Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Stotteren en uitvallen. Te weinig benzine?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 december 2015 om 19:55 #17274438
Forumleden,
Ik heb zoals gewoonlijk weer een probleem met mijn (kut) Corsa 1.2sz eco. Ik dacht dat ik na het vervangen van de radiator, thermostaat en de koppakking eindelijk een tijdje zorgeloos kon rijden maar zoveel geluk heb ik niet en het volgende probleem staat al weer voor de deur.
Voor iemand aanstoot neemt aan mijn profielnaam of mijn idee over mijn Corsa, kan ik alleen maar zeggen dat ik nog nooit eerder een auto heb gehad met zoveel problemen. Ik heb jaren diverse soorten Opels gereden en ben zeer tevreden over het merk maar het type Corsa staat bij mij op de allerlaatste plaats. Na bijna 5 jaar Corsa zit er al bijna een nieuwe motor in, zoveel is er al vervangen.
Op het moment kan niemand mij precies zeggen wat er nu weer mankeert. Het ene bedrijf zegt dat het de carburateur is en de ander heeft het weer over bepaalde sensoren. Wie weet kan iemand hier van het forum mij zeggen wat nou eigenlijk het probleem is voor ik weer honderden euro’s kwijt ben aan reparaties die uiteindelijk niet het gewenste resultaat geven.
Sinds 2 maanden stottert de auto v.a. een km of 60 per uur en hoger. Hij stottert dan heel erg en houdt in tijdens het stotteren. Sinds een week of twee is het stotteren minder en heb ik dit pas v.a. zo’n 100km/uur en harder maar hiervoor in de plaats valt de auto uit als ik rem of in een lage versnelling rijd. De motor valt dan uit en alle lichtjes gaan branden. Pas na het uithalen van de sleutel, deze er weer indoen en opnieuw starten lukt het om de motor weer op gang te krijgen. Hij valt niet constant uit maar de ene keer na 500 mtr rijden en de andere keer na 5 km of verder rijden. Ik kan dan daarna wel weer de auto starten al heeft hij wel moeite om op te komen. Ik moet redelijk wat gas bij geven om hem gestart te krijgen. Na het starten brand ook ieder keer het oranje lampje van motorstoring.
De garage zegt dat de auto steeds verzuipt en een nieuwe carburateur nodig heeft maar ik krijg zelf meer het idee dat de auto te weinig benzine krijgt. Dat zou het stotteren verklaren. Tevens ruik ik nooit benzine na het uitvallen en krijg ik hem iedere keer weer direct gestart. Ik heb niet veel verstand van auto’s maar ik kan mij zo voorstellen dat als de auto verzuipt hij niet direct weer start. Ik dacht zelf aan een verstopte sproeier. Als je dat in een auto hebt? Vroeger als ik met de brommer reed had ik ook wel eens dat probleem van stotteren en inhouden. Morgen kijkt er iemand naar die mij de benzine filter aan kan wijzen. Misschien zit die wel verstopt? Anders zou ik het echt niet weten. Ik begin er weer aardig de p in te krijgen!
Op zo’n manier rijd je gewoon niet prettig en ik rijd constant met het idee rond dat hij een keer afslaat en het dan helemaal niet meer doet. Als hij nu afslaat en er staat gelijk zo’n Jan lul achter mij te toeteren slaan al bijna de stoppen door. Daarbij kan geen garage mij vertellen wat nu echt het probleem is. Hier op het forum zitten wel wat ervaren Corsa rijders en knappe koppen. Doe mij een plezier en help mij hier a.u.b. mee.
Alvast bij voorbaat dank
Ferry
2 december 2015 om 20:23 #18303573Welkom!
Allereerst is het belangrijk dat we precies weten om wat voor Corsa het gaat: dus bouwjaar en motortype (staat op je kentekenbewijs en anders is dit aan de hand van het kenteken te achterhalen) Uit je verhaal haal ik namelijk enerzijds dat het een heel oud Corsaatje is (want je hebt het over een carburateur) Anderzijds heb je het over een motorstoringslampje wat duidt op een injectiesysteem.
