Storing motorelektronica Zafira-A 2.2dtr rond 3000 toeren

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Storing motorelektronica Zafira-A 2.2dtr rond 3000 toeren

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    R_phAn

Goedenavond,

Ik kreeg vanmiddag op de snelweg ineens te maken met een storing in de motorelektronica. Het verklikkerlichtje ging branden, de auto schakelde over op het ‘noodprogramma’ en ik had geen vermogen meer. De trekkracht was er totaal uit, maar ik kon gelukkig wel verder rijden en op mijn werk geraken. Ik kon niets raars aan de auto merken, geen rare geluiden en geen rare geuren, de motortemperatuur was ook normaal.
      Op de parkeerplaats bij het werk heb ik de motor afgezet en weer gestart: het waarschuwingslampje ging uit en hij trok weer ‘normaal’ op.

Na mijn werk (auto heeft ~9 uur stil gestaan) kon ik weer zonder foutmeldingen de motor starten. Ik heb de auto in zijn vrij gezet en merkte met gas geven het volgende op:

– rond de 3000 toeren dimmen de lichten merkbaar, ze worden even flauwer en daarna weer normaal. Alsof de dynamo slipt… geen idee of dat zo werkt, misschien vergt er iets rond dat punt tijdelijk meer stroom om de boel draaiende te houden?
      – een paar keer, zo rond de 2800 toeren, – waarbij ik mijn voet niet bewoog op het pedaal – ging de motor opeens uit zichzelf versnellen. Tot circa 3200 toeren en dan viel hij weer terug naar 2800. Dit ‘stotteren’ heb ik een paar keer kunnen reproduceren, hoewel er geen waarschuwings lampjes gingen branden.

Blijkbaar zit er rond dat toerental iets niet helemaal goed. Het zal ongeveer het toerental geweest zijn waarmee ik vanmiddag reed op de snelweg (ongeveer 125km/u bij ongeveer 3000 toeren).

Heeft iemand enig vermoeden waar ik aan kan denken? Over twee weken laat ik mijn airco repareren (condensor stuk), waarbij ik dit ook aan wil geven. Wellicht wordt het probleem met foutcodes uitlezen duidelijker, maar suggesties zijn erg welkom. Van de zomer wil ik graag naar Portugal met de auto, het liefst zonder motorproblemen :S

Ik heb een Zafira A uit 2002 met een 2.2 diesel motor.

Alvast bedankt voor het meedenken.

wim-v6
      Deelnemer

Dit dippen van de verlichting viel mij al op bij een Zafira diesel van 2004, blijkbaar normaal dan.

deze heeft verder geen problemen meer.

deze had ook storingen, deze storingen (incl noodloop) werden veroorzaakt door vastzitten schoepen verstelling van de turbo, en flink dichtgeslibt inlaat traject.

Willem

TigraTunerke

Hoe moet je dit probleem oplossen?
          Ik heb dit ook mijn Zafira A ’04 Y20DTH

R_phAn

Bedankt voor de reactie.
            Het probleem heeft zich nog geen tweede keer voorgedaan, ik heb gisteren rond de 200km probleemloos gereden (vooral snelweg). Komende dagen nog maar even aanzien, hopelijk blijft het bij een incident.

Ik denk dat ik de auto toch even laat uitlezen als hij toch naar de garage moet voor de airco. Is het schoonmaken van de turbo een beetje betaalbaar (of kan ik dat ook zelf met een oude tandenborstel :D)?

R_phAn

Inmiddels is Zaffie op bezoek geweest bij de plaatselijke garage. Airco gerepareerd (de condensor was lek, nieuwe erin voor zo’n ~470 euro). Tegelijk de motor uit laten lezen: foutcode P0400; iets met met betrekking tot een ‘uitlaatgas recirculatie probleem’. Garage kon na de foutcode gewist te hebben deze niet reproduceren, dus heb ik de wagen weer meegekregen om te kijken hoe ie zich zou houden.
              Vandaag op een afstand van 120km vier tankstation parkeerplaatsen aangedaan om de wagen te herstarten, omdat hij steeds in de noodloop viel. Bij knooppunt Hoevelaken werd ik bijna van de baan geveegd door een vrachtwagen, omdat ik ineens geen vaart kon maken bij het invoegen.

