Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Stomme vraag misschien?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juni 2010 om 09:05 #17222905
Hallo,
Misschien een domme vraag, maat ik ga’ m toch stellenHoe worden de gegevens van een bandenspannings-sensor (die in de velg zit) overgebracht naar de boordcomputer die aangeeft of een band zacht is? Er is geen fysieke verbinding, maar op e.o.a. manier moeten die druk-gegevens toch communiceren met de BC…
Of zie ik iets heel eenvoudigs over het hoofd?:oGr Eric.
27 juni 2010 om 09:08 #17692708radio gegevens, zender ontvanger zeg maar
27 juni 2010 om 11:11 #17692709stomme vragen bestaan niet
28 juni 2010 om 09:17 #17692710hoe kan je mobiel bellen met iemand zonder snoertje .
ook overdracht van gegevens net als je zensor en auto is dan ontavanger.
of is dit nou een stom antwoord ;)
Bert
28 juni 2010 om 19:53 #17692711geen stom antwoord hoor, is niet gek bedacht.
De meeste mensen zien het pas nadat er een vergelijking is gemaakt.
Stomme vragen bestaan niet.:wors
29 juni 2010 om 16:07 #17692712AnoniemLid sinds:
1 January 1970origineel gepost door Famempeters
hoe kan je mobiel bellen met iemand zonder snoertje .ook overdracht van gegevens net als je zensor en auto is dan ontavanger.
of is dit nou een stom antwoord ;)
Bert
stom andwoord is het niet
mischien niet volledigwant als er een zendertje + voelertje ergens binnen in de band/op de velg zit
krijgt die dan z,n voeding van een batterijtje????
zoja moet je dan je banden demonteren als zo,n baterijtje leeg is:hmmz
of werkt dat net als n elecktrische tandenborstel
opladen dmv magneet veld:hmmz29 juni 2010 om 16:31 #17692713het zijn inderdaad hele dingen waar je band voor los moet en er zal net al bij mijn seiko horloge(ook geen batterij ,maar door beweging gevoed ) wel iets in zitten wat de ??spanning reguleerd naar de ontvanger .
laat iemand is een van de vele die stuk zijn is openmaken en kijken/vertellen wat er in zit ???????
bert
29 juni 2010 om 16:43 #17692714Ik heb me het ook wel eens afgevraagd.
Ik denk dat het principe gelijk is aan een HAL generator.
Door de draaiende beweging van het wiel komt het ventiel steeds langs een vast punt waar, denk ik, een magneetje vastgezet is. Hierdoor wordt een inductiespanning opgewekt die net genoeg is om de data door te sturen.Een andere optie, die ook wordt toegepast, is het meten van het zakken van de auto als de band leger of leeg is. Dan zit er dus een referentiepunt op de schokbrekers. Dit systeem geeft echter geen absolute waardes door.
29 juni 2010 om 17:37 #17692715Ik d8 dat die sensors dezelfde techniek gebruiken als RFID tags;
de ‘ontvanger’ aan de auto zendt ook een elektromagnetisch veld op waarmee de sensor op het wiel z’n voedingsspanning maakt, dmv inductie. Door tegen dit veld in te zenden wordt data van de sensor naar de ontvanger verzonden.
Zelfde techniek als die chip in je sleutel; anti diefstal stickers in de winkel en draadloze toegangs ‘tags’… grtz29 juni 2010 om 18:04 #17692716je hebt renault manier en BMW manier,
renault manier, iets moeilijk met verwisselen van banden doordat er een sensor op de plek van het ventiel gedraait is. de verstuurt een ferquenti golf met een hele korte data stroom.
om het te kunen begrijpen.
bijv. 0, 0.5, 1, 1.5 of 2, 2.5
bij het zakken van 1 naar 0.5 of 0 in een bepaalde tijd geeft de BC aan dat de band lek is.
alles boven de 1 is te hard op gepompt.er zit een batterij in de sensor zelf. deze gaat best een tijd mee. door dat de data stroom zo beperkt is en niet constant word opgevraagd. maar bijv. bij een lekke band word er wel meteen een signaal verstuurt naar de BC.
De BMW manier geeft mijn grootste voorkeur. zou op elke auto met abs kunnen worden gemonteerd.
het meet gewoon de omtrek van het wiel. word de omtrek groter dan normaal of dan linker of rechter wiel word er aangegeven dat er een band leeg, lek of enz. is.nadeel van het systeem er moet ook een stuur hoek sensor in zitten. zodat waneer er gestuurt word door een bocht dat het niet gelijk begint te piepen doordat de druk te hoog word van het systeem.
hoop dat je er iets mee kan. zo kreeg ik het namelijk te horen op cursus :P
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.