Stilvallende astra f

Forumindex Forums Modellen Astra Stilvallende astra f

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 48)
  • Auteur
    maxxb
    Deelnemer

Beste mede forummers,

Ik had me inmiddels al even voorgesteld en verteld dat ik een astra f heb gekocht uit 1994.
      De auto heb ik voor weinig over kunnen nemen maar hij is dan ook niet precies nieuw meer ;) .

Het probleem is dat de wagen soms ineens stilvalt, soms voor het stoplicht maar ook wel eens tijdens het rijden.
      Gebeurt dit dan gaat het motormanagement lampje, accu en olie lampje branden (laatste twee lijk me een logisch geval van het uitvallen van de motor).
      Starten doet hij even niet meer maar na enkele minuten start hij weer gewoon en rijdt weer als vanouds. Het probleem is alleen dat je nooit van te voren weet
      wanneer hij de geest geeft (niet echt handig zegmaar :thumbdown ).

misschien heeft iemand hier dit ook wel eens meegemaakt en kan hij of zij een tip geven waar het aan zou kunnen liggen.
      Het brandstofpomp relais is inmiddels vervangen, en ik vermoed dat het aan de brandstofpomp niet ligt (die doet het immers gewoon wel of niet lijkt me :wtf )
      Het is overigens een 1.4 benzine motor type moet ik nog even opzoeken.

Wie heeft er een idee??

maxxb
      Deelnemer

Zojuist heb ik even gekeken wat voor type blok er precies inhangt maar dit staat niet op het typeplaatje.
        Ik heb zelf ook geen idee waar ik dit zou kunnen achterhalen ??

Wat ik wel kan vertellen is dat het dus om een 1400 cc gaat met enkele nokkenas (8 klepper) en single point injectie.

Mocht iemand weten waar het motortype is te achterhalen laat het dan even weten!

RISL
        Moderator

Op je kentekenbewijs staat de motorcode.
          Die kun je ook online opvragen via de RDW.

maxxb
          Deelnemer

Heb het net even gecheckt op de site van de rdw, daar staat dat het gaat om een c1.4nz type blok.

wim-v6
            Deelnemer

Vervang de voet van de ontsteking maar, zet m wel op dezelfde tijd…

Willem

maxxb
              Deelnemer

Bedankt voor je reactie Willem :thumbup.
                Ik heb de afgelopen dagen al wat aan het googlen geweest en kwam dit inderdaad al vaker tegen als probleem. Het is alleen wel zo dat op het moment dat de auto stilvalt het net lijkt dat deze geen benzine meer krijgt. Kan dit komen door deze hall gever dan een verkeerde waarde doorgeeft en daardoor dan de brandstofpomp wordt uitgeschakeld ?

Weet je daarnaast ook of het mogelijk is de hall gever door te meten om te bepalen of deze daadwerkelijk kapot is, het liefste haal ik er namelijk een van de sloop maar wil dan natuurlijk wel van te voren even chekken of die dan wel goed is. Ik ga er van uit dat het in de meeste van de gevallen gaat om een kabelbreuk bij het deel dat is ingegoten die soms optreed bij bijvoorbeeld trillen waardoor de foutieve waarde dan wordt gegeven !? Het lijkt me dan ook dat door flink te “jutteren” met de kabel terwijl je bijv de weerstand meet dit moet kunnen zien :hmmz

Tot slot is er op het forum hier misschien ook een plaats waar online werkplaatshandboeken te vinden zijn ? Ik heb namelijk aardig wat sleutel ervaring met motoren brommers en landbouwmateriaal maar dus niet met auto’s. Vandaar dat ik wel even moet weten hoe ik de ontsteking weer goed op tijd kan zetten alvorens ik alles los ga halen.

Alvast bedankt :thumb

wim-v6
                Deelnemer

Hall gever geeft op dat moment geen of heel af en toe een signaal….

Als de hall gever een onderbroken signaal of geen signaal geeft word zowel de inspuiting als ontsteking uitgeschakeld..

Op Tijd zetten, eropzetten zoals de oude eraf kwam is in de meeste gevallen voldoende.

