stuurbekrachtigings pomp vervangen Astra G

Forumindex Forums Modellen Astra stuurbekrachtigings pomp vervangen Astra G

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276662
    Herman RST
      Lid sinds:
      18 May 2016

      Hallo allemaal.

      Een vriend van mij heeft een Astra G waarvan de stuurbekrachtigingspomp af en toe uitvalt.
      Hij is hiermee naar de dealer geweest en die zegt (wat ik al vermoede) dat de stuurbekrachtigingspomp op zn eind is.
      Hij heeft ook bij de dealer gevraagd wat de kosten zijn voor het vervangen van de pomp en daar schrokken we behoorlijk van.
      Een pomp bij de dealer zou 1000 euro kosten en dan zit hij er nog niet in.

      Nou ben ik aardig handig met auto’s maar heb geen ervaring met Opel.
      Ik vraag mij af of jullie mij een beetje kunnen vertellen of dit een beetje te doen is voor de handige klusser en of er nog haken en ogen aan zitten.
      Daarmee bedoel ik voornamelijk of ik dit kan vervangen zonder dat er aan de ECU geprutst hoeft te worden, of er speciaal gereedschap nodig is enz.
      (gereedschap vraag ik ivm dat ik wel eens een dynamo van zo’n Astra heb vervangen en daar lang mee bezig ben geweest ivm de omgekeerde torxbouten die Opel gebruikt.)

      Verder zou ik graag willen weten of jullie nog tips hebben voor de aanschaf van een pomp.
      het zou volgens de dealer om een TRW pomp gaan.

      Alvast bedankt voor jullie reacties

      #18319049
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Uitvallen pomp kan ook worden veroorzaakt door defecte accu of slechte dynamo.
        Dus ik zou eerst daar ook maar eens naar kijken.

        Olie wel op pijl?

        Het is een elektrische pomp, dat is waarom die duur is.

        #18319050
        WillemR
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 August 2014

          I.d.d een doppenset met Torx doppen is absoluut aan te raden voor een Opel.

          Geloof dat het best wel wat werk is, Subframe moet verwijderd worden cq laten zakken, dus motor moet aan een ophangbeugel opgehangen worden zodat die niet kan zakken.

          Verder als je een Delphi hebt (met de lange dunne vulopening) wordt het moeilijk om een andere goede te vinden, zijn allemaal al aardig oud en hebben bijna allemaal al last van slijtage en piepgeluid.

          Ben zelf ook al tijdje op zoek naar een die geen lawaai maakt.

          #18319051
          Herman RST
            Lid sinds:
            18 May 2016

            @Haasje17 wrote:

            Uitvallen pomp kan ook worden veroorzaakt door defecte accu of slechte dynamo.
            Dus ik zou eerst daar ook maar eens naar kijken.

            Olie wel op pijl?

            Het is een elektrische pomp, dat is waarom die duur is.

            Bedankt voor de tip.
            Dan kijk ik daar eerst ff naar.
            is dat gewoon een kwestie van meten wat de laadstroom is van de dynamo?

            #18319052
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              Tussen plus en min meten op je accu.. Laad spanning moet rond de 14 volt liggen…

              #18319053
              Herman RST
                Lid sinds:
                18 May 2016

                dat is mij duidelijk, maar vanaf welke spanning zou de pomp de problemen kunnen geven welke het nou heeft?

                #18319054
                bart-gsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2012

                  12 volt en minder… Bij 12 laad je dynamo namelijk niet meer bij en worden de accesoires niet voldoende gevoed dus kan o.a. je stuur bekrachtiging uitvallen als die electrisch is

                  #18319046
                  Herman RST
                    Lid sinds:
                    18 May 2016

                    Heb zonet de accu spanning en de laadspanning gemeten en die zijn gewoon prima.
                    Het zit hem in dit geval dus wel gewoon in de pomp zelf.
                    iemand een tip waar ik het beste zo’n pomp kan bestellen?
                    eventueel een gebruikte pomp via dit forum of demontagebedrijf mag ook.

                    is er verder op dit forum een how to te vinden voor het vervangen van de pomp?
                    ik had wel even gezocht maar kon zo snel even niks vinden.

                    #18319047
                    arjontje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      31 March 2006

                      How too ga je niet vinden.
                      Evt een zoek bericht plaatsen op http://www.onderdelenlijn.nl

                      #18319048
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Op wat voor momenten valt die uit? Sporadisch? Einde van de slag? Bijna altijd?

                        Massa / zekeringen gecontroleerd onder de motorkap? Als de pomp echt stuk is zou ik hem niet vervangen voor een gebruikte maar gewoon een nieuwe.

                        #18319055
                        WillemR
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          17 August 2014

                          Het is eigenlijk nodig dat je het precieze motortype opgeeft, kan je o.a. opzoeken aan de hand van vinnummer.
                          Opel heeft veel verschillende motortypes met verschillende soorten stuurbekrachtiging en dergelijke.

                          Als het een TRW pomp is, zoals jij schreef , dan zijn er nog 2 types. TRW1 is alleen met heel veel geluk nog goede kwaliteit tweedehands te vinden, TRW2 is nog wel te vinden geloof ik.

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.