Stoterig lopen Rekord

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    rinus de boer

Rij ik vanmiddag terug naar huis toe van af m’n werk met de Rekord, merk ik dat het blok stoterig loopt. Op een gegeven moment kwam ik in de file terecht, en het blok sloeg gelijk af. Starten en weer lopen, maar toch niet echt regelmatig.

Later op de terugweg, toen alles weer reed, werd het weer langzaam erger, vooral tussen de 70 en 90 km, en leek ook, of tie “vertraagd” oppakte Eenmaal thuis gekomen, heb ik het blok nog even laten lopen, en ik vind, dat tie een beetje aan het schudden staat.

Het blok is een 1.9n met carb.

Ik denk zelf een beetje aan de ontsteking. Of kan het misschien toch de afstelling van de carb zijn? Iemand suggesties?

Makko
      Deelnemer

Ontstekingskap, kabels, bougies ff nakijken…lijkt wel of ie op drie poten loopt.

GSE
        Deelnemer

Ontsteking of nokkenas kapot,liggen het meest voor de hand.

Ik gok op de onsteking vooral omdat dit vochtig weer op de lange duur overal intrekt en niet bevordelijk is,de nokkenas kapot kan ook,dan loopt ie ook belabbert.

rinus de boer

Vandaag een nieuwe verdelerkap erop gezet, bougies gecontroleerd (alle vier mooi grijs, geen koolafzetting of andere aanslag) en het lijkt of dat het blok nu iets mooier loopt. Het euvel is nog niet helemaal weg, en misschien speelt ook de carb een rol (vervuiling inderdaad, of misschien staat tie wel iets te arm afgesteld vanwege APK emissie eisen). Gaan we nog naar kijken.

variant
            Deelnemer

Winterstand in de gaten houden ,, ///

;)

rinus de boer

origineel gepost door variant
                Winterstand in de gaten houden ,, ///

;)

Speelt dat ook een rol wanneer het blok reeds op bedrijfstemperatuur is? En wanneer ga je van zomer- naar winterstand, bij welke temperatuur ongeveer?

MantasticB1
                Deelnemer

ik zie net dat je een 19n hebt dan gaat mijn verhaal niet op want ik had dat met een 2.0E.

stom van me… mijne gebruikt schijnbaar olie(heb pas 1 tank benzine met hem gereden sinds ik hem heb)
                  en aangezien de 2l hydraulische klep stoters heeft…sja weinig olie afstelling van de kleppen klote …
                  maar goed die heb jij niet;) allemaal mechanische klepstoters t/m 1900E:angel

rinus de boer

Nou, de boel ingespoten met vochtbeschemer, en de zaak op winterstand gezet. Een stukje wezen rijden, en het is nu voor 70% weg. Alleen bij accelereren houdt hij nog een beetje in.

Opel_Bjorn
                    Deelnemer

toch geen lek in je vacuumvervroeging van je ontsteking

rinus de boer

origineel gepost door Goossens Bjorn
                        toch geen lek in je vacuumvervroeging van je ontsteking

Dat is toch dat tonnetje naast de verdelerkap?

Maarten_Rekord_C
                        Deelnemer

Het tonnetje langs je verdelerkap is waarschijnlijk de condensator, als je tenminste een bosch ontsteking hebt. De vacummvervroeger lijkt een beetje op een claxon en zit “achter” je verdelerkap als je vanaf de voorkant van de wagen kijkt, er zit ook een halfrond stukje metaal aan en daar gaat een armpje op en neer als je gas geeft. Heb zelf ook dit probleem gehad, maar bij mij lag het aan een ronde nok op de nokkenas en ingeslagen kleppen, heb de kop laten reviseren en nergens last meer van gehad. Maar het kan idd ook de ontsteking zijn of misschien de vlotter in de carb. Ik zou het een voor een nalopen, beginnend bij de dingetjes die het minste kosten in werk en geld, want om gelijk je carb. uitelkaar te gaan halen of je nokkenas terwijl het misschien je condensatortje is van 4 euro is een heel verschil. Succes

rinus de boer

Ik heb een Delco ontsteking (de Rekord was of met een Delco of een Bosch uitgerust) Vacuümvervroeger gevonden, en het slangetje gecontroleerd wat daar vandaan loopt naar de carb, maar daar is niks mee aan de hand. Ook de aansluitrubbertjes zijn nog als nieuw. Nokkenasje lijkt me niet, het blokje heeft maar 57.000 gelopen.

Maarten_Rekord_C
                            Deelnemer

Klopt, heb zelf ook een delco ontsteking, dan zit je condensator op de grondplaat van de verdeler. Verder niks verandert aan de ontsteking zoals contactpuntjes of rotor? Kijk ook eens naar de gasstang, zit er ergens speling in de overbreng? Het houdertje op het schutbord wil ook wel een kapot gaan, zelf heb ik hier twee ty-raps omzitten om de gasstang op zijn plaats te houden. Je hebt het ook nog over de afstelling van de carb, heb je hier onlangs iets aan veranderd? Welke carb zit er op? Ik heb er zelf ook een 1900 N inliggen met een Solex PDSI 35 carb. In dat geval moet je stationare mengstelschroef anderhalf tot 1 driekwart slag open staan. Het is dus even zoeken, alles even checken en een voor een uitsluiten. Maar het moet em idd zitten in de ontsteking of carb als je meent dat het de nokkenas niet is.

rinus de boer

D’r zit bij mij inderdaad de Solex PDSI 35 carb op. Volgens de boekjes werd die alleen gebruikt op de 1.7 en de 1.9n. De tweeliters hadden die veel gecompliceerde Varajet II carbs.

Het kan nu nog het volgende zijn. Of de rotor en/of contactpuntjes of de instelling van de carb (te arm misschien). Dat zijn de punten waar we nu gaan controleren. De rest is, zover ik kan beoordelen, okido.

To be contnued……

rinus de boer

Het probleem is opgelost. Nieuwe rotor en contactpuntjes (waren erg ingebrand), voor de zekerheid 4 nieuwe bougies erin. Compressie test gedaan, op alle 4 de cilinders erg goed.

Carb stond goed afgesteld, CO was OK.

Rijdt weer als een jacco. :):):)

Maarten_Rekord_C
                                  Deelnemer

Kijk dat is weer goed nieuws :D

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.