Wanneer heeft de auto het laatst een beurt gehad?3 december 2015 om 08:42 #18303574Staat erin. X12SZ motor. Verder staat er ook in dat onderandere recent de koppakking vervangen is, dus onderhoud heeft de wagen wel gehad.
3 december 2015 om 09:00 #18303575Ik zou eerst naar een fatsoenlijk garage gaan, waar ze weten dat een injectie motor geen carburateur heeft…
3 december 2015 om 10:59 #18303576Heren,
Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Volgens mijn kenteken is het een Corsa X1.2sz.
Beide garages en een beunhaas hebben mij de carburateur aangewezen. Die zit er dus schijnbaar wel in. Alleen kwamen zij alle drie met een andere rede waarom de auto steeds stil valt.
Ik heb zelf niet de ballen verstand van auto’s maar moet er wel in meegaan dat de auto een carburateur heeft.
Doordat het een eco is, is er sowieso (in het gat waar ik woon) maar moeilijk aan onderdelen te komen. Niet alle Corsa onderdelen passen op deze uitvoering. Zo eco is hij helemaal niet. Als de thermostaat kapot is en er moet een nieuwe in, moet ook heel de distributieriem los. Dus wat eigenlijk maar een paar euries hoort te kosten brengt daardoor weer een hoop extra kosten met zich mee. Ik ben allang blij dat ze 3 maanden geleden met het vervangen van de thermostaat de distributieriem niet hebben vervangen maar hebben teruggezet. Die zit er pas sinds 2 jaar nieuw op.
Als ik naar een Opel dealer moet gaan gaat dit bakken met geld kosten. Een paar maanden terug was mijn knipperlicht aanwijzer niet meer goed. Telkens als ik naar rechts moest en de aanwijzer sloeg terug ging mijn grote licht aan. Bij de Opel dealer kostte dit € 150,00 en bij die garage kost mij dit € 20,00. Dit is overigens geen uitzondering. Ik heb al vaker zelf dingen gerepareerd die maar een paar minuten kostten en waar zij veel te veel voor rekenden. Een nieuw demper erop zetten kostte inclusief demper bijna € 175,00 en heb het zelf gedaan en nu kostte het mij alleen de demper van € 45,00 en een hoop moeite. Je snapt dus wel waarom voor mij de Opel dealer uit den boze is. Er zitten hier maar 2 dealers en zij zijn allebei flink aan de prijs.
Ik heb de wagen nu 5 jaar en inmiddels zijn al gerepareerd of vervangen de koppakking, 2x thermostaat(nieuw), waterpomp(nieuw), 2x radiator(nieuw), distributieriem(nieuw), diverse slangen(nieuw), uitlaatdemper(nieuw), 2×4 banden(2e hands), verschillende pakkingen(nieuw), één of andere ring tegen olielekkage(nieuw), en volgens mij nog wel wat zaken die ik inmiddels vergeten ben.
Ik was nog vergeten te zeggen dat waar je aan de bovenkant die olie ingooit (volgens mij heet dit het kleppendeksel maar ik kan dit verkeerd hebben) is de pakking kapot en lekt hij olie. Sinds ik de blower en de verwarming op max. zet valt hij minder snel uit. Ik dacht dat die lekkende olie ergens op valt, wat dan zo heet word en het dan een storing veroorzaakt. Maar volgens die garages en beunhaas kan dit niet. Toch vind ik het gek dat het aanzetten van de blower de auto minder vaak uit laat vallen.
Ik heb nu niet genoeg geld om naar een Opel dealer te gaan en moet verplicht nog t/m april in deze auto blijven rijden. Na april kan ik een andere kopen. Om er dus een nieuwe carburateur in te laten zetten van een paar honderd euro is weggegooid geld en is de auto te oud voor.
Hopelijk geeft deze extra informatie jullie genoeg houvast om te achterhalen wat nu eigenlijk het probleem is. Ik heb toch al een schurft hekel aan auto’s dus begin er aardig moedeloos van te worden.
Mvg,
Ferry.
3 december 2015 om 11:12 #18303577Ze zullen dan wel het gasklephuis bedoelen.. Maar je motor heeft 1 injector erin in dat gasklephuis… Single point injectie.. Je zou i.v.m. gebrek aan kennis met iemand van het forum die in je buurt woont je gasklephuis en injector kunnen reinigen..
