Hallo,
Sinds vandaag nieuw hier omdat wij vast lopen bij een reparatie van mijn vrouw haar auto. Hoop hier meer info en advies in te winnen.
Een maand of 2 geleden bonkte de Mokka van mijn vrouw (Mokka 1.4T 4×4 Cosmo uit 2013) bij het wegrijden ineens ergens onderin/achterin. Geluid klonk alsof de dissel van een aanhanger net een stukje speling heeft bij het optrekken. Verder geen meldingen of storingen in het display te vinden.nBij het inhouden van de koppeling verdween het geluid. Hierdoor vermoeden dat het ergens uit de bak of overbrenging naar de wielen moet komen.
Auto naar onze lokale Vakgarage gebracht en constateerde al snel dat er iets niet lekker ging in het achterste differentieel. Gezien dit wat specialistisch werk schijnt te zijn hebben zij de reparatie uitbesteed aan een bedrijf wat thuis is in revisie van bakken en differentieelen.
Nu 9 weken verder komt er bericht dat er een differentieel van een 1.7 diesel onder de auto zou zitten i.p.v. die van een 1.4 bezine en deze hierdoor is kapot gedraaid??? Rijden deze auto nu zelf 1.5 jaar zonder problemen en is door vorige eigenaar keurig dealer onderhouden. Erg vreemd dus dat er een diesel differentieel onder zou hangen. Vervangen dan het differentieel voor een juist exemplaar blijkt lastiger dan gedacht. Onderdeel blijkt binnen Nederland niet 2e hands of gereviseerd aangeboden te worden waardoor alleen optie nieuw differentieel á € 5500,- over lijkt te blijven.
Ik vindt het zelf allemaal een erg bijzonder en vreemd verhaal maar dat kan aan mij liggen. Ik hoor graag of andere leden dit probleem herkennen en/of een iets betaalbaardere optie hebben om onze Mokka weer de weg op te krijgen. Dat deze reparatie geld gaat kosten is bekend maar het is wel erg zuur wanneer dat 1/3 van de aanschafprijs van de auto wordt…
Alvast bedankt voor het meedenken!
Gegroet Jelmer