost.Weet niet wat zo’n geintje kost.Ik zie het nog steeds als een fabrieksfout. Geef mij maar een hydraulische stuurbekrachtiging ?
5 juli 2018 om 15:23 #18358094Op zich is er niks mis met elektrische stuurbekrachtiging, ik heb genoeg auto’s gehad, waaronder Astra’s, die daar prima mee stuurden.
Het problem bij de Agila en de Splash is mijns insziens een regelrechte fabrieksfout die, zoals zo vaak met kostbare fouten, niet door Opel wordt erkend en afgedaan wordt als een “produkteigenschap”. Omdat een terugroepaktie natuurlijk enorm veel geld gaat kosten houden ze het problem liever onder de pet. Blijkbaar vinden ze ontevreden klanten (die potentionele kopers van een nieuwe Opel zijn), niet zo belangrijk.
Mijn volgende auto wordt hoogstwaarschijnlijk een Toyota en iig geen Opel meer. Bewust ontkennend gedrag kan ik slecht tegen. Er is blijkbaar een oplossing, (zie reaktie van Jelle 1969), maar men houdt dat bewust stil. Erg kwalijk dit.
3 april 2022 om 16:54 #18461795Daar zijn we weer.Wij hebben nu de agila van mijn vader overgenomen,bj 2009,55000km op de teller,en je raad het al,wederom een klevend stuur,wij hebben onze Kia picanto weggedaan om deze voor ons gevoel,zo goed als nieuwe agila te gaan rijden als boodschappen auto.Gisteren zei mijn vrouw nog”hadden we mijn picantootje maar niet weggedaan,want wat stuurt deze auto k.u.t.
Zijn er al mensen met een blijvend goede oplossing? Die modificatie,wat kost dat,en is het dan echt opgelost,en niet tijdelijk met een ander stuurhuis.8 april 2022 om 14:08 #18462223Mijn vrouw heeft een Agila automaat uit 2011 en deze heeft de zelfde problemen als hier boven beschreven, sturen bij lage snelheden weinig problemen maar bij snelheden van boven de 30 km/h is het moeilijk om recht te rijden en hoe sneller je gaat hoe erger het wordt. Er is boven een oplossing “gegeven” maar er wordt niet beschreven wat de oplossing is.
Mijn vraag is, is het mogelijk om de elektrische adaptieve stuurbekrachtiging uit te schakelen of om te schakelen naar continu stuurbekrachtiging.
De auto op zich rijd goed, alleen de stuurbekrachtiging ontneemt eigenlijk alle rij plezier.
8 april 2022 om 14:42 #18462228Edit op mijn vorige post: Ik heb de volgende e-mail gestuurd naar Hydroline gestuurd:
Beste,
Op de opel-forum.nl is een topic geopend in verband met stuurproblemen met de Agila B, die ook schijnen voor te komen bij de Corsa D zie onderstaande link:
– https://opel-forum.nl/forums/topic/stuurproblemen-agila/#post-18462223
Op uw site is een artikel hieraan gewijd, “Rechtuit met de Corsa” zie onderstaande link:
– https://www.revisie-stuurkolom.nl/c-4068664/rechtuit-met-de-corsa/
Onderaan het bericht staat “Dit is op te lossen, maar niet zonder het hele stuurhuis uit elkaar te nemen.” mijn vraag aan u is, kan u mij globaal uitleggen wat de oplossing is en wat de kosten zijn die hieraan verbonden zijn.
Wij zijn tevreden met de auto maar het stuur probleem ontneemt eigenlijk alle rijplezier.
Graag zie ik uw antwoord tegemoet
Als ik een antwoord krijg zal ik deze hier posten, het is nu afwachten
8 april 2022 om 16:25 #18462242Van middag antwoord op mijn e-mail gekregen:
Dag Erick,
Het gaat dus om een Agila?
Dan is mijn verzoek om contact op te nemen met Robert van Asbreuk op: 0XX1-6XXXX4.
Na mijn initiële onderzoek zijn zij daar vol in gedoken en bieden goede oplossingen.Kind Regards,
Rini Ruitenschild
Maandag ga ik contact met Robert van Asbreuk nemen om te horen wat hij te zeggen heeft.
Wordt vervolgd…..