Heb je bij het ruw lopen en uitvallen ook een motorstoringslampje of niet?? Je zou de auto met een paperclip uit kunnen lezen mocht dat het geval zijn…3 december 2015 om 11:16 #183035781. Dat het een eco is maakt niks uit. X12SZ 1.2i 8v bijna identiek aan de X14SZ 1.4i 8v. Beide motoren zijn in genoeg Corsas geleverd en onderdelen zijn ook nog met bosjes genoeg te krijgen. Meeste onderdelen van de 1.4 en 1.2 zijn identiek.
2. Je auto heeft toch echt geen carburateur want het is injectie. Jij doelt waarschijnlijk op je gasklephuis.
Je ziet daar bovenop de injector zitten, dat is toch echt geen carburateur.
3 december 2015 om 11:25 #18303579Eeen goede garage is niet vanzelfsprekend de Opel Dealer, verre van zelfs. En voor dingetjes als kniperlichtpookjes moet je helemaal geen garage op willen zoeken. :angel
3 december 2015 om 15:57 #18303580Ligt eraan wat voor soort dealers daar zitten,hier in de buurt heb je wel n goede dealer
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
3 december 2015 om 15:58 #18303581Scheelt ook per garage natuurlijk zijn niet allemaal t zelfde
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk
6 december 2015 om 10:28 #18303582Heren,
Ik ben bij een garage geweest en die heeft geprobeerd met één of andere schoonmaakvloeistof dat gasklephuis te reinigen. Helaas zonder resultaat. Zou ik als leek dat ding niet uit elkaar kunnen halen en schoonmaken of kijken wat er aan mankeert? Mits dit niet tig onderdelen zijn die ik los moet halen natuurlijk. Anders loop ik dadelijk het risico dat ik een onderdeel vergeet terug te plaatsen of niet meer weet waar dat onderdeel ook al weer terug geplaatst moet worden. Zijn het gewoon een aantal schroeven die los moeten, kan ik hem uit elkaar halen en weet ik wat ik moet schoonmaken, is het geen probleem.
Kan het ook zijn dat er iets kapot aan is wat deze storing veroorzaakt en kan ik dit zelf repareren?Ik wou een foto bijvoegen om te laten zien waar die garage zei dat het probleem zit maar ik zie nergens de optie om een foto bij te voegen.
Als ik dat ding uit elkaar kan halen, schoonmaken of repareren en weer in elkaar kan zetten. Hoelang duurt zo’n operatie dan ongeveer?
Voor mij is ieder vertrouwen wat ik had in een garage, inmiddels tot een dieptepunt gezonken.
Ik hoor graag nog iets.
Mvg,
Ferry.
6 december 2015 om 13:08 #18303583Foto’s toevoegen:
Als je Tapatalk hebt gaat nog makkelijker.
Sent from my SM-P900 using Tapatalk
6 december 2015 om 14:40 #18303584@Corsa hater wrote:
Heren,
Ik ben bij een garage geweest en die heeft geprobeerd met één of andere schoonmaakvloeistof dat gasklephuis te reinigen. Helaas zonder resultaat. Zou ik als leek dat ding niet uit elkaar kunnen halen en schoonmaken of kijken wat er aan mankeert? Mits dit niet tig onderdelen zijn die ik los moet halen natuurlijk. Anders loop ik dadelijk het risico dat ik een onderdeel vergeet terug te plaatsen of niet meer weet waar dat onderdeel ook al weer terug geplaatst moet worden. Zijn het gewoon een aantal schroeven die los moeten, kan ik hem uit elkaar halen en weet ik wat ik moet schoonmaken, is het geen probleem.
Kan het ook zijn dat er iets kapot aan is wat deze storing veroorzaakt en kan ik dit zelf repareren?Ik wou een foto bijvoegen om te laten zien waar die garage zei dat het probleem zit maar ik zie nergens de optie om een foto bij te voegen.
Als ik dat ding uit elkaar kan halen, schoonmaken of repareren en weer in elkaar kan zetten. Hoelang duurt zo’n operatie dan ongeveer?
Voor mij is ieder vertrouwen wat ik had in een garage, inmiddels tot een dieptepunt gezonken.