Dus even markeren op het nokkenashuis hoe de oude zat, en zo de nieuwe terugplaatsen..

Willem

maxxb
                  Deelnemer

Nou na de afgelopen week eerst een nieuwe koppelingskabel te hebben gezet (was gebroken) ben ik afgelopen vrijdag vol goede moed toch maar eens met de astra naar m’n werk
                    gereden. De laatste week was ie dan ook niet meer stilgevallen dus het euvel leek zich niet meer voor te doen king: .

Maar helaas niets was minder waar, ‘s middags wil ik naar huis toe rijden draai het parkeervak uit en ja hoor het was weer eens zo ver :swear .
                    Gister gelukkig tijd gehad om eens wat tijd aan de astra te besteden en de ontsteking er toch maar eens afgehaald. Heb op de sloop een “nieuwe” ontsteking kunnen
                    halen voor maar 30 eurie en die gelijk erin gezet. Losse hall gevers verkochten ze namelijk niet omdat ze geen ontstekingen zelf wilde demonteren.

Heb wel de oude en nieuwe ontsteking even vergeleken maar aan de oude was verder weinig bijzonders te zien. enig verschil was wel dat op het asje bij de oude ontsteking wat
                    spel zat in de lengte richting. Hoe dan ook de astra rijd in ieder geval weer zoals eerst. Nu alleen nog afwachten of dat dit zo blijft :afro .

Ik hou jullie wel op de hoogte !

maxxb
                    Deelnemer

Zoals beloofd zou ik jullie even op de hoogte houden van het stil val probleem van mijn astratje.
                      Afgelopen weekend had ik dus een complete ontsteking van de sloop gemonteerd om het verhaal met de hall gever uit te kunnen sluiten.
                      Gisteren heb ik zonder moeite naar mijn werk en terug kunnen rijden zonder problemen, vanochtend op weg naar de andere vestiging viel
                      helaas de motor weer uit net voor een kruispunt. Alarmlichten aan en gelukkig een minuut of 2 deed ie het weer. Verder ook zonder problemen
                      weer naar huis (20km) kunnen rijden maar het probleem is dus nog niet opgelost!

Wie heeft er een idee wat er mis zou kunnen zijn met mijn astra??

wim-v6
                      Deelnemer

Bobine en Vonkversterker al gewisseld??

maxxb
                        Deelnemer

Nee deze heb ik niet gewisseld, maar zoals ik al had aangegeven lag het waarschijnlijk eerder aan de brandstof toevoer.
                          Om dit te kunnen testen heb ik na het relais de kabel doorgeknipt en hieraan 2 extra kabels gesoldeerd om te kunnen meten
                          wat er gebeurd bij het stilvallen.
                          Wat blijkt: als de motor uitvalt valt ook de spanning op de brandstofpomp weg, dat het probleem bij de brandstof toevoer zit lijkt me dus duidelijk.
                          Nu zat ik te denken om om het relais heen een kabel (met zekering) te solderen zodat de pomp altijd stroom krijgt als het contact aangaat, zo kan ik namelijk
                          uit sluiten dat het niet aan het relais ligt (deze is namelijk wel door een 2e hands exemplaar vervangen).
                          Iemand hier ervaring mee misschien?
                          Mocht iemand tips of suggesties hebben hoor ik het graag, ik heb namelijk het idee dat eerder een sensor onder de kap een foute waarde geeft waardoor de
                          pomp wordt uitgeschakeld !?

wim-v6
                          Deelnemer

Nee dat is niet helemaal waar.

Als de motor UITVALT, Door bijvoorbeeld ontbreken van een TOERENTAL signaal, Word ook DIRECT de BRandstofpomp UITGESCHAKELD!!!!

Dus ik ga nog steeds uit van een Toerental Signaal wat wegvalt.

Dus zodra de door mij aanggeven Sensor niks meer doet, Valt ook De Benzine pomp stil.

ALLES wat met Ontsteking en Brandstof te maken heeft, incl benzine pomp in de Tank word geregeld door deze toerental gever..

Willem

maxxb
                            Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Nee dat is niet helemaal waar.