8 april 2022 om 19:42 #18462260Ik ben zeer benieuwd, ik moest zojuist een keer in de Agila (2011) van mijn vrouw rijden en wat is dat een levensgevaarlijk apparaat zeg. Stuurt zwaar, blijft plakken in alle bochten! Ik hoor graag van je als je meer weet. :praying:
9 april 2022 om 15:53 #18462349neem contyact op met auto Arnikhof
0541-662274 | Zandhaarweg 3, 7595 KM Weerselo |info@auto-arninkhof.nl
Deze garage is gespecialiseerd in dit probleem
9 april 2022 om 16:24 #18462353[quote quote=18462349]neem contyact op met auto Arnikhof
0541-662274 | Zandhaarweg 3, 7595 KM Weerselo |info@auto-arninkhof.nl
Deze garage is gespecialiseerd in dit probleem[/quote]Dat is waar ik naar ga bellen as maandag
11 april 2022 om 17:01 #18462494Ik heb van morgen geprobeerd te bellen maar kreeg geen gehoor en heb toe een e-mail gestuurd:
Beste,
In verband met het stuur gedrag van een Opel Agila automaat uit 2011, heb ik een e-mail gestuurd naar de firma Hydroline, en van Rini Ruitenschild onderstaand antwoord ontvangen om met u in contact te komen:Dag Erick,
Het gaat dus om een Agila?
Dan is mijn verzoek om contact op te nemen met Robert van Asbreuk op: 0541-662274 of info@auto-arninkhof.nl.
Na mijn initiële onderzoek zijn zij daar vol in gedoken en bieden goede oplossingen.Kind Regards,
Rini Ruitenschild
Mijn vraag aan u is, kan u mij globaal uitleggen wat de oplossing is en wat de kosten zijn die hieraan verbonden zijn.
Wij zijn tevreden met de auto maar het stuur probleem door het continu corrigeren ontneemt eigenlijk alle rijplezier.Graag zie ik uw antwoord tegemoet.
Dit is het antwoord op mij e-mail:
Goedemorgen Erick,
Wij reviseren gemiddeld zo’n 2 à 3 stuurhuizen van een Suzuki Swift, Splash of Agila waarvan het stuur niet teruggaat naar de middenstand.Als dit ook het probleem is wat uw Agila heeft, dan kunnen wij naar alle waarschijnlijkheid uw probleem oplossen.
Wij gaan allereerst dan een proefrit met uw auto maken om te kijken of het probleem dat u heeft door ons opgelost kan worden.Is dat het geval, dan demonteren wij het stuurhuis en Robert reviseert het dan, zodat na de montage van het stuurhuis uw stuur weer teruggaat naar de middenstand.
Een bijkomend voordeel van deze revisie is, dat het continue corrigeren op bijvoorbeeld de autobaan ook een heel stuk minder is.
De kosten bedragen tussen de € 375 en € 425 inclusief btw en de doorlooptijd van de reparatie bedraagt 4 uur.
In de tussentijd kunt u gebruik maken van een leenauto of een 2-tal E-bikes om de omgeving te verkennen.
Daarvoor hebben we diverse fiets- en of wandelroutes beschikbaar.U zou dus kunnen testen of uw stuur na het verlaten van de bocht blijft “kleven” en dus niet terug gaat naar de middenstand zoals gebruikelijk is bij andere auto’s.
Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, verblijven wij,
Met vriendelijke groet,
Esther Arninkhof20 april 2022 om 13:10 #18463242Vandaag een afspraak gemaakt bij auto Arnikhof op 3 mei as. om 10.30. Ik hoop dat het probleem daarna opgelost is
Wordt vervolgt
20 april 2022 om 21:03 #18463285Ben benieuwd.Voor ons best een flink stuk rijden,maar als het serieus werkt is het de moeite meer dan waard. :smiley-car:
20 april 2022 om 21:39 #18463290Je kan de garage waar je het onderhoud van je agila laat doen ook het stuurhuis uitlaten bouwen en dan oplaten sturen naar Arnikhof en die stuurt dan het gereviseerde stuur huis weer terug, bespaart je toch weer een stuk rijden
Groeten Gert
21 april 2022 om 09:24 #18463328[quote quote=18463290]Je kan de garage waar je het onderhoud van je agila laat doen ook het stuurhuis uitlaten bouwen en dan oplaten sturen naar Arnikhof en die stuurt dan het gereviseerde stuur huis weer terug, bespaart je toch weer een stuk rijden Groeten Gert[/quote]
Duurt te lang, nu is het in een dag klaar en dan duurt het zeker 3 dagen, [maar zelf denk ik langer] demonteren en opsturen, ontvangen en reviseren, weer opsturen en dan ontvangen en monteren
4 mei 2022 om 20:21 #18465203Ben vandaag geweest, het stuurhuis is gereviseerd en stuurt nu zoals het hoort, er hoeft niet meer constant gecorrigeerd te worden stuur komt nu weer terug in het middenstand na een bocht zoals het hoort.
Het was de tijd, ± 5 uur reizen, ± 4 uur wachten en de kosten van €375,00 incl BTW best wel waard.
4 mei 2022 om 21:04 #18465213Geweldig nieuws.Binnenkort ook maar een snipperdag nemen.Bedankt voor het delen van alle info👍🏻 :good-job:
4 mei 2022 om 23:48 #18465226:dank-u: graag gedaan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.