Ik hoor graag nog iets.
Mvg,
Ferry.
Ik heb gisteren toevallig mijn corsa’tje onder handen genomen bij de ”carburateur zeg maar” …..de bovenste 2 koperen bouten loshalen en je stekkertjes loshalen(de benzine slangen heb ik laten zitten), daarna met een torks een paar kleine schroefjes loshalen en je kan(op de leidingen na) bijna alles loshalen en schoonmaken, met WD40 ook de veertjes van de gasklep ingespoten :thumbup …..oke een beetje klungelige beschrijving misschien maar ik ben er heel ver mee gekomen en het is aardig schoon geworden met een beter resultaat(sneller reageren enz) :thumb
met een uurtje klaar(inde koude wind)
6 december 2015 om 18:06 #18303585Wat een gevecht zeg, om even een foto te kunnen plaatsen. Ik ben lid van diverse forums maar heb nog niet eerder meegemaakt dat ik eerst naar een site moet om mij daar dan eerst in te schrijven alvorens ik een foto kan plaatsen. Tevens werkt het heel anders als in de link van KRSA2000. Maar goed. Het is gelukt.
Volgens mij hetzelfde als op de foto van basss27. Er zit alleen nog zo’n ding bovenop. Ik neem aan dat dit er eenvoudig van af gaat. Zijn er speciale dingen waar ik op moet letten wat betreft schoonmaken? Valt het gelijk op wat gereinigd moet worden of zie je er voor de rest niets aan en moet gewoon alles gereinigd worden? Kan alles met WD40 schoongemaakt worden of heb je hier nog iets anders voor nodig?
Moet voor het reinigen heel die koperkleurige ring losgeschroefd worden of moet dit er gewoon opblijven en spuit je er gewoon wat WD40 overheen?
Zijn er nog zaken waar ik voor moet oppassen? Iets waar absoluut geen WD40 op mag komen ofzo?
Die garage had het over één of ander membraam wat kapot kan zijn. Als dit namelijk kapot is volgens hen, heb je niets aan het schoonmaken en zou ik een hele nieuwe nodig hebben. Mocht dit membraam kapot zijn, kun je dit dan los kopen?
Sorry van al die vragen hoor. Ik wil die auto zo snel mogelijk gemaakt hebben en doordat ik het nu zelf moet doen wil ik zeker zijn dat ik het probleem niet vererger.
Bedankt voor de info tot dusver.
6 december 2015 om 18:12 #18303586Voor de mensen die geen foto zien…
6 december 2015 om 20:23 #18303587Dat zwarte ding bovenop is je luchtfilter….die kan je makkelijk losmaken en dan zie de de 2 koperen schroeven…links op de foto zie ik de EGR-klep..die kan je ook losmaken en schoonmaken door losmaken en het “gat” en het schroefje dat je in kan drukken schoon te maken..en alles kan je gerust met WD40 schoonmaken dat maakt niks kapot..maar kijk wel uit met gereedschap en pluizige doeken..
6 december 2015 om 20:25 #18303588Madnessmark wrote:Dat zwarte ding bovenop is je luchtfilter….quote]correctie.. dat is de inlaat buis.. luchtfilter zit er nog voor in een vierkante bak achter je rechter koplamp
6 december 2015 om 20:31 #18303589Wat je kan doen:
Die inlaatbuis van het gasklephuis schroeven door die 2 grote kruiskop schroeven los te draaien. Kijk uit met de vacuüm slangen die eraan zitten, trek je makkelijk kapot.
Vervolgens stekker van je egr klep los halen, daarna de boel weer terug schroeven.
Nu ga je eens testrijden zonder dat de egr aangesloten is. Loopt je blok nu wel goed, kan je zodoende controleren of het wel of niet je egr is.
Als de egr niet aangesloten is gaat het oranje motorstorings lampje branden, maar dat is normaal.
7 december 2015 om 15:14 #18303591Heren,
Bedankt voor de info. Morgen middag ga ik dit proberen. Daarna zal ik verslag doen wat betreft mijn bevindingen.
