Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Stotteren van motor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 mei 2013 om 14:54 #17257948
Beste fora-gebruikers en specialisten,
Ik heb een Opel Tigra, 1400cc van het bouwjaar 2000, automatische versnelling met het volgende probleem:
Enkele weken geleden terug begon de problematiek, bij warme motor begon hij te stotteren, starten ging en gaat nog vlot.
Ik heb de luchtfilter en 4 bougies vervangen, in eerste instantie was het al veel beter! Enkel bij snelheden boven 80km/uur had hij nog lichte symptomen.
Nu heb ik bij koude start een motor die een beetje tegenpruttelt en geraak moeilijk op snelheid, ongeveer een minuut of 5 – tegen dat hij warm is – gaat dit over en dan heb ik nog steeds het gestotter bij hogere snelheid.Weet iemand raad?
Alvast bedankt,
Geert
20 mei 2013 om 16:17 #18145367Bougiekabels ook vervangen?
En ik weet niet of je een egr klep hebt maar zoja dan zou je die eens schoon kunnen maken en eventueel meteen afdoppen.20 mei 2013 om 16:29 #18145368Neen, de bougiekabels heb ik niet vervangen.
Wat is een egr-klep en waar zit die?
1 juni 2013 om 18:57 #18145369Bijkomend probleem…
Vandaag lange rit moeten maken met dezelfde problemen en op een bepaald ogenblik is het oranje lampje beginnen branden van een elektronische storing, het stotteren is er alleen maar op verergerd…
Help, help!
6 juni 2013 om 09:26 #18145370Laat m uitlezen. Kan bij de dealer (kost geld) of bij een gewillige medeforummer met een OpCom.
Misschien lukt het zelfs nog met de paperclip methode.EGR is de “Exhaust Gas Recirculation”. Kortom: uitlaatgas die weer naar de inlaat worden gestuurd voor her-verbranding. Is voor schonere uitlaatgassen, maar helpt marginaal. Een defecte EGR stuurt permanent uitlaatgas naar de inlaat en das nie goe. Dan gaattie stotteren (stikt in z’n eigen uitlaatgas)
Een kapotte EGR geeft trouwens in 90% van de gevallen een waarschuwingslampje, dus het kan prima dat dat het inderdaad is.
Kortom: laat m uitlezen.Yannick20: Tigra’s hebben een X14XE of een X16XE (tenzij omgebouwd) en die motoren hebben altijd een EGR.
7 juni 2013 om 19:43 #18145371Heb hem vandaag laten uitlezen en is inderdaad maar één fout dat ie aangeeft en dat is de EGR-klep die stuk is.
Het stuk kan ik aankopen voor €120 maar dan is hij nog niet geplaatst natuurlijk, volgens garage gaat daar makkelijk 3 uren werk in als alles meezit en dat is de grote kost…
Dat is mijn probleem natuurlijk gezien mijn financiële toestand die nog even ‘zwarte sneeuw’.Pffff
7 juni 2013 om 20:35 #18145372tja of de egr laten schoonmaken.maar dan is de vraag hoelang dat goed gaat……kan jaren goed gaan.maar ook weken :thumbdown :thumbdown
13 juni 2013 om 19:23 #18145373Vandaag is de EGR-klep vervangen! Het gaat ondertussen veel beter maar stotter toch nog.
Heeft geen foutcodes meer aan met OpCom.Nu, sinds ie beginnen stotteren is er wel met de uitlaat een probleem, als hij bij het uitlaatstuk volledig wordt afgesloten valt hij niet stil en hoor je hem wel luchtrekken, ongeveer in het midden.
Kan dit er iets mee te maken hebben?Nogmaals bedankt,
Geert
13 juni 2013 om 19:28 #18145374ja is een ontiegelijk rot werk om de klep te vervangen hij zit direct achter de motor.
stotter kan ook een sterk vervuilde gasklep zijn, en de daartoe behorende vacuum slangetjes die wel eens verstopt willen raken !!
heb bij de corsa pas een paar slangetjes los gehad zaten pot dicht met troep. ( is het zelfde blok als in jou tigra ) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.