Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Stuk lopen op cilinder 3
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 september 2013 om 21:15 #18173864
@corsaboy Ja maar is geen origineel opel!!
maar zou altijd voor een z20leX pomp gaan ipv origineel XE. Xe pomp is gewoon wel goed maar leX is beter, lees het topic maar eens door wat in het c20xe gedeelte staat.
alleen moet je ff olie buis aanpassen, of laten aanpassen maar stelt niks voor.
19 september 2013 om 08:43 #1817386519 september 2013 om 08:57 #18173866Aanzuigbuis is helaas niet meer te koop
Kwam van een kadett 1,6diesel afZelf maken is nog de enige optie
Ff wat anders….
De motoren die ik tot nu toe heb zien ploffen gingen allemaal op de 3e cilinder
Zowel drijfstangen die naar buiten kwamen als lekke koppakkingen19 september 2013 om 09:58 #18173867of koop het gewoon op ebay http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=121172262308″ onclick=”window.open(this.href);return false;
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk 4
19 september 2013 om 10:57 #18173868Je kan de aanzuigbuis prachtig solderen met koper buis, heb ze zo al een paar keer gezien. Moet je de uiteindes wel hebben van een diesel pomp of Z20LET pomp aanzuigbuis.
Die Meyle is een goede pomp, maar het probleem, was een constructiefout in die pompen, want dat zijn dé originele (zelfde mal in ieder geval, maar overal ter wereld locaal gegoten bij SHW, Brosol, Meyle etc.) en dat probleem is de regulator. Die retour is dusdanig onhandig gevormd dat hij kan vastlopen. Dit kun je al aan zien komen als de zuiger krassen vertoont. Bij de X20XEV, Z20LET pompen is die regulator vele malen beter. Zelfs bij de goedkopere, zoals de immitatie pomp van VCP in Engeland waar ik nu al jaren mee rij. Alleen die slijten wel sneller. Ik heb net toch maar 250 euro uitgegeven voor een Z20LET pomp, van de zelfde verkoper verkrijgbaar als die Meyle pomp op Ebay.
Dus de XEV pomp is altijd beter, zelfs immitatie dan de hoekige tanden pompen. Wil je nog lang met je blok kunnen rijden en trap je geregeld flink door enz. dan koop je toch het beste die duurdere pompen. Ik raad alleen wel ten aller tijden die met ronde aanzuigbuis af!
19 september 2013 om 17:21 #18173869190 euro voor een aanzuigbuis haha :puke
een v6 oliepijp gekocht voor 29.- op ebay.de ff de oude ronde pijp ingelevert bij metaal bewerker , 2 dagen later een kant en klare ”z20let” pijp voor op mn c20xe .
Totaal prijs 50 euro :) :afro
En de z20let pomp zelf bij fsrs webshop alla 189,- meende ik.
19 september 2013 om 17:43 #18173870Ja, het was 220 euro zie ik net op de bon, met stalen pakking, grotere keerring en aanzuigbuis o-ring er bij en verzenden…
En ik heb destijds gewoon zo’n buis aangepast:
http://www.fsrs-opelwebshop.nl/olie-aanzuigbuis-oe-ref-648348.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Met tig er wat moois van gemaakt. In Engeland zag ik dat iemand met koper gasleiding en wat knietjes lekker had zitten loodgieten. Als je handig bent met tin, S39 en een brandertje kun je zo ook makkelijk en goedkoop een mooi passende buis maken… Heb die foto’s wel eens hier gepost in het “betere olie pomp” topic…
19 september 2013 om 17:58 #18173871je kunt ook de carterpan van een let monteren. Dan hoef je hem niet aan te passen. je moet dan wel de boutgaten uitboren en van m6 naar m8 tappen
19 september 2013 om 17:59 #18173872of 2 delig carter van een x18xe, x20xev, z20lex, x20xer
20 september 2013 om 10:28 #18173873Oliepomp van een Z20LET / Z20LEH gebruiken.
