Stotende Z1.6XE

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Stotende Z1.6XE

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Add

Ecotec Z1.6XE

Heb hier een Ecotec Z1.6XE.
      Deze motor stoot/bokt een beetje in elke versnelling bij zo’n 2000 toeren.
      Trek je verder door niks aan de hand.
      Maar jij je 80km/h en dus 2000 toeren zo’n beetje dan stoot hij.
      Na wat lezen hier ben ik er haast wel van overtuigd dat het de EGR zal zijn. Motorstoringslampje heeft nog nooit gebrand hier om en uitlezen geeft ook niks weer.

Nu is mijn vraag wat ik hier niet kan vinden stel het is inderdaad de EGR. Je maakt dat ding schoon of vernieuwt hem, maar kun je deze ook afdoppen zonder storing te krijgen?
      Je leest hier een boel, maar de Z1.6XE wordt niet genoemdt, wie o wie weet het?

Famempeters

Bij de VOD (opel)een orgineel afdicht plaatje halen en monteren zo kom je er achter of je wel of niet een storings melding krijgt .

ook ik heb met mijn vectra x16xel het gewoon gedaan en de een heeft wel een lampje de ander niet , ik heb het vanaf juni er tussen zelfs met de caravan er achter geen probleem is een keer lampje aangesprongen bij lange afdaling losse auto met dik 170 km op de duitse autobaan met gas los laten krijgt dan een boel te verwerken bij nadien herstarten niet meer aangegaan .

raad zaam maak ook indien aanwezig je stappen motor op het gasklephuis heel goed schoon ff er af halen en plunjertje goed schoon maken met remmen reiniger ook he huisje waar hij in is gemonteerd .

dat zijn de 2 hufters die dat bokken met zich meebrengt de mijne is nog steeds erg gevoelig op het gas.

bert

AdG

Mijn Vectra heeft ook een Z1.6XE motor.
          Ik heb de EGR klep een half jaar afgedopt gehad.
          Gedurende dit half jaar geen problemen gehad.
          Maar later toch een brandend MM lampje (vanwege low EGR flow) en opeens uitvallen motor.
          Toch maar een EGR klep gehaald bij de v.o.d. voor maar liefst 200 Euro.
          Er zelf in gezet en sinds dien geen problemen meer gehad.
          Over 3 jaar zal ie wel weer vervangen moeten worden….
          Als ik deze auto nog heb tenminste.
          (hij rijdt nog best en de tweeling + kinderwagen gaan er makkelijk in)

Add

Thanks!

@ AdG heb je hm toe laten uitlezen daarvoor?
            Hier bij mij geeft hij niks aan namelijk.
            Zal hm een deze dagen eens los halen kijken als hij ook verkoolt is (zwart) en kleeft.
            Zo ja dan maar een nieuwe er op afdoppen heeft dus niet zoveel zin, als daarna continu je MM lampje gaat branden.

Voor de rest rijdt die van mij ook best heb dan wel een station wat de honden weer prettig vinden :)

wim-v6
            Deelnemer

origineel gepost door Famempeters
              Bij de VOD (opel)een orgineel afdicht plaatje halen en monteren zo kom je er achter of je wel of niet een storings melding krijgt .

ook ik heb met mijn vectra x16xel het gewoon gedaan en de een heeft wel een lampje de ander niet , ik heb het vanaf juni er tussen zelfs met de caravan er achter geen probleem is een keer lampje aangesprongen bij lange afdaling losse auto met dik 170 km op de duitse autobaan met gas los laten krijgt dan een boel te verwerken bij nadien herstarten niet meer aangegaan .

raad zaam maak ook indien aanwezig je stappen motor op het gasklephuis heel goed schoon ff er af halen en plunjertje goed schoon maken met remmen reiniger ook he huisje waar hij in is gemonteerd .

dat zijn de 2 hufters die dat bokken met zich meebrengt de mijne is nog steeds erg gevoelig op het gas.

bert

Bert, de Z16XE heeft geen stappenmotor..

Deze heeft een Elektrische gasklep, en elektrisch gaspedaal..

>> Als je toch bezig ben, reinig gelijk de gasklep eens..

willem

AdG

Toen mijn auto ging horten, stoten en afslaan, ben ik gelijk naar de opel garage gereden om het uit te lezen.
                Gaaf aan dat de EGR klep defect was.
                Zelf EGR klep eruitgehaald, schoon gemaakt.
                Ging voor twee weken goed, daarna weer vuil.
                Toen weer schoon gemaakt en afgedopt.
                Dit ging goed voor een half jaar, toen opeens een brandend MM lampje: weer uit laten lezen: EGR low flow (P0400 dacht ik)
                Toen maar een nieuwe EGR klep gekocht er zelf ingebouwd….

