Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › Stoelverwarming element aansluiten…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 januari 2010 om 13:34 #17216847
Ik heb after-market verwarmings elementen (Carbon) geplaatst bij de Recaro zetels maar wil ik met de originele bedrading werken zodat de originele schakelaars ook blijven functioneren.
Dit is het probleem:
– Originele elementen hebben 4 draden namelijk 2 voor het verwarmen & 2 voor de overheating sensor
Schema:
Maar de after-market elementen zijn van carbon vezel gemaakt ipv spiraal vorm draad zoals de originele en heeft maar 2 draden namelijk die voor het verwarmen…
Nu zit ik dus met die sensor (op schema B14 & B15) als ik een sensor after-market kan plaatsen wat voor sensor heb ik dan nodig? Ook zijn de mogelijkheden om deze 2 draden direct op elkaar aan te sluiten of doormiddel van een weerstand, maar welke? Of moet/kan ik ze beter afblinden?
Ik hoef niet bang te zijn voor het doorbranden van de stoelverwarming aangezien de verwarmings elementen niet voorzien zijn van de ouderwetse spiraalvormige draden die door kunnen fikken of roodgloeiend kunnen worden maar van een nieuwe technologie namelijk carbon elementen die de warmte geleidelijk over de gehele mat verspreiden dus die sensor (bij uitzondering) zou ook niet hoeven toegepast te worden…
Wie kan me hierbij een eindje op weg helpen?! :thumbup
Gr,
Steven
30 januari 2010 om 21:47 #17601775je geeft het antwoord zelf al
als ze toch niet door kunnen fikken waarom sluit je ze dan niet gewoon alleen op de verwarmings draden aan? dan werkt het toch of lees ik het nu verkeerd?
iig succes31 januari 2010 om 00:13 #17601776het schijnt dat het een temperatuur gevoelige weerstand is dus bij een hoge of lagere spanning zal de weerstand ook veranderen…
Dus het verhaaltje wat ik hier boven heb beschreven gaat dus niet op er moet echt zo’n weerstand tussen zitten…misschien dat iemand mij een afbeelding kan geven van zo’n weerstand en welke waardes deze moet hebben…?
Alvast bedankt!
Gr,
Steven
31 januari 2010 om 00:16 #17601777AnoniemLid sinds:
1 January 1970dat zal dan een ptc zijn denk ik waarde,s
geen idee??????heb zelf wel de originel stoelverwarming in de vec
maar die ga ik helaas voor jou niet ff demonteren:o
sorry:P31 januari 2010 om 14:25 #17601778wat flauw zeg louwe:jerry
31 januari 2010 om 17:57 #17601779heb je nou een schakelaar (aan/uit) of een schakelaar met meerdere standen (123 enz ) ?????
31 januari 2010 om 18:42 #17601780Ik ga gewoon de originele schakelaars gebruiken dus standen 1 t/m 5 met de originele stoelverwarming bedrading dus vandaar dat ik met dit “probleem” zit.
Greetzzz!!!
31 januari 2010 om 18:48 #17601781je nieuwe elementen onder je oude zetten.
de oude afkoppelen na de temp sensor en de nieuwe daarop aansluiten.
ik neem aan dat die temp sensor in de oude matten gebouwd zit,daarom laat je die zitten
31 januari 2010 om 22:03 #17601782Precies nu heb ik mijn originele lederen stoelen met verwarming niet meer en de bedrading die ik nu heb komt van een sloop auto af waar ik helaas niet bij deze weerstand kon komen aangezien hij diep in de mat verwerkt zit maar kon de wagen ook niet meer testen zodat ik weet welke PTC / NTC weerstand er nodig is
Beetje balen maar misschien dat zondag iemand langs komt die bereid is om z’n stoel te demonteren zodat ik vanaf het schakelkastje onder de stoel kan gaan meten wat de verschillende waardes zijn bij ruststand en de andere 5 standen…
Greetzzz!!!
2 februari 2010 om 19:05 #17601783inderdaad aan uit zou makelijker zijn zoals de astra f nog heeft. Geen variabel instelbare weerstand dus.
Dan houd je volgens mij ook maar 2 draden.Groeten Twan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.