Die orginele gebruik ik echt nooit meer. Het is bewezen dat die nieuwe oliepompen niet kapot gaan.
Heb blokken gebouwd voor de cross die nu al 60 crossen hebben gelopen zonder problemen.Aanzuigbuis is ook niet het punt. Gewoon een nieuw plaatje maken en erop lassen.
Ik zelf leg daarna de aanzuigbuis nog altijd ff onder de freesbank zodat het pasvlak 100% vlak is.Cilinder 3 gaat bijna altijd. Heeft met de olieloop van het blok te maken.
20 september 2013 om 16:38 #18173874Die van latere XEV motoren zijn ook prima, zelfde constructie met ovale flens, ronde tanden en verbeterde regulator.
20 september 2013 om 18:02 #18173875@t miruni ook zon hard lopende grijs/groene astra in de toerwagens toevallig ? king:
Bedoel je met ”nieuw” plaatje op de z20let oliepomp zelf en van daaruit verder de olieaanzuigbuis vormen ??
20 september 2013 om 18:18 #18173876@Noordpoolgsi wrote:
@t miruni ook zon hard lopende grijs/groene astra in de toerwagens toevallig ? king:
Bedoel je met ”nieuw” plaatje op de z20let oliepomp zelf en van daaruit verder de olieaanzuigbuis vormen ??
Haha, nee niet die. Maar o.a. wel die hard lopende gele astra in de standaard klasse :-).
Ik pak een originele aanzuigbuis van een C20XE en maak daar een nieuw plaatje onder.
Zijn mensen die beweren dat dit niet werkt omdat de buis te dun is t.o.v. een buis van een Z20LET.
Ik zeg eerlijk dat ik nog nooit met een dikke aanzuigbuis hebt getest. Maar met de originele buis heb tot
in de hogere toerentallen (8000 tpm) nog steeds 1 a 1,5 bar meer druk dan met een originele pomp.20 september 2013 om 18:37 #18173877Oké ja een z20let buis is iets dikker dan van een standaard c20xe aanzuigbuis .
Mij is vertelt bij OMR hoe dikke de aanzuigbuis hoe meer olie qwa volume de weg naar de oliepomp vind en dan het blok in.
Meer/snellere oliecirculatie in het blok –> betere smering/koeling.Dus als dit in de toekomst werkt qwa oliedruk en met zuigerbodem koeling is ook eigenlijk het eind van dry sump smering :jerry
20 september 2013 om 20:35 #18173878Je zou die pompen een keer moeten testen zonder drukregelaar, want puur oliedruk vergelijken is een misleidend ding. Als je namelijk een paar ringen achter die veer plaatst bij de plunjer heb je ook al veel meer oliedruk. Zoals Noordpool al zegt, circulatie, dat is veel belangrijker dan de druk op zich.
Als je zo’n pomp laat draaien zonder regelaar, gewoon twee te gelijk op één as en dan vloeistof verplaatsing meten dan heb je een indruk van het verschil van die tandwielen 1:1 En dan dat eens met de dunne en de dikke buis.
Vloeistof is niet of nauwelijks comprimeerbaar, maar ook niet expandeerbaar. Dus het zou me niks verbazen dat de dunnere buis problemen kan geven als de pomp serieus vacuum trekt als een motor om wat voor reden dan ook wel net wat meer vloeistof ‘vraagt’… Het zal op z’n minst dan heel veel mechanische weerstand geven. Om die laatste reden al zou ik zelf toch de voorkeur geven aan een dikkere buis. In mijn achterhoofd de gedachte dat die er niet voor niets op bedoeld is. Zeker als je 8000 toeren maakt. Maar dat is een totaal niet wetenschappelijke aanname, niet getest!
Verder vervangt het allemaal zeker de dry sump niet. Dry sumpen doe je in de eerste plaats om te voorkomen dat er lucht wordt aangezogen, maar ook in veel race auto’s om de motor een kleinere dieptesteek te geven waardoor hij dichter bij het asfalt mag hangen zonder de grond te raken, zodat het zwaartepunt van de auto wordt verlaagd. Daar naast is het praktisch om in de motorsport een pomp te hebben die extern hangt en makkelijker vervangen kan worden.
