Forumindex › Forums › Modellen › Astra › stuurbekrachtigingspomp or not….
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 januari 2016 om 14:42 #17275008
Hoi,
het is alweer een tijdje geleden dat ik dit forum heb bezocht. Nog steeds bezitter van een astra combi G uit 99. Inmiddels twee kids en een aankomende scheiding verder…
Ik heb een vraagje: mijn astra heeft nu ongeveer 1,5 tot 2 jaar last van een uitvallende stuurbekrachtiging. In het begin viel deze af en toe uit. Tegenwoordig doet ie het vaker niet dan wel. Het begint met het knipperen van het acculampje die vervolgens blijft branden. Dan valt de stuurbekrachtiging helemaal uit. Na een tijdje gaat het acculampje weer uit, dan doet de stuurbekrachtiging het weer. Zo wisselt het af iedere autorit, kort of lang.
Jaar geleden laten meten door ATU (inmiddels failliet), konden niks vinden want toen viel ie natuurlijk niet uit…accu en dynamo waren goed…dat konden ze me wel vertellen.
Onlangs even laten meten door een specialist. Die heeft accu gemeten tijdens gebruik stuurbekrachtiging. Stuur naar links/rechts, ventilator aan etc. Iedere keer als er aan het stuur werd gedraaid viel de accu van 13,8 volt naar 12 volt of minder.
Volgens hem is de stuurbekrachtigingspomp kapot en moet ik een andere halen.Nou zou ik graag jullie mening willen lezen. Kan ik er zo vanuit gaan dat het de stuurbekrachtingspomp is? Ik lees dingen over slechte massa etc…
Geintje gaat minstens 4 a 5 honderd euro kosten. Dat is dan met een tweedehands pompje.Misschien is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt…
14 januari 2016 om 14:54 #18307955Dit duid eerder op slechte massa kabels of defecte dynamo.
15 januari 2016 om 08:34 #18307956ik gok op een defecte dynamo, als de dynamo uitvalt dan valt na een paar seconde de stuurbekrachtiging weg en krijg je het accu lampje te zien, trek een 6 kwadraat kabel rechtstreeks van het chassis van de dynamo naar de min van de accu, maar waarschijnlijk is het al te laat en moet de dynamo vervangen worden, bij vervangen van de dynamo trek dan toch de massadraad van dynamo naar – van de accu (als je dat al niet gedaan hebt) anders moet je straks weer een nieuwe dynamo kopen.
je kunt dit testen door een spanningsmeter aan te sluiten tijdens het rijden en kijken wat de spanning doet van de accu als het probleem zich voordoet, als hij van 13,8 naar 12,4 schiet dan weet je zeker dat het probleem bij de dynamo zit.
15 januari 2016 om 13:12 #18307957Niemand die aan de accu twijfelt? Goedkoopste om mee te beginnen en met een leenaccu heb je dat zo getest.
15 januari 2016 om 13:55 #18307958Zwakke accu kan ook tot grote spanningsdips leiden.
Dan valt de stuurbekrachtiging ook weg.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
16 januari 2016 om 15:29 #18307959ik verwacht dat met deze temperaturen de astra niet zal starten als de accu slecht is.
16 januari 2016 om 16:02 #18307960Bij mij viel ook geregeld de spanning terug van 14,4 tot 12 volt en dan gaf de BC ( Tjechische MID) aan dat de dynamo slecht was.Stuurbekrachtiging en zelfs de cruise control vielen dan uit.Ik heb een extra dikke massakabel getrokken van de minpool van de accu naar de dynamo , er zat namelijk een bevestigingspunt op de dynamo die niet gebruikt werd en kon daar deze kabel aan bevestigen.Sindsdien blijft de spanning boven de 14 volt en heb nergens geen last meer van.Proberen kan je altijd en dit kost minder als een pomp vervangen, mocht dit het niet zijn kan je verder gaan zoeken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.