Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › stuurkolom vectra gts
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 oktober 2015 om 19:49 #17274020
Vandaag is mijn Vectra 2.2 – 16v Gts van 2002 afgekeurd wegens teveel speling op de stuurkolom. Is dat makkelijk op te lossen? Ik heb hier nog nooit last van gehad. Ook geen ongeluk gehad Ofzo.
28 oktober 2015 om 21:16 #18300365Ik had net aan de binnenkant nabij de pedalen gekeken of er speling zat op dat kruisgewricht als ik het stuur in en uit trek, maar blijkt niet zo te zijn. Ook van links naar rechts draaien valt zeker binnen de 15 graden dat mijn wielen reageren. Het is gewoon dat je het stuur zo’n 2 cm naar je toe kunt trekken. Terwijl de vergrendelhendel gewoon dicht staat. Of is dat wel normaal en heeft de apk keurmeester ongelijk? Heeft iemand er ervaring mee?
29 oktober 2015 om 12:46 #18300366Dit is het enigste wat ik kan vinden over de stuurinrichting wat betrekking heeft op jou probleem:
De voor de overbrenging van de stuurbeweging bestemde onderdelen moeten deugdelijk zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigings- en borgmiddelen, mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet zijn vervormd en mogen niet ernstig door corrosie zijn aangetast. Indien er sprake is van corrosie is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing
Het is van een afstand lastig te zeggen wat er precies aan de hand is.
En kan ook geen oordeel geven of ik het goed zou keuren.In het stuk wordt niet over speling gesproken. Dus zou het allemaal deugdelijk gemonteerd zitten. Dan zou het geen afkeur mogen zijn.
Maar ook dat kan ik vanaf hier niet zien.29 oktober 2015 om 13:12 #18300367Ik heb het net nagevraagd. Het zou gaan om de speling zit bovenin. Vermoedelijk in de stuurverstelling. Je kunt het stuur zon 2 cm naar je toe trekken ondanks dat de hendel gewoon in zit. Je kunt hem niet naar boven of onderen bewegen echt alleen naar voor en achter duwen. Is dat normaal? Zit dat bij alle vectra’s zo?
29 oktober 2015 om 13:19 #18300368@walter22 wrote:
Het is gewoon dat je het stuur zo’n 2 cm naar je toe kunt trekken. Terwijl de vergrendelhendel gewoon dicht staat.
Dit lijkt mij erg ongewoon en ik zou me er zelf niet prettig bij voelen als dat kon met mijn stuur :wtf Dus de vergrendeling van de stuurkolom staat vast en toch kun je het stuur 2 CM naar je toe trekken :hmmz Lijkt mij echt een gevalletje van heel veel speling ergens op een onderdeel in je stuurinrichting.
Groet jraaf
29 oktober 2015 om 15:53 #18300369De hendel vergendelt misschien niet netjes de boel? Kan bij de vectra C het stuur ook voor en achteruit versteld worden? Zo ja, zou ik het in de vergrendeling zoeken.
29 oktober 2015 om 16:56 #18300370Ik zelf zit ook te denken aan de vergrendeling van de stuurverstelling.
Als je de grote plaat onder het stuur ,waar je benen zich bevinden weg haalt, kan je dan de stuurkolom zien?30 oktober 2015 om 20:13 #18300371Opgelost. De stuurkolom zit met 2 bouten torx 50 vast achter die beschermplaats bij de benen. Deze zit vast in twee slobgaten. In die slob gaten zitten een soort teflon pennetjes die het op zijn plek houden. Als je het stuur te lomp naar achter trekt gaan ze kapot en krijg je die speling. Nu opgelost met andere pinnen en zaakje weer in elkaar gezet. Nieuwe stuurkolom is erg overdreven voor zoiets.
30 oktober 2015 om 20:18 #18300372Super dat het opgelost is.
:thumbup30 oktober 2015 om 21:54 #18300373Bedankt voor het meedenken
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.