Stotteren Zafira 2008 Z16XE1

Forumindex Forums Techniek Ecotec Stotteren Zafira 2008 Z16XE1

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deperik
    Deelnemer

De Zafira van mijn oom heeft sinds kort een vreemd probleem.
      Bij het laagtoerig rijden van 30 of 50km/u (bijvoorbeeld over een drempel) begint de auto schokken en te stotteren.
      Het gaat hierbij om een Z16XE motor. Ik lees hier op het forum dat het aan de EGR-klep of aan de EGR-kanalen kan liggen.

De EGR-klep hebben we er van de week al af gehad, maar hier was niet veel aan te zien, niet extreem vervuild ofzo. Als ik de klep via Op-Com aanstuur beweegt hij ook wel :thumbup .

Ik wilde anders aankomend weekend de kanalen schoonmaken, maar ik weet niet precies waar te beginnen. Het lijkt net of de EGR-klep op de cilinderkop zit gemonteerd, zitten deze kanalen dan ook in de cilinderkop?

Heeft er iemand ervaring of dit veel werk (meer als een dag) is of zo gebeurd :hmmz ? Het lijkt me namelijk nog flink werk om het hele inlaatspruitstuk van zo’n blok te verwijderen.

Groeten Erik

KRSA2000
      Deelnemer

Controleer eerst de bougies, bougiekabels en bobine.

Deperik
        Deelnemer

Bougies zijn nieuw, evenals bobinebrug (geen bougiekabels dus).

Deperik
          Deelnemer

Even een update:

We hebben het inlaatspruitstuk gedemonteerd. Daarna zit er onder het spruitstuk, aan de onderkant van de cilinderkop een plaat waarin de kanalen van de EGR-klep zitten. Deze waren helemaal dicht geroet;

Ook de kanalen in de cilinderkop zaten helemaal dicht, deze heb ik met een boortje met de hand weer los “geboord”. Het dikke zwarte roet zit zodanig vast dat dit niet met een schroevendraaier o.i.d. lukt.

Ook de kanalen in de plaat schoon gemaakt: :thumb

Daarna alles weer in elkaar gezet.

Nu schijnt alleen het probleem nog steeds niet helemaal verholpen te zijn, het stotteren is al wel minder geworden.

Heeft iemand nog een idee wat het verder kan zijn?

Omdat er geen motorstoring o.i.d. optreed is uitlezen met Op-com ook geen optie. :hmmz

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.