Als de motor UITVALT, Door bijvoorbeeld ontbreken van een TOERENTAL signaal, Word ook DIRECT de BRandstofpomp UITGESCHAKELD!!!!

Dus ik ga nog steeds uit van een Toerental Signaal wat wegvalt.

Dus zodra de door mij aanggeven Sensor niks meer doet, Valt ook De Benzine pomp stil.

ALLES wat met Ontsteking en Brandstof te maken heeft, incl benzine pomp in de Tank word geregeld door deze toerental gever..

Willem

Verhaal dat de brandstofpomp uitvalt vanwege het feit dat er geen toerental gemeten wordt snap ik ook wel. Deze sensor heb ik dan ook al verwisseld heb ik ook al
                              verteld als je het even terug leest :thumb

Wat ik aangaf is dat ik de bobine en vonkversterker niet heb gewisseld omdat deze hier niets mee te maken hebben !

Vandaar dat ik dan ook vroeg of er eventueel nog andere sensors zijn die een foutieve waarde af kunnen geven waardoor de pomp wordt uitgeschakeld :hmmz

wim-v6
                              Deelnemer

Niets mee te maken hebben….

De toerental sensor loopt via de Vonkversterker..

Anders Benzinepomp relais vervangen, al gecontroleerd of signaal wegvalt of dat relais ermee kapt??

willem

maxxb
                                Deelnemer

Nou ik ben net weer eens even aan de slag gegaan met de astra en inderdaad het signaal om het brandstof relais te schakelen valt weg op het moment dat de auto stilvalt.
                                  Het relais kan ik dus sowieso wel uitsluiten :thumbup

Willem even ingaande op je verhaal van de vonkversterker, ik heb even simpel de kabels gevolgd en voor zover ik het kan zien loopt de kabel van de vonkversterker gelijk naar de ecu en niet
                                  via de hallgever, correct me if i’m wrong :jerry (moet wel zeggen dat ik het elektrisch schema er nog niet bij gehad heb verder).
                                  Deze vonkversterker; wat zou deze van doen hebben met het wegvallen van de brandstof toevoer ? Zoals je al uit legde valt dus zowel ontsteking als pomp uit bij het ontbreken van een toerental
                                  signaal. Dit deel is me geheel duidelijk, maar de vonkversterker heeft toch geen invloed op het wel of niet aanwezig zijn van een toerental signaal ??

Zoals ik ook al had aangegeven heb ik de gehele ontsteking vervangen door een exemplaar van de sloop (lijkt me dat deze gewoon goed moet zijn). Maar toch begin ik hier meer en meer mijn
                                  twijfels over te krijgen, zijn deze hall gevers te testen/door te meten op de een of andere manier. Wel heb ik ook al meerdere malen de paperclip methode toegepast maar hiermee krijg ik ook
                                  geen foutmelding boven water. Enige code die gegeven wordt is 12 en dat constant (dus volgens mij start uitlezen !?) ik dacht dat er zelf een melding standaard gegeven werd voor het ontbreken van een toerental signaal vanwege de stilstaande motor !?

wim-v6
                                  Deelnemer

In de computer werken deze samen met elkaar, en als de vonkversterker stopt met werken word ook het toerental signaal stopgezet (softwarematig).

De ontstekings voet (Hall-Sensor) Gaan Meer dan eens kapot bij deze motoren, het kan zijn dat een gebruikt exemplaat exact hetzelfde probleem heeft als die van jouw..

Een Kapotte Hall-Gever, Vonkversterker, of Bobine zal ook geen storing geven in het management systeem….

willem

maxxb
                                    Deelnemer

Nou weer maar eens een update, nadat de astra deze week helemaal niet meer aan de gang wilde heb ik de vonkversterker toch maar eens
                                      vervangen en helaas ook geen resultaat. Ik heb de multimeter nog steeds op de draad van de brandstofpomp hangen en kan dus ook nog
                                      steeds zien wat hier gebeurd. Nog steeds geen spanning op deze draad dus ook nog steeds geen lopende astra :swear .