Add

@ Willem ok thanks zal de gasklep ook eens zien als die moi bruin van kleur is.
                  Zo ja, zullen we h’m weer blank maken.
                  En inderdaad het is een E gas en geen stappenmotor.

@AdG
                  zal dus zoals ik al zei er maar direct een nieuwe er op gooien.
                  Had er een paar dagen gelden nergens last van.
                  Maar door het langzaam rijden door de sneeuwprut begon hij er zo opeens mee 2 dagen geleden.

Nou ja komt wel weer goed.

Add

Nou egr er af zo schoon als wat en de plunjer gaat zowel uit als in.
                    Maar Willem had gelijk de gasklep was lekker bruin van de smurie.
                    Deze gereinigd en zie daar probleem opgelost.
                    Zo ook weer klaar. :D

Oh ja de vod raad om bij de z1.6xe de egr niet af te doppen.
                    Krijg je geheid gedonder meer het lampje zal je gauw verrassen met een bezoek.

Er bestaat dan wel de mogelijkheid om het te laten uitzetten in de ecc.

Heb dit niet gedaan omdat het dus niet het probleem was.

AdG

@Add: is die gasklep makkelijk los te maken en schoon te maken?
                      Ik wil hem bij mijn Vec ook even bekijken en ev. schoonmaken….
                      Heb je er een foto van?

wim-v6
                      Deelnemer

zit bovenop, met 4 bouten vast, je zal hooguit nog wat stekkers en slangen los moeten halen, let op met koelslangen, gelijk omhoog leggen zodat er heel weinig koelvloeistof vrij komt.

Willem

Add

Het is even werk maar je kunt er wel makkelijk bij.
                          Heb helaas geen foto’s er van.
                          Denk wel even aan de 2 slangetjes waar koelvloeistof doorloopt daar kan wat uit lopen.
                          Heb gewoon de stekkertjes van het e gas en nullast er af gehaald verder de betrefende slangtjes (vacuum tank onluchting los) en dan 4 boutjes.
                          Kijk wel uit dat je niks er in valt.

En kij ook uit bij het plaatsen met vast draaien het is allemaal zeer teer. Aluminium!

Schoonmaken kan met remreiniger of carburateur cleaner.

Geduld is een schone zaak!

Add

hahahaa willem was me al voor

Oh ja kijken als hij smerig is haal alleen maar de slangklem los van de luchtinlaat dan zie je wel als hij smerig is.

oeshkar
                            Deelnemer

sorry dat ik deze even schop, maar er rijst nog een vraag aan mijn kant:

origineel gepost door Add

Ik heb hier meerdere malen naar gevraagd bij verscheidene garages en men geeft aan dat het niet mogelijk is… kan ook zijn omdat ik een astra G heb, maar ik heb wel dezelfde motor (z1.6xe). Is dit onwetendheid van de garage, willen ze het niet doen (emissie ofzo) of kan het gewoon echt niet met de astra?

Silverspeed
                              Deelnemer

origineel gepost door oeshkar

Ik heb hier meerdere malen naar gevraagd bij verscheidene garages en men geeft aan dat het niet mogelijk is… kan ook zijn omdat ik een astra G heb, maar ik heb wel dezelfde motor (z1.6xe). Is dit onwetendheid van de garage, willen ze het niet doen (emissie ofzo) of kan het gewoon echt niet met de astra?

doe jij dit dan wel bij de opel dealer? hoorde van een garage dat een opel dealer meer mogelijkheden hiervoor heeft als een merkloze garage

oeshkar
                                Deelnemer

origineel gepost door Silverspeed

origineel gepost door oeshkar

doe jij dit dan wel bij de opel dealer? hoorde van een garage dat een opel dealer meer mogelijkheden hiervoor heeft als een merkloze garage

Jazeker! de garages waar ik dit tot nu toe heb gevraagd zijn zelfs allemaal opel-dealers…

Add

Denk dat sommige garages het niet willen doen met betrekking dat de auto zo is toegelaten in NL.
                                    En dus anders de emmisie waarde niet goed kunnen zijn.

Maar als dat zo is waarom heet Opel dan wel een modificatie uitgevoerd op sommige modelen door middel van het berucht plaatje voor de EGR.

Moet je dat eens zeggen.

Luister ik heb het niet gedaan maar die monteur vertelde mij het (trouwens een goede vriend).

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.