Forumindex › Forums › Overige › APK & RDW › Strakke achterklep afkeur???
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 november 2010 om 21:47 #17228226
Ik heb vandaag weer wat gehoord…
Een keurmeester van een garage vlakbij ons werkplaats heeft gezegd dat een strakke achterklep een afkeurpunt is geworden (???).
Je kofferklep moet van buitenaf te openen zijn en de knopje/hendel moet in volle zicht!Volgens mij is dit bullsh*t, of heeft hij toch gelijk?
(er zijn toch auto’s van fabriek af met “verborgen” knopje voor de achterklep…)
8 november 2010 om 21:52 #17756732dat is idd bull shit.
slot moet goed werken, dus open kunnen en kunnen sluiten.
Dan zouden alle focussen,fiesta’s, en vele jappen afgekeurt moeten wordenHij is in de war met de regel, dat alle deuren die toegang bieden naar de passagiers compartiment van binnen en van buitenzijde geopend moet kunnen worden.
8 november 2010 om 21:55 #17756733Dat zei ik ook al… Maar ja, hij was erg stijf koppig!
Ik bedenk me net, er zijn ook auto’s waar je de klep met de sleutel open maken, in zo geval is er helemaal geen knop!
8 november 2010 om 21:56 #17756734origineel gepost door KRSA2000
Dat zei ik ook al… Maar ja, hij was erg stijf koppig!Ik bedenk me net, er zijn ook auto’s waar je de klep met de sleutel open maken, in zo geval is er helemaal geen knop!
Idd
Laat hem even lezen achter tab 3 pag 34 artikel 5.2.41 lid 2.
8 november 2010 om 22:00 #17756735:thumbup
§ 9. Carrosserie
Artikel 5.2.41 deuren, motorkap en kofferdeksel
1. De deuren van personenauto’s moeten goed sluiten. De deuren die direkt toegang geven tot de personenruimte, moeten op normale wijze vanaf de binnenzijde en vanaf de buitenzijde kunnen worden geopend.
2. Het slot en de scharnieren van de motorkap en het kofferdeksel van het voertuig moeten een goede sluiting waarborgen.
3. De bevestiging van de scharnieren van de deuren, de motorkap en het kofferdeksel mag niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Hierbij is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3 van toepassing.
8 november 2010 om 22:09 #17756736Juistem…een kofferbak moet gewoon goed sluiten
Hij hoeft zelfs niet open te kunnen!!!!
Zolang die goed sluit is het goed.
Hoe je hem opent maakt niet uit.
9 november 2010 om 00:01 #17756737Mijn Omega B2 zou dan ook afgekeurt moeten zijn, de kofferbak is enkel via een knop van binnenuit te openen of via de afstandsbediening op de sleutel, zo is dat ding ook afgeleverd toen hij nieuw was.
‘t is trouwens wel een regel in de autosport, daar moet ten alle tijde de kofferruimte bereikbaar zijn en gemakkelijk te openenen zijn van buitenaf.
9 november 2010 om 17:43 #17756738origineel gepost door KRSA2000
:thumbup§ 9. Carrosserie
Artikel 5.2.41 deuren, motorkap en kofferdeksel
1. De deuren van personenauto’s moeten goed sluiten. De deuren die direkt toegang geven tot de personenruimte, moeten op normale wijze vanaf de binnenzijde en vanaf de buitenzijde kunnen worden geopend.
2. Het slot en de scharnieren van de motorkap en het kofferdeksel van het voertuig moeten een goede sluiting waarborgen.
3. De bevestiging van de scharnieren van de deuren, de motorkap en het kofferdeksel mag niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Hierbij is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3 van toepassing.
Dat ligt aan je definitie van “deur” en aan je definitie van “direct toegang geven”.
Bij een hatchback wordt de kofferklep weldegelijk “deur” genoemd, iedereen zegt het constant, 3 deurs/5 deurs.
