Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Storing uitlaatgasreinigingssysteem
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 augustus 2013 om 18:24 #17260104
Sinds deze avond brandt er op mijn Astra H het lampje van “storing uitlaatgasreinigingssysteem”. Het brandt continu als de motor draait, het knippert niet. De wagen heeft iets van 59 8XX km nu en is een 4 jaar oud. Een drietal weken geleden ben ik ook al naar de garage gemoeten om een gloeistift te vervangen. Is dit gerelateerd? Wat kunnen de oorzaken zijn? Hoe erg is dit? Kan dit wachten tot zaterdag bijvoorbeeld?
Ik begin me namelijk wel wat zorgen te maken omtrent de motor van mijn wagen. De wagen heeft altijd om de 15 000 km een onderhoud gehad (historiek meegekregen van vorige eigenaar) en was ook maniakaal onderhouden (koetswerk enzo dan). Ik heb de wagen nu zelf een half jaar en het is precies het ene na het andere die stuk gaat. Ik weet wel dat er binnenkort een onderhoudsbeurt volgt (rond de 62 000 km zei de garage me), maar toch…
20 augustus 2013 om 18:46 #18168197uit laten lezen, hebben ze toen 1 gloeistift vervangen?
20 augustus 2013 om 19:46 #18168198Ja slechts 1 van de 4, ze zeiden me dat de rest kon volgen. Ik vind het alleen vreemd dat er nu een ander lampje brandt dan de vorige keer, maar goed, morgen weten we hopelijk wat meer.
21 augustus 2013 om 15:46 #18168199Ze hebben de roetfilter gereinigd en het SPS motorstuurapparaat in de garage vandaag. Dingen die volgens mij allemaal bij een normale onderhoudsbeurt gebeuren? Toch vreemd dat die fouten er vroeger zijn dan dat ik melding krijg voor het onderhoud?
21 augustus 2013 om 19:24 #18168200Zolang er geen klachten of serieuze veiligheidsproblemen wordt een SPS niet standaard uitgevoerd. Zie het motto in mijn onderschrift als hoofdreden ;)
Eens SPS van een UHP (telefoonportal) kan ongeveer 2 uur duren en als alles goed werkt willen de meeste klanten zulke uren niet betalen.
21 augustus 2013 om 19:58 #18168201idd regenereren word niet standaart bij een beurt gedaan, alleen als er klachten over zijn, en gloeibougies kan je beter allemaal tegelijk vervangen
21 augustus 2013 om 20:26 #18168202Zou wel eens willen weten of er nog Astra H rijders zijn met dezelfde problemen. Het zijn niet echt problemen, maar ik zou wel eens willen weten aan wat ik me nog mag verwachten en wat de ‘gekende’ gebreken of vervangingen zijn bij een Astra H 1.7 CDTI (125pk versie).
21 augustus 2013 om 20:41 #18168203Roetfilter die snel verzadigd is kan verschillende oorzaken hebben:
Veelvuldig korte ritten waarbij de motor niet op temperatuur komt.
Slecht functionerende thermostaat, EGR-klep, een lekkende verstuiver of een lekkage in het inlaattraject.
Tijdens een regeneratie de motor stopzetten, vooral als dit meerdere keren achter elkaar gebeurt.
Het is goed om zo nu en dan gewoon eens de motor goed te belasten, zodat alles goed op temperatuur komt en de motor de gelegenheid heeft om tijdens de rit het roetfilter te laten regenereren.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.