De fout lijkt zich vooral voor te doen tussen de 2500 en 3000 toeren bij een warme motor. Ik kreeg het storingslampje vanmiddag zelfs aan de gang door op de parkeerplaats, met de koppeling ingedrukt, gas te geven.

Van de week dus maar weer terug naar de garage en hopen dat ze er iets mee kunnen :-S

bert01

als je hem laat uitlezen komen er waarschijnlijk meerdere storingen naar voren o.a. egr klep ik weet niet of de brandstofpomp al vervangen is. Dit is wel een dure aangelegenheid. suucces

TigraTunerke

Ik heb gisteren gemerkt dat de slang van de luchttoevoer, met voor de turbo helemaal vettig was en vol hing met olie.
                  Zou dat er ook niets mee te maken hebben?

R_phAn

De auto staat sinds vanochtend weer bij de garage. Afgelopen weekend heb ik nog wat kilometers gemaakt. Op de snelweg is het snel prijs, als de motor warm is komt het lampje opspelen en na een keer of 3 valt hij definitief in de noodloop. Echter had ik er op de terugweg (zo’n 50km) weer geen last van.. wat het reproduceren ook niet gemakkelijker maakt voor de garage, dunkt me.

@bert01

Ik had begrepen dat enkel de p0400 als foutcode erin zat, maar misschien is er inmiddels wat bijgekomen. De brandstofpomp is niet vervangen, maar ik heb vooralsnog nooit problemen met starten gehad. Ik verdenk zelf ook eerder (roet op) de EGR klep. En hopelijk is het iets simpels als een lek slangetje :P

Zie ook:
                    viewtopic.php?f=6&t=147690 van soortgelijk probleem met een vectra.

R_phAn

Net telefoon gehad van de garage. Hun diagnose: de EGR klep dient vervangen te worden. Kosten circa 500 euro. Als de auto het daarmee weer doet, mij best.

Ik lees her en der verhalen over het ‘afdichten’ van de egr klep; slecht voor het milieu maar voor de motor maakt het niet zo veel uit – mits het ding uitgeschakeld wordt in het motormanagement.
                      Ook schijnt het zo te zijn dat na een falende EGR klep de halve motor vol kan zitten met roet en smurrie.

Afdichten vind ik niet zo heel nodig; maar heeft iemand enig idee hoe (on)verstandig is het om slechts de klep te vervangen, zonder verdere poetsbeurt aan de motor?

R_phAn

En de laatste update:
                        Vorige week kon ik de auto ophalen. Het zwikkie is gerepareerd, maar viel duurder uit dan verwacht. Miscommunicatie garage onderdelenleverancier: voor de 2.2 motor bleek het te vervangen onderdeel helaas een stuk duurder. Uiteindelijk 850 euro afgerekend.
                        Onder de motorkap trof ik een blinkend onderdeel met de titel ‘wahler’ aan. Zo veel verstand heb ik er niet van, maar ik heb mezelf netjes voorgesteld en toen de klep maar weer dichtgedaan.

Het goede nieuws is dat de wagen zich tot dusver goed gedraagt. Daar we volgende week naar Portugal gaan rijden, is dat wel een opluchting!

GRSBK

Denk dat je inlaatspruitstuk vervangen/ gerepareerd is

quatsch

kleine vraag vanwege het prijsverschil!

hier in frankrijk doen ze niks zolang ik geen handtekening onder de prijsopgave gezet heb (bij de officiele opel garage dan) laatst probeerden ze mij toen ook weer meer te laten betalen omdat “ze iets vergeten waren” … ik heb netjes de prijsopgave betaald niks meer, niks minder… 350€ extra is niet mis namelijk …

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.