stuurbekrachtigings pomp vervangen Astra G

Forumindex Forums Modellen Astra stuurbekrachtigings pomp vervangen Astra G

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Herman RST

Hallo allemaal.

Een vriend van mij heeft een Astra G waarvan de stuurbekrachtigingspomp af en toe uitvalt.
      Hij is hiermee naar de dealer geweest en die zegt (wat ik al vermoede) dat de stuurbekrachtigingspomp op zn eind is.
      Hij heeft ook bij de dealer gevraagd wat de kosten zijn voor het vervangen van de pomp en daar schrokken we behoorlijk van.
      Een pomp bij de dealer zou 1000 euro kosten en dan zit hij er nog niet in.

Nou ben ik aardig handig met auto’s maar heb geen ervaring met Opel.
      Ik vraag mij af of jullie mij een beetje kunnen vertellen of dit een beetje te doen is voor de handige klusser en of er nog haken en ogen aan zitten.
      Daarmee bedoel ik voornamelijk of ik dit kan vervangen zonder dat er aan de ECU geprutst hoeft te worden, of er speciaal gereedschap nodig is enz.
      (gereedschap vraag ik ivm dat ik wel eens een dynamo van zo’n Astra heb vervangen en daar lang mee bezig ben geweest ivm de omgekeerde torxbouten die Opel gebruikt.)

Verder zou ik graag willen weten of jullie nog tips hebben voor de aanschaf van een pomp.
      het zou volgens de dealer om een TRW pomp gaan.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Haasje17
      Moderator

Uitvallen pomp kan ook worden veroorzaakt door defecte accu of slechte dynamo.
        Dus ik zou eerst daar ook maar eens naar kijken.

Olie wel op pijl?

Het is een elektrische pomp, dat is waarom die duur is.

WillemR
        Deelnemer

I.d.d een doppenset met Torx doppen is absoluut aan te raden voor een Opel.

Geloof dat het best wel wat werk is, Subframe moet verwijderd worden cq laten zakken, dus motor moet aan een ophangbeugel opgehangen worden zodat die niet kan zakken.

Verder als je een Delphi hebt (met de lange dunne vulopening) wordt het moeilijk om een andere goede te vinden, zijn allemaal al aardig oud en hebben bijna allemaal al last van slijtage en piepgeluid.

Ben zelf ook al tijdje op zoek naar een die geen lawaai maakt.

Herman RST

@Haasje17 wrote:

Uitvallen pomp kan ook worden veroorzaakt door defecte accu of slechte dynamo.
            Dus ik zou eerst daar ook maar eens naar kijken.

Olie wel op pijl?

Het is een elektrische pomp, dat is waarom die duur is.

Bedankt voor de tip.
            Dan kijk ik daar eerst ff naar.
            is dat gewoon een kwestie van meten wat de laadstroom is van de dynamo?

bart-gsi
            Deelnemer

Tussen plus en min meten op je accu.. Laad spanning moet rond de 14 volt liggen…

Herman RST

dat is mij duidelijk, maar vanaf welke spanning zou de pomp de problemen kunnen geven welke het nou heeft?

bart-gsi
                Deelnemer

12 volt en minder… Bij 12 laad je dynamo namelijk niet meer bij en worden de accesoires niet voldoende gevoed dus kan o.a. je stuur bekrachtiging uitvallen als die electrisch is

Herman RST

Heb zonet de accu spanning en de laadspanning gemeten en die zijn gewoon prima.
                    Het zit hem in dit geval dus wel gewoon in de pomp zelf.
                    iemand een tip waar ik het beste zo’n pomp kan bestellen?
                    eventueel een gebruikte pomp via dit forum of demontagebedrijf mag ook.

is er verder op dit forum een how to te vinden voor het vervangen van de pomp?
                    ik had wel even gezocht maar kon zo snel even niks vinden.

arjontje
                    Deelnemer

How too ga je niet vinden.
                      Evt een zoek bericht plaatsen op http://www.onderdelenlijn.nl

Haasje17
                      Moderator

Op wat voor momenten valt die uit? Sporadisch? Einde van de slag? Bijna altijd?

Massa / zekeringen gecontroleerd onder de motorkap? Als de pomp echt stuk is zou ik hem niet vervangen voor een gebruikte maar gewoon een nieuwe.

WillemR
                        Deelnemer

Het is eigenlijk nodig dat je het precieze motortype opgeeft, kan je o.a. opzoeken aan de hand van vinnummer.
                          Opel heeft veel verschillende motortypes met verschillende soorten stuurbekrachtiging en dergelijke.

Als het een TRW pomp is, zoals jij schreef , dan zijn er nog 2 types. TRW1 is alleen met heel veel geluk nog goede kwaliteit tweedehands te vinden, TRW2 is nog wel te vinden geloof ik.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.