En wat is direct toegang tot de personenruimte? Moet er een schot tussen zitten? Of telt de achterbank ook als indirecte toegang? Als ik de achterbank plat leg bij een hatchback, dan heb ik vanuit m’n kofferklep direct toegang tot mijn personenruimte.
En een kofferdeksel is wat anders dan een kofferklep. Dus bij die Omega en bij die Jappen die je vanbinnenuit opent, dat zijn sedans, (dus 2/4 deurs) en geen hatchbacks.
Als beide definities nergens staan vermeld, dan heeft iedereen gelijk ;)
9 november 2010 om 19:13 #17756739origineel gepost door TedMechanic
origineel gepost door KRSA2000
:thumbup§ 9. Carrosserie
Artikel 5.2.41 deuren, motorkap en kofferdeksel
1. De deuren van personenauto’s moeten goed sluiten. De deuren die direkt toegang geven tot de personenruimte, moeten op normale wijze vanaf de binnenzijde en vanaf de buitenzijde kunnen worden geopend.
2. Het slot en de scharnieren van de motorkap en het kofferdeksel van het voertuig moeten een goede sluiting waarborgen.
3. De bevestiging van de scharnieren van de deuren, de motorkap en het kofferdeksel mag niet in ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Hierbij is het bepaalde in aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3 van toepassing.
Dat ligt aan je definitie van “deur” en aan je definitie van “direct toegang geven”.
Bij een hatchback wordt de kofferklep weldegelijk “deur” genoemd, iedereen zegt het constant, 3 deurs/5 deurs.
En wat is direct toegang tot de personenruimte? Moet er een schot tussen zitten? Of telt de achterbank ook als indirecte toegang? Als ik de achterbank plat leg bij een hatchback, dan heb ik vanuit m’n kofferklep direct toegang tot mijn personenruimte.
En een kofferdeksel is wat anders dan een kofferklep. Dus bij die Omega en bij die Jappen die je vanbinnenuit opent, dat zijn sedans, (dus 2/4 deurs) en geen hatchbacks.
Als beide definities nergens staan vermeld, dan heeft iedereen gelijk ;)
De definitie is directe toegang tot personen ruimte.
Dus deur los en daar is een zitplaats.Dus als de achterbank er uit is. (En niet plat want dan moet de bank omhoog geklapt worden.) Dan hoeven de deuren niet van binnen en van buiten te openen te zijn. (denk aan grijs kenteken.)
Bij jappen en ford (focus 1 en fiësta van vorige type) zijn ook hatchbacks en stations met een kabel, of knop op afstandsbediening.
Dat vergelijk gaat dus niet op.Nu komt het.
Rijd je in een landrover defender, daar moeten de achterdueren wel van binnnen en buiten geopend kunnen worden.
Daar zitten namelijk klapstoelen. En is dan ook een personen ruimte.9 november 2010 om 23:07 #17756740Ik keur hem er op goed als ie maar open kan
9 november 2010 om 23:21 #17756741het is wel makkelijk als hij open kan, hoe wou je anders de schanieren kontroleren.
en als hij open kan keur ik hem ook gewoon goed
10 november 2010 om 22:13 #17756742origineel gepost door Fearless
Hij hoeft zelfs niet open te kunnen!!!!Hij moet wel open kunnen,als het kofferdeksel niet open kan is het afkeur.
6. Uitvoering keuringsvoorschriften
Op basis van de Regeling erkenning en keuringsbevoegdheid APK art. 24 en 25 moet het bij en krachtens
de wet bepaalde in acht worden genomen. Hieronder wordt verstaan dat bij de periodieke keuring van
motorrijtuigen en aanhangwagens alle keuringsaspecten worden beoordeeld.
Als onderdelen niet beoordeeld kunnen worden moet het voertuig worden afgekeurd waarbij de reden
“Keuringsaspect niet beoordeeld Algem. 6” op de voorzijde van het keuringsrapport in het vak ‘Nadere
uitleg reparatie- of afkeurpunt’ wordt vermeld.
