Forumindex › Forums › Modellen › Astra › storing P0138 astra g, 2002
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 oktober 2010 om 10:43 #17227185
astra 1.6 – 8v motor Z 1.6 SE – bouwjaar 2002.
terugkerende storing P0138 spanning 2e lambda hoog (1100 mV).
reeds 2x tweede lambdasonde vervangen , geen resultaat.
na enkele dagen is de storing er weer , ECU defect ??
Wie Weet Raad ????16 oktober 2010 om 11:01 #17743599ik weet niet helemaal zeker of het klopt wat ik nu zeg.
maar het kan best zijn dat je kat stuk is of slecht werkt.
je 2e lambda is eigenlijk gewoon een controle sensor om de werking van de kat te controleren.16 oktober 2010 om 11:06 #17743600is het dan niet zo dat de tweede sonde het zelfde gaat doen als de eerste , indien de kat. defect is ?
tweede sonde geeft continu 1100 mV op de uitleesapp. , ook als je de tweede sonde los trekt .16 oktober 2010 om 11:25 #17743601:wtf
16 oktober 2010 om 13:33 #1774360216 oktober 2010 om 14:05 #17743603Kan zijn dat de kat niet helemaal lekker meer werkt.
kan ook zijn dat de lambda kapot is.
wisselt de eerste netjes van arm naar rijk, en dan de heletijd heen en weer??
Willem
16 oktober 2010 om 18:14 #17743604eerste lambda doet gewoon z’n werk.
het vreemde is dat met de tweede lambda eraf nog steeds
1100 mV binnenkomt op de ECU.
ECU defect of sluiting kabelboom ??17 oktober 2010 om 12:38 #17743605kabels al nagemeten??
17 oktober 2010 om 17:23 #17743606het kan ook zijn dat het iets heel anders is (valse lucht, etc etc…) waardoor de lambda niet voldoende kan bijregelen en dus daar een storing op meet…
heb overigens ook gezien al 2x dat de bekabeling door gesleten/gebeten was, maar dan zal de storing altijd aanwezig moeten zijn
19 oktober 2010 om 16:56 #17743607Heb allereerst de EGR-klep gereinigd , deze was aardig vervuild.
Volgens zeggen zou dit ook een oorzaak kunnen zijn.
Kabels etc. doorgemeten , deze zijn oke.
Bedankt voor de suggesties en afwachten maar weer. :thumbup21 oktober 2010 om 13:07 #17743608vandaag weer iets wijzer geworden.
uitlees-tool eraan en :
met de stekker van de EGR klep af is het signaal van de tweede lamda in orde , stekker van EGR erop en de waarde van de tweede lamda schiet vast op 1,105 volt. ( 1e lambda blijft netjes pendelen)
Stekker EGR eraf en lambda2 doet weer mee.
Mijns inziens sluiting in EGR klep !? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.