Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › stuurbekrachtiging ineens weg
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 oktober 2013 om 13:22 #17261342
Mijn vrouw stond afgelopen week met onze Opel Zafira uit 2004 op de parkeerplaats en wou wegrijden, ze hoorde een vreemd geluid , net alsof er iets uitging, beetje zoemend en toen ineens weg. Ze wou wegrijden en merkte toen dat het stuur heel zwaar ging. (net alsof je met lekke banden rijd) .
De auto is inmiddels bij huis gekregen door spierballen werk :). Maar nu is mijn vraag is wat kan het nu zijn : de dynamo is het niet , ik heb die gemeten en die laad de accu gewoon bij. ik heb het reservoir ook gevonden en het luchtfilterhuis eraf gehaald en gecontroleerd of er ook nog olie inzat, er zat nog genoeg olie in.
Maar kan ik misschien ergens iets meten?? en zoja waar kan ik dat vinden :?:
hopelijk iemand een reactie (auto heeft net bijna 1200 euro op de kop gehad…..)
19 oktober 2013 om 14:05 #18180969riem van de stuurbekrachting pomp waarschijnlijk kapot.
maar volgens mij loopt die ook over de dynamo, maar weet dit niet heel zeker.welkom hier trouwens..
19 oktober 2013 om 16:49 #18180970Die heeft ie niet, riem om de stuurpomp, is een Electrische pomp.
Deze word niet aangestuurd wanneer:
– De dynamo zijn werk niet goed doet
– Massaprobleem in de auto zit.
– Stekker aansluiting op de pomp vervuild is of niet goed vast zit, weet niet wat ze gerepareerd hebben aan je auto??
– Accu slechter word, zou dan na een warme rit na herstarten meestal weer moeten werken
– Stuurpomp kapot is (kassa)Meestal
19 oktober 2013 om 18:54 #18180971Kan ook nog een zekering zijn die defect is, de elektrische pomp is een serieuze stroomverbruiker dus wat Wim al aangeeft, check dynamo hoeveel stroom geeft ie af.
19 oktober 2013 om 19:11 #18180972ik zou ook de dynamo zeggen, dus ff doormeten
19 oktober 2013 om 20:23 #18180973had hier tijdje terug een soortgelijk geval…
opeens enkel de stuurbekrachtiging weg..
en de rest deed het prima, zelfs de claxon deed zijn werk terwijl het licht en al aanstond..nieuwe accu gemonteerd… en probleem heeft zich niet weer voorgedaan…
19 oktober 2013 om 21:09 #18180974Hoi , dank je voor je welkom.
Een reactie op jullie berichten is , ik heb alle zekeringen voor de zekerheid allemaal gechecked, geen probemen gevonden.
een riem zit er idd niet op, deze pomp is electronisch. heb gekeken waar de bedrading heen liep (gewoon op een krik gezet en toch maar even wat blokken hout eronder, je weet nooit met een krikkie ) , maar de bedrading liep gewoon naar het zekeringskastje naast het stuurkolom.
een nieuwe accu zou ik kunnen proberen (de accu die er nu inzit is van december 2010 ) eigenlijk zou die accu gewoon nog goed moeten wezen (varta)
ik heb wel gemeten , geen amperage , maar ik heb wel een ampere tang , dus maar proberen dan.misschien als ik de accu loshaal , even wachten en dan weer aansluit. kan het allicht proberen toch.
qua reparaties zijn de volgende onderdelen vervangen : distributieriem, 2 x lambda sondes(waarvan er 1 stuk was en ze de verkeerde vervangen hadden, dus ik heb 1 gratis gekregen) 2 nieuwe banden , uitlijnen, stuurkogel, apk.
Hoe kan ik de massa controleren of die wel goed is (ik heb namelijk nergens knipperende lampen ofzo) ???
ik ga morgen wel weer eens een rondje doen in onze za4ra. het blijft ons toppertje en we rijden hem helemaal op. (hopelijk nog heel wat jaren tegaan)
19 oktober 2013 om 21:51 #18180975gevalletje van ons betrof een 3 jaar oude accu.
(varta)
dus dat ‘varta’ zegt niks…
maar inderdaad.. meten is weten.
massa van blok naar chassis nog wel in orde?20 oktober 2013 om 18:05 #18180976michiel40 wrote:Hoi , dank je voor je welkom.Een reactie op jullie berichten is , ik heb alle zekeringen voor de zekerheid allemaal gechecked, geen probemen gevonden.
een riem zit er idd niet op, deze pomp is electronisch. heb gekeken waar de bedrading heen liep (gewoon op een krik gezet en toch maar even wat blokken hout eronder, je weet nooit met een krikkie ) , maar de bedrading liep gewoon naar het zekeringskastje naast het stuurkolom.
Ik meen dat de stuurbekrachtiging 80A is afgezekerd, dat is zo’n grote zekering, volgens mij zit deze in de rechthoekige zwarte zekeringsdoos onder de motorkap.
24 oktober 2013 om 21:28 #18180977@midnight black wrote:
@michiel40 wrote:
Hoi , dank je voor je welkom.
Een reactie op jullie berichten is , ik heb alle zekeringen voor de zekerheid allemaal gechecked, geen probemen gevonden.
Ik meen dat de stuurbekrachtiging 80A is afgezekerd, dat is zo’n grote zekering, volgens mij zit deze in de rechthoekige zwarte zekeringsdoos onder de motorkap.
de auto staat nu bij een garage : die had de pomp uitelkaar liggen en zei dat een nieuwe incl btw en montage 1000,00 eurie kost……dat dacht ik dus mooi niet.
De monteur had het over een defecte transistor……zit die erin dan???? ik geloof er niet veel van, du snu even kijken wat hij gaat doen, ik heb geen opdracht gegeven om een nieuwe pomp erin te zetten. een transistor zal niet duur zijn dacht ik zo. iemand een idee of dit klopt???24 oktober 2013 om 21:37 #18180978transistor kost paar cent…
enkel deze vervangen… ai… dat loopt bij de garages vaak in de papieren ja…
24 oktober 2013 om 21:50 #18180979Een reactie op jullie berichten is , ik heb alle zekeringen voor de zekerheid allemaal gechecked, geen probemen gevonden.
een riem zit er idd niet op, deze pomp is electronisch. heb gekeken waar de bedrading heen liep (gewoon op een krik gezet en toch maar even wat blokken hout eronder, je weet nooit met een krikkie ) , maar de bedrading liep gewoon naar het zek
de auto staat nu bij een garage : die had de pomp uitelkaar liggen en zei dat een nieuwe incl btw en montage 1000,00 eurie kost……dat dacht ik dus mooi niet.
De monteur had het over een defecte transistor……zit die erin dan???? ik geloof er niet veel van, du snu even kijken wat hij gaat doen, ik heb geen opdracht gegeven om een nieuwe pomp erin te zetten. een transistor zal niet duur zijn dacht ik zo. iemand een idee of dit klopt???[/quote].auto naar garage brengen en niet willen geloven wat er gezegt word , terwijl je er zelf geen verstand van heb LOL
3 december 2013 om 19:27 #18180980Auto is inmiddels gerepareerd, koste ons 550, — , das nog altijd beter dan 1000, –. nu mag hij voorlopig even geen kuren geven, want de centen zijn nu op..en we zitten inmiddels in een dure maand…….
gr Michiel
3 december 2013 om 20:01 #18180981Mooi, maar wat is er nu vervangen?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.