Stuurbekrachtiging valt steeds weer uit

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Stuurbekrachtiging valt steeds weer uit

  • Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260440
    opelvisser
      Lid sinds:
      4 September 2013

      Hallo Iedereen

      Ik heb een probleem met mijn Zafira 1.6i-16V Comfort uit 2002
      Door het uitvallen van de stuurbekrachtiging is het Comfort nu ver te zoeken.

      Een stukje voorgeschiedenis van het probleem:
      Een aantal weken geleden zijn er remleidingen onder de motorkap gescheurd.
      Alle remleidingen aan de voorzijde zijn toen vervangen. Een week later plots de remdruk weg.
      Terug naar de garage, bleek er nog een stukje slecht te zijn, dat is toen alsnog vervangen.
      We konden de auto weer ophalen, de auto remde weer perfect, maar op de terugweg viel plots de stuurbekrachtiging uit. Weer terug naar de garage, die er direct naar keek. Het was vrijdagavond en ze konden niets vinden, dus de auto achter gelaten. De maandag erop gebeld, bleek dat de stuurbekrachtiging het weer deed, ze hadden niets kunnen vinden.
      Weer vol goede moed met de auto gaan rijden, maar naar een paar KM viel de stuurbekrachtiging weer uit. Het leek vooral te gebeuren nadat we een helling op of af waren gereden. Nadat de auto een nacht had gestaan deed de bekrachtiging het weer een zo`n 3km, maar viel daarna weer uit. Even uitzetten, of een paar uur stilzetten hielp niet, pas naar een nacht stilstaan deed ie het weer, steeds na ongeveer dezelfde afstand was het weer gebeurd.

      Omdat ik las wat de kosten van een reparatie van de stuurbekrachtiging was, heb ik inmiddels eerst zelf het volgende gedaan:
      – Het niveau van het reservoir gecontroleerd (was goed)
      – de klemspanning op de accu gemeten (ongeveer 12.62V motor uit, 14,38 motor stationair)
      – 80 Amp zekering gecontroleerd (was goed)

      De stuurpomp gedemonteerd en open gemaakt, de kap die het elektrische gedeelte beschermt stond vol olie! tussen het pompgedeelte en de motor zit een open lager, en een oliekeerring. De laatste had gelekt waardoor de elektronica vol met olie stond.
      Print ontvet, lager en keerring vervangen, pomp weer opgebouwd en getest, Deze werkte weer. De stuurpomp weer gemonteerd, en rijden maar. Na een paar KM weer hetzelfde probleem! het leek er op dat de elektronica toch te veel schade had opgelopen door de olie.
      Leuk geprobeerd maar het probleem niet verholpen. Omdat de Dynamo wel de juiste spanning lijkt te geven, bij een demontagebedrijf een 2e hands stuurpomp geregeld.
      Deze eerst gecontroleerd op olie lekkage, en onder de auto gemonteerd. Nu moest het wel opgelost zijn. direct een testrit gemaakt, maar na een paar KM … weer niet.
      Als de auto een nachtje staat doet ie het weer even maar blijft uitvallen.

      Ik heb van de oude en de nieuwe pomp de bedrading volledig nagelopen en doorgemeten, het stuurhuis gespoeld en op lekkages gecontroleerd.
      Tot op heden heeft niets geholpen, het is een zeer leerzame klus geweest, maar erg frustrerend dat ik het niet opgelost krijg

      Heeft iemand zoiets meegemaakt, of een idee waar ik het verder moet zoeken???

      #18171873
      midnight black
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2011

        Welke spanning meet je op de stuurbekrachtigingspomp zelf?

        #18171874
        opelvisser
          Lid sinds:
          4 September 2013

          Op welke draden meet ik die spanning?
          de dikke bruine massa, en de rode die naar de zekering loopt of een van de 3 draden van de connector.

          en wat zou ik aan spanning moeten meten?

          #18171875
          opelvisser
            Lid sinds:
            4 September 2013

            Sinds augustus vorig jaar met een niet werkende stuurbekrachtiging gezeten. Probleem nu eindelijk opgelost.
            Heb de auto 2x naar een garage gebracht, met het verzoek of hun de storing konden vinden.

            Ook de garage kon het niet vinden.
            – de stuurpomp leek goed
            – de dynamo leek goed
            – geen foutcodes bij het uitlezen
            – de juiste spanningen op de draden van de stuurpomp en dynamo.
            – goede massa van de stuurpomp

            De monteur kon niet met zekerheid vaststellen waar het exact zat, maar vermoede dat het vanuit de aansturing van de ECU kwam. Om het exact vast te stellen hadden ze nog veel meer tijd nodig.

            Vervolgens heb ik zelf de ECU nagekeken, de achterplaat die de elektronica afschermt bleek los te zitten!
            Van de onderste 64 plg connector zaten binnenin 3 draden los! Bovendien was het binnenwerk vet (waarschijnlijk remolie)
            Met veel moeite hem ik de draden weten te repareren, de ecu weer met siliconen gietsel afgegoten, en weer ingebouwd.

            De stuurpomp werkt weer super, en is tot op heden nog niet uitgevallen. Daar waar ik voorheen krap aan een km of 3 kon rijden, heb ik nu al dagen probleemloos gereden en veel km`s gemaakt.

            Ik ben werkzaam in de elektronica, daarbij repareer en pas ik geregeld printen aan.
            Zonder deze kennis had ik de ECU nooit zelf kunnen repareren. Ik zou het ook absoluut niemand aanraden!!!

            Mogelijk dat iemand met een soortgelijke storing wel iets aan mijn oplossing heeft.

            #18171876
            midnight black
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 December 2011

              Mooi dat het is opgelost!

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.