Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Storing in de motorelectronica door gasklep
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 december 2010 om 10:33 #17229803
Bouwjaar: 2000
Brandstof: Benzine
Motor: 1.8 (kilometerstand 180.000)
Sinds 2 a 3 dagen brandt bij mij het lampje voor de motorelectronica en sindsdien kan de auto niet meer stationair draaien. Ik heb deze gisteren laten uitlezen en volgens de dealer is de computer stuk omdat hij geen waarde geeft van de de gasklep (luchtklep?). De rest gaf wel een waarde aan, dan kan het toch niet aan de computer liggen?
Voordat het lampje motorelectronica was gaan branden draaide de motor perfect maar sinds een maand mis ik heel wat vermogen. In het begin voelde ik de auto nog wel trekken als ik bij 120 gas gaf, nu is dat niet meer. hij gaat wel sneller rijden maar je voelt de acceleratie niet. Daarnaast schokt de motor een beetje in zijn eerste versnelling.
Maar sinds het lampje van de motorelectronica brandt draait de motor dus niet meer stationair. Soms valt hij weg en dan draait hij weer goed maar na een kilometer of 5 komt hij weer terug. Volgens de dealer ligt het aan de computer, maar ze willen eerst de gasklep checken. De motor schijnt niet voldoende luchttoevoer te krijgen of zo. Kan het iets te maken hebben met het weer van de afgelopen dagen? Maar ik begrijp dat het niet aan de gloeibougies ligt?
Verder vroeg ik mij af of het verstandig is om met de auto in deze toestand naar Belgie te rijden komend weekend.
22 december 2010 om 16:21 #17777976AnoniemLid sinds:
1 January 1970bovenin heb je het over een benzine auto
die heeft geen gloei bougie,s
die zitten enkel in diesels;)
tjah kan ook je stappenmotor zijn
die regelt volgens mij ook je stationair toerentalmaar als je al n afspraak hebt wacht je de garage toch ff af??
22 december 2010 om 17:57 #17777977[rquote=1821382&tid=138859&author=mozlan]
Bouwjaar: 2000
Brandstof: Benzine
Motor: 1.8 (kilometerstand 180.000)
Sinds 2 a 3 dagen brandt bij mij het lampje voor de motorelectronica en sindsdien kan de auto niet meer stationair draaien. Ik heb deze gisteren laten uitlezen en volgens de dealer is de computer stuk omdat hij geen waarde geeft van de de gasklep (luchtklep?). De rest gaf wel een waarde aan, dan kan het toch niet aan de computer liggen?
Voordat het lampje motorelectronica was gaan branden draaide de motor perfect maar sinds een maand mis ik heel wat vermogen. In het begin voelde ik de auto nog wel trekken als ik bij 120 gas gaf, nu is dat niet meer. hij gaat wel sneller rijden maar je voelt de acceleratie niet. Daarnaast schokt de motor een beetje in zijn eerste versnelling.
Maar sinds het lampje van de motorelectronica brandt draait de motor dus niet meer stationair. Soms valt hij weg en dan draait hij weer goed maar na een kilometer of 5 komt hij weer terug. Volgens de dealer ligt het aan de computer, maar ze willen eerst de gasklep checken. De motor schijnt niet voldoende luchttoevoer te krijgen of zo. Kan het iets te maken hebben met het weer van de afgelopen dagen? Maar ik begrijp dat het niet aan de gloeibougies ligt?
Verder vroeg ik mij af of het verstandig is om met de auto in deze toestand naar Belgie te rijden komend weekend.
[/rquote]
Meestal stellen we ons eerst voor, alvorens een vraag te stellen op het forum.
Dus liefst met foto van de auto ed.En wat je storing betreft, zou nog wel eens kunnen zijn dat je gaskleppositie sensor(TPS) niet meer werkt. AL eerder eens gelezen dat er een doosje aan hangt met wat elektronica, daar zouden soldeerfouten in zitten, en door te openen en opnieuw te solderen de TPS weer een nieuw leven te kunnen schenken. Maar of dat bij jou het geval is , kan ik je helaas niet vertellen…
22 december 2010 om 18:07 #17777978Is je gasklep / sensor niet vervuild?