Redenen voor het niet kunnen beoordelen van een keuringsaspect kunnen onder andere zijn:
– het niet kunnen openen van het kofferdeksel;
– het niet kunnen openen van de motorkap;
– het niet kunnen los nemen van wieldeksels welke de wielbouten bedekken door het ontbreken van
een sleutel;
– het niet kunnen controleren van de brandstofdop door het ontbreken van een sleutel of doordat de
centrale vergrendeling niet werkt;
– het niet kunnen verwijderen van de dop over de trekhaakkogel door het ontbreken van een sleutel.11 november 2010 om 09:09 #17756743normaal gezien is het geen afkeur,maar in sommige keurstations wel.
ligt er aan naar welke je gaat ;)
je moet wel kenteken verlichting hebben,je hebt ook schroef ledjes komt normaal van een motor.maar denk dat je wel verlichting hebt.12 november 2010 om 07:46 #17756744hoe doet robin van het forum het dan met zijn kadett sedan turbo.
staat in het kadett gedeelte, kan zo snel geen duidelijke foto vinden.
maar die heeft de achterportieren en de kofferklep dicht gelast, dus die komt nooit meer door de keuring heen.
hoe zit dat dan.groeten.
12 november 2010 om 11:29 #17756745Tijd terug een steekproef gehad op een oude schijtamerikaan. Met van dat hang en sluitwerk systeem als scharnieren en sloten voor de achterklep.
Op het moment van keuren werkte alles nog prima, tot de steekproefcontroleur de bak los wou trekken.
Dat werkte dus niet meer, blijkbaar een palletje ergens binnenin er af geschoten.Geeft niets zij de beste man, de klep hoeft niet open te kunnen.
Nou weet ik wel dat ook een steekproefcontroleur niet alle regels kan onthouden, maar nu lees ik hier dat ie wel open moet kunnen.
Die compleet dicht gelaste deuren moet je laten herkeuren je krijgt immers een 2 deurs auto ipv een 4 deurs. (papierwijziging) en de kofferklep zat toch niet dicht gelast? Maar dan nog….wat niet scharnieren kan kan ook niet open ;)….dus welke scharnieren moet je dan nakijken …
12 november 2010 om 19:18 #17756746met mijn oude sedan konden de achterdeuren niet open
was dus afkeur
alleen zeiden ze toen als je ze dicht last mag t wel
13 november 2010 om 10:01 #17756747klopt, want dan zijn t geen deuren meer.
maar dan vraag ik me af.. ik heb geen slot meer in de kofferbak van de corsa.. als ik de achterbank terug plaats is het afkeur?
zo keurt volgens mij niemand? ken zat mensen met strakke koffers die zonder problemen gekeurd worden
13 november 2010 om 10:48 #17756748Je kan toch gewoon je koffer openen?
Dan mag dat gewoon met of zonder achterbank.
Je laat niemand vanuit je kofferbak plaats nemen op de bank13 november 2010 om 11:21 #17756749via de binnenkant is ie enkel te openen.
13 november 2010 om 11:35 #17756750origineel gepost door mayhem
klopt, want dan zijn t geen deuren meer.maar dan vraag ik me af.. ik heb geen slot meer in de kofferbak van de corsa.. als ik de achterbank terug plaats is het afkeur?
zo keurt volgens mij niemand? ken zat mensen met strakke koffers die zonder problemen gekeurd worden
Via de jappen manier maken. Met een kabeltje.
11 december 2010 om 16:28 #17756751kofferbak is geen enkel probleem.
mijne is immers ook zonder slot aan de buitenzijde.
is dus ook niet te openen vanaf buiten, maar alleen vanuit binnen.in de deuren zitten ook geen sloten meer, maar echter wel de deurhendels, dus nog wel te openen vanaf buiten.
de meneer van de garage die bedoelt t goed, maar vergist zich kwablijkelijk gewoon.
gr Vinc
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.