21 september 2013 om 17:18 #18173879Je hebt gelijk dat de opbrengst van de pomp het belangrijkst is.
Ik snap wat je bedoeld met de opmerking dat de oliedruk misleidend kan zijn.
Het is inderdaad geen optie zoals sommige denken om er een paar plaatjes onder te leggen
dat je daardoor over het hele gebied meer oliedruk krijgt.
Als de oliepomp geen opbrengst heeft dan kom je in de hogere toerentallen nog steeds op dezelfde
druk uit met of zonder plaatjes.De druk veranderd alleen in de lagere toerentallen waar de pomp teveel opbrengst heeft en dit dan dus
word afgeregeld door de drukregelaar.Dit betekent niet dat oliedruk per definitie misleidend is.
Als je bij hogere toerentallen nog steeds 1 a 1,5 bar meer oliedruk hebt. Dan betekent dat de pomp
in dit gebied dus ook genoeg opbrengst heeft. Anders zou hij de druk niet meer halen.Tevens wil je ook niet teveel oliedruk hebben. Je wilt genoeg hebben maar ook niet teveel.
De zuigerveer verliezen zijn de grootste verliezen in het blok. Daarna komt de oliepomp aan de beurt.
Hoe hoger de druk hoe meer verliezen. Dus bij echt geprepareerde blokken word hier ook rekening mee gehouden.21 september 2013 om 17:21 #18173880Het is inderdaad wel een keer interessant om een keer een proefopstelling te bouwen.
En dan zoals je zegt met een dikke en dunne aanzuigbuis.
En misschien nog met verschillende pompen van een X20XEv en Z20LET / LEH enz.
In de winter maar eens tijd voor maken.21 september 2013 om 18:16 #18173881Volgens mij is het andersom, de druk is in de lagere toerentallen toch lager en wordt vanaf een bepaald toerental stabiel op het punt waar de drukregelaar ingrijpt?? Lijkt mij dat de opbrengst van de pomp juist in de hogere toerentallen te hoog is.
En het lijkt me ook wel mogelijk met de dunnere buis dat er meer cavitatie optreedt en dat zou ook de opbrengst kunnen verminderen.
Maar inderdaad, druk alleen is zo beïnvloedbaar. Je kan ook dikkere olie er in doen, stijgt de druk ook enorm van. Alleen is het een fenomeen wat vergelijkbaar is met iemand die een miljoen van de bank leent rijk noemen. Als je de helft van je oliekanalen afdopt heb je ook enorm veel meer oliedruk.
Eigenlijk zou je een metertje moeten hebben die precies meet hoeveel olie er voorbij komt qua massa.
22 september 2013 om 02:08 #18173882Ik heb wel een blok ….. c22xe waar mee je de druk dan mag proberen met z20let pomp en aanzuigbuis .
Maar dan ook de zelfde dag een motor met een z20let pomp met c20xe aanzuigbuis ( :jerry )
Ik weet zeker dat er dan qwa olie druk verschillen zijn, enja de keringen blijven binnenboord ook boven 9000 rpm.
Olie is dan Kendall gt-1 racing green 20w50 … king:
22 september 2013 om 09:22 #18173883Ja die olie drukt wel.
Haha olie druk is geen probleem met de kendall olie.22 september 2013 om 20:43 #18173884ik heb nog twee pompen liggen van een x2.2xe ,zijn deze met een aangepaste aanzijgzeef wel geschikt
22 september 2013 om 21:12 #18173885@corsaboy wrote:
Ja die olie drukt wel.
Haha olie druk is geen probleem met de kendall olie.Ja, de druk na de pomp, maar dat zegt dus geen ene reet. Je wilt olie in je motor, geen stortbeton die de boel eerder verstopt dan doorstroomt. Kijk, je moet veilige olie nemen voor jouw gebruik zodat er geen shearing optreedt, maar dat is nog geen reden om er gelijk kogellagervet in te stoppen.