Kan best na 180.000 km
Je kan hem zelf schoonmaken
23 december 2010 om 12:03 #17777979[rquote=1821445&tid=138859&author=louwe 16 klepper]bovenin heb je het over een benzine auto
die heeft geen gloei bougie,s
die zitten enkel in diesels;)
tjah kan ook je stappenmotor zijn
die regelt volgens mij ook je stationair toerentalmaar als je al n afspraak hebt wacht je de garage toch ff af??[/rquote]
haha klopt, ik bedoelde gewoon bougies
ik zal die afsraak ook moeten afwachten maar wil wel graag goed geinformeerd zijn over hoe het precies in elkaar steekt. De garage zei dat het voor 90% aan de computer ligt maar voordat ik zo’n investering ga doen wil ik die 10% eerst uitsluiten, straks schijnt het maar een stomme slangetje te zijn.
23 december 2010 om 12:06 #17777980[rquote=1821496&tid=138859&author=afterburner27]
Meestal stellen we ons eerst voor, alvorens een vraag te stellen op het forum.
Dus liefst met foto van de auto ed.En wat je storing betreft, zou nog wel eens kunnen zijn dat je gaskleppositie sensor(TPS) niet meer werkt. AL eerder eens gelezen dat er een doosje aan hangt met wat elektronica, daar zouden soldeerfouten in zitten, en door te openen en opnieuw te solderen de TPS weer een nieuw leven te kunnen schenken. Maar of dat bij jou het geval is , kan ik je helaas niet vertellen…[/rquote]
Moet ik me in deze topic voorstellen of is daar een aparte topic voor gemaakt? Ik heb op dit moment geen foto bij de hand, maar ik zal me zo snel mogelijk voorstellen met de foto van de wagen :D
Is dat van invloed op de toerental? stationair kan de auto niet meer draaien, de toerental daalt gelijk naar 0.
23 december 2010 om 12:08 #17777981[rquote=1821501&tid=138859&author=14XE]Is je gasklep / sensor niet vervuild?
Kan best na 180.000 km
Je kan hem zelf schoonmaken[/rquote]
hopelijk ligt het daar aan. bedankt voor de tip :D
26 december 2010 om 13:53 #17777982Jongens,
ik ben zover gekomen dat ik de gasklep eruit heb gehaald om hem te verschonen. Wat mij is opgevallen was dat de schroeven met alle gemak los kwamen alsof ze niet goed stevig zaten. Toen ik hem eruit heb gehaald bleek dat de pakking in twee stukken zat.
Ik hoop dat dit het probleem was. Het is best merkwaardig want als de motor nog koud is dan is alles perfect totdat hij warm wordt dan doet dit probleem zich voor.
Wat ik wilde vragen is: hoe kan je het gasklephuis het beste reinigen?
26 december 2010 om 14:46 #17777983remmenreiniger!!
en daarna even inspuiten met WD40Das beiden zuk goei spul he :D
En je karterontluchtingspijpje gelijk even doorboren met een 1,5 of 2 mm boor.
Dan moet de motor zich later wel weer even op “Calibreren” (dat gevoel had ik tenminste wel met mijn Z18XE) maar dan kan die zeker niet meer verstopt raken.26 december 2010 om 14:46 #17777984Met remmenreiniger,of een ultrasoonbak,maar die heb je niet denk ik:D
Door warmte zet die pakking uit,dus het zou kunnen denk ik
26 december 2010 om 14:48 #17777985ultrasoon bak zou ik niet doen aangezien dat volgens mij een electrische gasklep is . . . electronica + water = :hmmz en later :swear
:D26 december 2010 om 14:57 #17777986Ja kloptt idd,was ik vergeten :D
26 december 2010 om 15:05 #17777987Door warmte zet hij dus uit, ik hoop dat dat het is, bespaart me veel centjes bij de dealer. Dus reinigen met een remmenreiniger? heb ik net juist wasbenziene gehaald :( maar ik kan hem pas morgen terug zetten aangezien ik vandaag nergens een pakking kan halen.
Een ultrasoon bak? nee die heb ik niet maar zoals je ziet is het inderdaad een electrische gasklep, dus ik zal het met een tandenborstel moeten doen.
Wat betreft het boren van een gaatje… daar wacht ik nog moet weten of het uberhaubt aan de pakking ligt.
Bedankt voor de tips :D
27 december 2010 om 14:39 #17777988heren, ik heb goed nieuws en slecht nieuws. het goede nieuws is dat de vectra weer stationair kan draaien, dat hij weer genoeg vermogen kan geven en uiteraard, dat het dus aan de pakking lag.
het slechte nieuws is dat de auto boven de 2500 toeren blijft schokken (iets minder dan daarvoor) en dat het motor electronica lampje nog steeds brandt. Moet de motor of de gasklephuis op de een of ander manier opnieuw ingesteld worden?
27 december 2010 om 15:29 #17777989uitlezen misschien is er nu iets anders fout wat zo maar kan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.