Stomme vraag misschien?

Forumindex Forums Modellen Astra Stomme vraag misschien?

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222905
    forcemaple
      Lid sinds:
      21 May 2010

      Hallo,
      Misschien een domme vraag, maat ik ga’ m toch stellen :-)

      Hoe worden de gegevens van een bandenspannings-sensor (die in de velg zit) overgebracht naar de boordcomputer die aangeeft of een band zacht is? Er is geen fysieke verbinding, maar op e.o.a. manier moeten die druk-gegevens toch communiceren met de BC…
      Of zie ik iets heel eenvoudigs over het hoofd?:o

      Gr Eric.

      #17692708
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        radio gegevens, zender ontvanger zeg maar

        #17692709
        Hendri
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 August 2005

          stomme vragen bestaan niet

          #17692710
          Famempeters
            Lid sinds:
            8 March 2008

            hoe kan je mobiel bellen met iemand zonder snoertje .

            ook overdracht van gegevens net als je zensor en auto is dan ontavanger.

            of is dit nou een stom antwoord ;)

            Bert

            #17692711
            tijgetje57
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2004

              geen stom antwoord hoor, is niet gek bedacht.

              De meeste mensen zien het pas nadat er een vergelijking is gemaakt.

              Stomme vragen bestaan niet.:wors

              #17692712
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                origineel gepost door Famempeters
                hoe kan je mobiel bellen met iemand zonder snoertje .

                ook overdracht van gegevens net als je zensor en auto is dan ontavanger.

                of is dit nou een stom antwoord ;)

                Bert

                stom andwoord is het niet
                mischien niet volledig

                want als er een zendertje + voelertje ergens binnen in de band/op de velg zit

                krijgt die dan z,n voeding van een batterijtje????

                zoja moet je dan je banden demonteren als zo,n baterijtje leeg is:hmmz

                of werkt dat net als n elecktrische tandenborstel
                opladen dmv magneet veld:hmmz

                #17692713
                Famempeters
                  Lid sinds:
                  8 March 2008

                  het zijn inderdaad hele dingen waar je band voor los moet en er zal net al bij mijn seiko horloge(ook geen batterij ,maar door beweging gevoed ) wel iets in zitten wat de ??spanning reguleerd naar de ontvanger .

                  laat iemand is een van de vele die stuk zijn is openmaken en kijken/vertellen wat er in zit ???????

                  bert

                  #17692714
                  Raynbow6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 July 2007

                    Ik heb me het ook wel eens afgevraagd.
                    Ik denk dat het principe gelijk is aan een HAL generator.
                    Door de draaiende beweging van het wiel komt het ventiel steeds langs een vast punt waar, denk ik, een magneetje vastgezet is. Hierdoor wordt een inductiespanning opgewekt die net genoeg is om de data door te sturen.

                    Een andere optie, die ook wordt toegepast, is het meten van het zakken van de auto als de band leger of leeg is. Dan zit er dus een referentiepunt op de schokbrekers. Dit systeem geeft echter geen absolute waardes door.

                    #17692715
                    akonings
                      Lid sinds:
                      9 November 2004

                      Ik d8 dat die sensors dezelfde techniek gebruiken als RFID tags;
                      de ‘ontvanger’ aan de auto zendt ook een elektromagnetisch veld op waarmee de sensor op het wiel z’n voedingsspanning maakt, dmv inductie. Door tegen dit veld in te zenden wordt data van de sensor naar de ontvanger verzonden.
                      Zelfde techniek als die chip in je sleutel; anti diefstal stickers in de winkel en draadloze toegangs ‘tags’… grtz

                      #17692716
                      chris1508
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 February 2009

                        je hebt renault manier en BMW manier,

                        renault manier, iets moeilijk met verwisselen van banden doordat er een sensor op de plek van het ventiel gedraait is. de verstuurt een ferquenti golf met een hele korte data stroom.

                        om het te kunen begrijpen.
                        bijv. 0, 0.5, 1, 1.5 of 2, 2.5
                        bij het zakken van 1 naar 0.5 of 0 in een bepaalde tijd geeft de BC aan dat de band lek is.
                        alles boven de 1 is te hard op gepompt.

                        er zit een batterij in de sensor zelf. deze gaat best een tijd mee. door dat de data stroom zo beperkt is en niet constant word opgevraagd. maar bijv. bij een lekke band word er wel meteen een signaal verstuurt naar de BC.

                        De BMW manier geeft mijn grootste voorkeur. zou op elke auto met abs kunnen worden gemonteerd.
                        het meet gewoon de omtrek van het wiel. word de omtrek groter dan normaal of dan linker of rechter wiel word er aangegeven dat er een band leeg, lek of enz. is.

                        nadeel van het systeem er moet ook een stuur hoek sensor in zitten. zodat waneer er gestuurt word door een bocht dat het niet gelijk begint te piepen doordat de druk te hoog word van het systeem.

                        hoop dat je er iets mee kan. zo kreeg ik het namelijk te horen op cursus :P

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.