Toch nog een vraagje. Waarom de inlaatbuis van het gasklephuis schroeven als ik zonder egr ga rijden? Wat heeft die inlaatbuis voor meerwaarde? Ik kan namelijk zonder die inlaatbuis eraf te schroeven ook gewoon dat stekkertje los trekken. Dit blijft dan toch hetzelfde?
7 december 2015 om 15:26 #18303592Altijd terug plaatsen voordat je gaat rijden!
Bij mijn 8v moest die eraf voordat de stekker van de egr klep los kon.
In jouw geval is het makkelijk. Stekker van de egr klep even los trekken, zonder iets te hoeven demonteren.
7 december 2015 om 16:36 #18303593AnoniemLid sinds:
1 January 1970@basss27 wrote:
1. Dat het een eco is maakt niks uit. X12SZ 1.2i 8v bijna identiek aan de X14SZ 1.4i 8v. Beide motoren zijn in genoeg Corsas geleverd en onderdelen zijn ook nog met bosjes genoeg te krijgen. Meeste onderdelen van de 1.4 en 1.2 zijn identiek.
2. Je auto heeft toch echt geen carburateur want het is injectie. Jij doelt waarschijnlijk op je gasklephuis.
Je ziet daar bovenop de injector zitten, dat is toch echt geen carburateur.
I
Niet ten persoonlijk titel opnemen aub !!!!
……maar een “single point” injectie,is in wezen NIETS anders dan een “veredelde carburator :jerry
Al even onnauwkeurig als een normale carburator in het voorzien van het brandstof mengsel aan je motor en zelf zij sommige carburators nog beter dan die Single point toestanden.. It works and thats it :puke7 december 2015 om 16:47 #18303594Is dat zo, is niks Carburateur aan.
Geen Vlotterkamer, geen Valstroombuis, geen acceleratiepomp, geen Chokeklep, geen Cut-off klepje(moderne carburateur), geen sproeiers.
Wel injector, wel benzinedruk regelaar, wel retouraansluiting, wel stationair luchtregelklep.
Zwakke punten Opel Singlepoint injectie:
Injector, vervuild of defect.
Benzinedrukregelaar, membraan kapot.
Pakking voet injectiehuis gescheurd verteerd.
Pakking inlaat gescheurd verteerd.
Vacuumslangen verdroogd.
Stappenmotor klemt of defect.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
7 december 2015 om 19:14 #18303595AnoniemLid sinds:
1 January 1970@wim-v6 wrote:
Is dat zo, is niks Carburateur aan….
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Tja….generatieconflict vrees ik…want,de single point injectie werdt indertijd… De “gepresureseerde carburator” genoemd. Moet toch eens,als ik zijn ouders kom,de oude schoolboeken van de zolder halen. Want ik zou gezworen hebben….dat men ons vertelde ..single point injectie is niets anders dan een “veredelde carb” en geeft zelfs slechter resultaten als mengfabriek ,dan een betere merk carb.? Me bad…indien ik er zo ver naast zou zijn….wat ik betwijfel,maar geen nood….alles is mogelijk op mijn leeftijd :jerry
8 december 2015 om 08:03 #18303596Als deze “veredelde Carburateur een minder goede menging zou geven, waarom zou deze dan zijn toegepast ter vervanging van de oude gasfabriek.
Er zijn namelijk ook Electrisch geregelde Carburateurs met lambda sonde en zelfs geregelde Katalysator. (E18NVR bijvoorbeeld, met een pierburg 2E Ecotronic carburateur, welke overigens minder vermogen leverd dan de C18NZ motor met single point inspuiting).Wat ik duidelijk probeerde te maken is dat de singlepoint inspuiting meer gemeen heeft met een multipoint inspuitsysteem dan met een Carburateur.
Zo kan je ook niks afstellen, daar er geen mengschroeven of stationair verstelling op zit.
En de meeste met Singlepoint injectie uitgevoerde motoren hebben dan wel minder vermogen dan de eerdere dubbele carburateur varianten.
De singlepoint motoren zijn veelal ook zuiniger als de carburateur modellen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
8 december 2015 om 08:05 #18303597Je moet technisch gezien niet als carburateur naar dit systeem kijken, daar de werking hetzelfde is als een “normaal” inspuit systeem.
Dus klachtoplossen dien je als bij een inspuitsysteem te doen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.