Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Storingsmelding bij koude start
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 februari 2012 om 18:38 #17246573
Bij mijn Astra H 2006 Z16XEP begint sinds enige tijd bij een koude start het verklikkerlicht ´motorelektronica´te branden.
Soms direct na starten, soms na en stukje gereden te hebben. Wanneer de motor warm is en de auto opnieuw gestart wordt blijft het verklikkerlicht uit. Afgelopen periode met koude gebeurde dit bij iedere koude start. Motor mist geen vermogen en verbruik is ook ok.
Merk dus verder eigenlijk niets.
Inmiddels bij dealer geweest om uit te lezen. In eerste instantie geen melding(?) maar probleem ook niet weg. Na tweede keer uitlezen vlgns dealer wel een melding maar ´te vaag´ en advies om complete diagnose uit te voeren (250 euro) dus nog maar niet gedaan.
Trukje om uit te lezen dmv pedalen en contactslot hier op forum gevonden, alvast bedankt daarvoor, en display laat ECN 111306 zien en lampje knippert 1-1-1-3 maal. Foutcode P1113 begrijp ik dus.
Maar nu dus wel een foutcode maar wat houdt het in. Kan iemand mij hier mee helpen?
Alvast bedankt,
Grt Marc17 februari 2012 om 21:09 #17992672Storing in de Twinport kleppen….
Willem
17 februari 2012 om 23:12 #17992673Willem,
Bedankt voor je reaktie.
Twinport kleppen, standaard op alle Z16XEP motoren?
Kom dat nl nergens tegen in de type aanduiding.Ben trouwens op engels forum bij de foutcode 1113 de melding ´IAT: Intake Air Temperature´ tegengekomen.
Verkeerde spoor? Zegt dat iemand wat?18 februari 2012 om 19:27 #17992674Hoezo kom je dat nergens tegen in de typeaanduiding?
Z16xeP : P staat voor twinport.
18 februari 2012 om 19:32 #17992675Z16XEP is een Twinport motor….
omdat dit bij de astra-H van 2006 de enige geleverde 1.6 motor is word dat NIET aangeduid als zodanig.
Willem
18 februari 2012 om 19:34 #17992676Let op met code lijsten..
Storingen kunnen per motor verschillen, ik heb in de codelijst voor de Z16XEP motor gezocht..
18 februari 2012 om 21:28 #17992677OK Willem, thx.
Kwam op het net nog meer vermeldingen tegen onder de zelfde code..
Dus gauw op verkeerde been gezet.Enhe Kwuyts, sorry rijdt er alleen in heb er niet voor gestudeerd ;)
18 februari 2012 om 21:56 #17992678@marc69 wrote:
Enhe Kwuyts, sorry rijdt er alleen in heb er niet voor gestudeerd ;)
Is ook niet nodig, maar omdat je zei dat je dat nergens in de typeaanduiding zag dacht ik
dat je misschien fout gekeken had :thumb25 januari 2013 om 12:26 #17992679Oei, oud topic, ik weet het.
Maar het probleem zoals beschreven in de openingspost is precies mijn probleem.
Ik heb hetzelfde type motor in mijn auto liggen. Lampje brand snel of enige tijd na een koude start en na warm starten gaat hij niet branden. Verder geen klachten en hij loopt als nieuw. Wel merk ik dat hij de laatste maanden wat meer olie verbruikt dan voorheen, al is het nog verwaarloosbaar wat erbij in gaat gezien de kilometers die ik rij. Olie ligt niet onder de auto en blok is ook droog.
Auto is enkele maanden geleden al eens uitgelezen en gaf foutmelding P1113. Dealer kon er op dat moment niet zoveel mee en ze dachten dat het uit mijn LPG-installatie voortkwam.
Niet echt in geloofd, lampje ging ook niet weer branden dus ik ben niet bij een gasboer langs geweest (ik weet het, eigenwijs en geen zin om onnodige kosten te maken, dus het eerst maar aangekeken). Hij begint nu echter weer met hetzelfde geintje en ik nu kwam toevallig dit topic tegen.Willem, zou je mij kunnen vertellen wat je precies bedoelt met een storing in de twinport kleppen? Of beter, hoe je dit oplost?
Is dit op te lossen door kleppen te stellen of bedoel je echt een storing?
En kan deze storing het olieverbruik beinvloeden?25 januari 2013 om 23:03 #17992680Hallo,
Ja, klinkt precies als mijn storing.
Fijn die dealers, verwacht je toch wat meer van. Ik in ieder geval wel.
Rijdt alweer een jaar met het probleem.
Lampje brand inmiddels constant. Nog altijd zonder merkbaar probleem. (Merkt daardoor alleen geen eventuele nieuwe storingen..)
Maar omdat ik er verder niets van merk ook geen zin om er in te investeren.
Succes!25 januari 2013 om 23:10 #17992681Twinport heeft toch te maken met die klepjes in het inlaatspruitstuk? Heb al een keer zo’n ding vervangen, ik meende dat die spruitstukken er nog wel een keer aan gingen.
28 januari 2013 om 21:10 #17992682Bedankt voor je antwoord Harry. Inlaatspruitstuk werd inderdaad door de dealer genoemd toen ze hem hebben uitgelezen maar daar waren ze op dat moment niet zo van overtuigd dat het probleem daar zat. Heb een fijne dealer, dit is de eerste keer dat ze niets konden doen/hebben gedaan.
Lampje heeft de afgelopen dagen niet meer gebrand, sinds de vorst weg is is het weer klaar. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.