23 september 2013 om 20:56 #18173886Bewezen combinatie bij een nieuwgebouwde motor is een z20let pomp met 10w60 castrol of die kendall olie.
Druk en de smering is dan perfect en ook bij 8000+ toeren.
Waarom zou je lopen kloten als de oplossing bewezen en voorhanden is?
Maar dat heeft niets met niels zijn probleem te maken ;)
Wacht nog steeds op de foto’s :hmmz23 september 2013 om 21:31 #18173887Ik zou dan toch zeker voor de 10W60 gaan in ->mijn<- geval. Kijk, bewezen combinaties kun je niet zo maar vanuit gaan, het hangt namelijk enorm van het gebruik af. Op het circuit zeg ik ja, als je non stop loopt te rammen met zon ding en hij echt heet loopt en na het opwarmen enorm lang mee wordt gereden. Mij XE bijvoorbeeld maakt heel veel korte ritten en dan ga ik er echt geen 20W in gooien. Lopen kloten doe je niet zo snel met een XE bij normaal gebruik, de olie in mijn motor blijft zowat het hele jaar glashelder, dus ik geloof niet dat ik er zo veel aan loop te kloten. Echt lopen kloten doe je als je er Action olie in gooit of zo, want dat is toch echt minder van kwaliteit.
Druk is gewoon totaal geen wetenschappelijke indicatie, er moet druk zijn, maar wat het getal aan geeft is maar marginaal van belang omdat de plek waar druk gemeten wordt niets zegt over of dat door de hele motor heen aanwezig is. Sterker nog, er zijn gevallen waarbij de druk verhoogt, maar de olie de uiteindes van de motor helemaal niet goed bereikt. Stop maar eens een oliekanaal geheel dicht en dan zie je dat de druk super is, maar de motor zo naar de klote is.
Heb wat testen gedaan met XE’s die bijvoorbeeld tikkende klepstoters hadden tijdens het opwarmen en dan merk je dat die een stuk korter of helemaal niet meer tikken met een olie die een lager getal voor de W heeft. Heb ook resultaten geboekt met het vervangen van de veer en plunjer voor een nieuw type, hoewel dat geen echte oplossing is geeft het ook hogere oliedruk en verdwijnt ook daar door het koud tikken geheel. Die klepstoters zijn een goede indicatie, omdat ze het hoogste punt zijn in de motor waar oliedruk opgebouwd moet worden, zodra ze tikken betekent dat dat ze niet goed dicht meer zijn en dus de olie er een beetje uit loopt tijdens stilstand. Als ze dan tikken dan is er pas echt oliedruk in de kop zodra dat ophoudt. Ik heb motoren meegemaakt die wel twee tot drie minuten aan het tikken waren, wat echt veel te lang is. Dan is er dus totaal geen goede oliedruk in de kop, terwijl die op de meter een zeer gezonde druk aan gaf.
Gelukkig zijn deze motoren zo enorm degelijk, bij normaal gebruik kan je er zowat elke olie van een beetje kwaliteit in donderen en dan gaat het misschien tikken, maar de motor gaat nog duizenden kilometers betrouwbaar mee.
Bij circuit gebruik moet je meer oppassen en gebruik je gerust een hoger getal voor de W omdat je de motor zo snel opwarmt en daarna zo lang warm houdt dat de invloed van het getal voor de W amper mee telt. Dan wil je een zeer hoog getal na de W, want die is wel sterk van belang. En dan zal die Kendall olie prima zijn, en op 8000 toeren wat minder oliepomp verlies geven als de W60 van Castrol.
Maar inderdaad ben ik zeer benieuwd naar nieuws over de schade!!
24 september 2013 om 20:34 #18173888Vinci,
bedoelde lopen kloten in de zin van imitatie pompen x22 pompen xev etc.
En het gaat hier ook niet echt om een straat motor ;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.