Storing TC Opel Zafira A

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Storing TC Opel Zafira A

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18369931
    andre.de.gooyert
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 March 2014

      :help: :help: :help: Ik heb een probleem met mijn Zafira. Ik heb een Zafira 1.8 16V automaat uit 2002. Sinds enkele dagen blijft mijn TC “hangen”. Hiermee bedoel ik dat de tractioncontrol inschakeld (en dus vermogen van de wielen haalt), terwijl er niets aan de hand is. De ABS werkt wel normaal. Wel klapt hij nogal wanneer je hem in de versnelling zet. Vooral achteruit. Meestal is een keer alles uitzetten, sleutel een keer uit het contact halen en daarna opnieuw starten genoeg om de storing (tijdelijk) te verhelpen. Maar de laatste dagen gaat de storing steeds moeilijker weg (waardoor ik vermoed dat er iets langzaam steeds kapotter gaat)

      Ik heb helaas geen mogelijkheid om de odb uit te lezen, dus de foutcodes heb ik nog niet (maandag komt er iemand hem uitlezen. Toch ook zelf eens een OPCOM aanschaffen). Maar ik ben ongeduldig en op internet nog niets kunnen vinden over deze storing, dus gooi ik het hier eens in de groep. Iemand een idee van mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn? :dank-u:

       

      Update: Inmiddels het oliepeil van de versnellingbak gecheckt. Deze is goed. Wel is de olie wat donker. Daarnaast heb ik de remlichtschakelaar gedemonteerd en doorgemeten met de multimeter. Pool 1/2 geeft contact als de schakelaar is in gedrukt (rempedaal niet ingedrukt). Pool 3/4 maakt contact als de schakelaar niet is ingedrukt (rempedaal bediend). Weerstand is beide is 0.5 Ohm. Dus ik zou denken dat de schakelaar in orde is? Morgen bij daglicht eens de weerstand van de ABS-sensors meten…..

      Update 2: Inmiddels de OBD uitgelezen. Daar kwamen wat meldingen naar boven. Wie kan aan de hand van deze meldingen en de symptomen mij in de juiste richting sturen om het probleem opgelost te krijgen? By the way, na het wissen van de meldingen bleef de melding van de O2 sensor (P0140) weg. Wel is het motormanagementlampje uit gegaan en het lampje met het sleuteltje aangegaan.  Misschien een raar idee van mij, maar kan de luchtmassameter de werking van de versnellingsbak zo overhoop gooien? De motor loopt ook niet geheel zuiver nu. Schommelt met een verschil in toeren van ongeveer 20 tpm tussen de 770 en 790 tpm.

      zafira

      #18369995
      andre.de.gooyert
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 March 2014

        <p style=”text-align: center;”>Niemand?</p>

        #18370026
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Luchtmassameter probleem moet je wel oplossen, maar daardoor zal de bak geen probemen geven. Controleer de massapunten eens.
          Zit er een orginele luchtmassameter op?

          #18370695
          robert64
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 December 2018

            Versnellingsbak spoelen/olie verversen. Automaat bakken zijn heel gevoeling voor oude/vuile olie. De solenoids erin kunnen hierdoor verstopt raken en dit soort storingen geven.

            Mvg

            #18370719
            andre.de.gooyert
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 March 2014

              Ik heb het probleem inmiddels “opgelost”. Ik heb de auto ingeruild voor een jongere. Wel weer een Zafira, maar nu dus een B.

              #18370743
              robert64
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 December 2018

                Misschien wil je het forum checken over kleppen stellen van die motoren.

                Mvg

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.