Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › stuurbekrachtiging bonkt
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 augustus 2016 om 14:31 #17277619
Beste allemaal,
ik ben sinds kort de eigenaar van een Vectra c1 2.0 turbo.
alleen heeft deze een dingetje waar ik zelf zo snel geen antwoord op heb dus ik hoop hier nog wat ideeën op te doen.het is namelijk zo dat vlak voor mij vakantie de auto rechts voor begon te bonken, het was niet toerental afhankelijk en ook niet snelheidsafhankelijk.
na wat zoek en luisterwerk kwam ik al snel bij de stuurbekrachtiging uit.
zoals de meeste hier wel zullen weten zit deze onder de rechter koplamp achter de bumper gemonteerd.
dus ik heb de auto opgekrikt en het wiel gedemonteerd om vervolgens de wielkuip er uit te halen.
nu kon ik zien dat het niveau van de olie iets onder minimum stond, dus bij de automaterialen zaak een liter olie gehaald met de gedachten dat dit het euvel zou zijn.
maar jullie raden het al, het mocht niet baten.
nu vraag ik mij dus af of door het iet wat lage niveau ( er zat nog olie in het reservoir ) de pomp meteen stuk is gegaan of dat er wellicht iets anders aan de hand is.
wat mij ook opviel is dat het Multi info display op de frequentie van het bonken van de pomp knippert.ik heb met speuren op internet 1 hit gevonden waar dit ook in gevraagd werd, en er werd toen gesuggereerd dat het wellicht een te lage dynamo/accu spanning zou kunnen zijn.
is dit bij iemand bekend?ik lees jullie reacties graag.
Marc.
8 augustus 2016 om 14:36 #18324347AnoniemLid sinds:
1 January 1970Lijkt me sterk dat het je stuurpomp is. Als die naar de vaantjes is merk je dat als niet vloeiend draaien van het stuur of janken van je stuurpomp.
Kan je iets specifieker zijn over de bonk? Ik begin namelijk eerder te denken aan je ophanging. Heb nog nooit een stuurpomp horen bonken.
8 augustus 2016 om 14:54 #18324348ik kan je verzekeren dat het de pomp is.
zelf denk ik aan een massa probleem of een stroom toevoer probleem, omdat namelijk mijn display op dezelfde frequentie mee knippert.
8 augustus 2016 om 14:56 #18324349Zal dan eerder je stuurhuis wezen.
De Vectra-C heeft afhankelijk van het motortype de pomp op het stuurhuis of in het binnenscherm hangen.
Daar die bij deze in het binnenscherm hangt is het apart dat je deze in de auto hoort bonken..
Het bonken zou kunnen komen door in en uitschakelen van de pompmotor terwijl deze druk aan het leveren is.Controleer als eerste de massakabels vanaf de min pool van de accu naar de motor en Carroserie.
Controleer op:
Bobbel / knik in de draden (gebroken)
oxidatie op aansluitpunten.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
8 augustus 2016 om 14:57 #18324350@wim-v6 wrote:
Zal dan eerder je stuurhuis wezen.
De Vectra-C heeft afhankelijk van het motortype de pomp op het stuurhuis of in het binnenscherm hangen.
Controleer je stuuroliepeil eerst eens.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
eeehhmmm, heeft u wel mijn hele verhaal gelezen?
8 augustus 2016 om 15:00 #18324351Ja ik heb m aangepast.
Was ik nog mee bezig.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
8 augustus 2016 om 15:02 #18324352misschien handig om toe te voegen.
het is bij stationair draaien en niet sturen.
en ik heb aan de pomp gevoeld, en het is duidelijk dat die de bonk veroorzaakt.8 augustus 2016 om 15:03 #18324353zoiets zit ik idd ook aan te denken.
hoop dat ik snel tijd heb om te kijken.30 augustus 2016 om 09:17 #18324354nou eindelijk een update,
gister gebeld door mijn vriendin dat de auto raar deed, de radio ging uit alsmede ook de airco en uiteindelijk de stuurbekrachtiging ook.
zelf zat ik al te denken aan een verrotte accu maar na het meten van de laadstroom (12,3 volt) bleek toch het dynamo kapot te zijn.
vanavond gaat er een nieuwe in en hoop ik van het probleem “bonken” af te zijn.ik hou jullie op de hoogte.
30 augustus 2016 om 15:17 #18324355Kan kloppen. De pomp draait zeer afhankelijk van de dynamo. Meestal merk je (bij de vectra c) pas dat de dynamo stuk gaat doordat de bekrachtiging begint te muiten.
30 augustus 2016 om 18:16 #18324356Nou ik heb mijn dynamo vervangen, en ik heb weer 14,03 volt stationair ipv 12,3.
Echter doet de stuurbekrachtiging het nu niet meer.
Nu lees ik op internet en op dit forum dat er een canbus storing kan zijn en dat het een kwestie is van resetten.
Klop dit?2 september 2016 om 07:43 #18324357gister de auto uit laten lezen, en voor zover er dan te zien is zijn alle signalen aanwezig in de auto.
stuurstroom, stuurhoeksensor, canbus heeft geen fouten en alle zekeringen zijn heel.
dus de conclusie is nu dat de pomp gewoon overleden is……. :swear6 september 2016 om 13:34 #18324358laatste update, zaterdag een nieuwe pomp gemonteerd en alles werkt weer zoals het hoort.
nu alleen nog laten kalibreren en dan is het lampje van de stuurstoring ook weer uit. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.