Wel heb ik ook eens even gecheckt of er wel een vonk aanwezig is en ook deze ontbreekt. Ik denk dus dat het alsnog in de toerental gever
                                      of zelfs ecu moet zitten. Omdat er dus ook geen spanning op de brandstofpomp komt lijkt het me niet echt logisch dat het aan de bobine ligt?!

Graag zou ik weten of ik de toerental gever kan testen op de een of andere manier zodat ik dit nu eindelijk eens uit zou kunnen sluiten !
                                      Het lijkt me ook niet meer als logisch dat dit te testen zou moeten zijn.

Vandaar dan ook de vraag hoe kan ik in godsnaam de toerental gever testen ?? iedere keer weer onderdelen kopen op goed geluk heeft
                                      zo natuurlijk ook geen zin en ik vrees dat de opel anders binnenkort een slopel zal gaan worden :(

wim-v6
                                      Deelnemer

Scope

Willem

maxxb
                                        Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Scope

Willem

Willem dank voor je reactie, maar met alleen het woord scope ga ik niet echt verder komen vrees ik.

Misschien weet er iemand of er ergens een how-to of andere tips of trucs te vinden zijn mbt. het testen van een hall sensor ?

maxxb
                                          Deelnemer

wederom even een update, ik heb zojuist de ontsteking maar eens verwisseld voor het oude exemplaar. Hierbij meet ik wel een spanning op de
                                            brandstofpomp. Aan slaan doet ie niet maar het voltage ligt bij het starten dan ook slechts op 9 volt.
                                            Heb de accu maar even aan de lader gehangen in de hoop dat ie straks wel aan de gang wil :afro

Mocht er iemand nog tips hebben voor het testen van de hallsensor dan hoor ik het graag, wil dit graag zeker weten voordat ik voor 70 eurie een
                                            nieuwe aan ga schaffen. Is mij toch iets te veel geld om zo maar te proberen :vertag

wim-v6
                                            Deelnemer

Kan zoals al eerder aangegeven, alleen met een Scope, of door vervangen door GOEDE occasie of leen exemplaar

Willem

maxxb
                                              Deelnemer

Zo wederom maar weer eens een update. Ik heb inmiddels de hall gever toch maar eens vervangen door een nieuw exemplaar om zeker te zijn dat het hier niet aan zal liggen.

Helaas viel de astra de afgelopen week toch weer een paar maal uit. Na eens wat te jutteren aan de kabels onder de kap kwam ik tot de ontdekking dat een stekkertje bij de bobine niet goed in het plastic deel geklikt zat en heb dit ook maar even gefixt er min of meer van uit gaande dat hiermee alles wel opgelost zou zijn.

Toch viel ik vandaag weer eens stil met de astra, veel benzine zat er niet meer in maar het benzine lampje brandde echter nog niet. De meter stond hierbij wel in het rood,nu heb ik eens even rondgekeken op het forum en internet maar her en der lees ik dat sommige astra’s geen lampje hebben voor de benzine.
                                                Zou het kunnen zijn dat dit stilvallen van vandaag slechts een verhaal van benzine ver op is en dat er simpelweg geen lampje inzit ??

Ik was er zelf eigenlijk van uitgegaan gewoon door te kunnen rijden tot het lampje zou gaan branden…..

Jurgen1981
                                                Deelnemer

Beste Maxxb,

Heb zo iets deregelijk ook gehad mijn mijn astra F, het bleek toen mijn brandstof pomp te zijn die af en toe gewoon niet meer mee wilde werken. Had toen precies te dezelfde problemen. Ding vervangen en probleem verholpen.

Groetjes,

Jurgen

maxxb
                                                  Deelnemer

Dank voor je reactie Jurgen !

Ik houd het ff in de gaten, mocht het probleem zich voor blijven doen zal ik ook de brandstofpomp maar eens vervangen kan me niet voorstellen dat deze erg duur zal zijn namelijk.
                                                    Is er bij jou wel al eens een lampje voor de brandstof gaan branden btw? Ik vraag me namelijk nog steeds af of ik eigenlijk wel een lampje hiervoor heb en een handleiding van de wagen heb
                                                    ik helaas ook niet :hmmz

Grt. Maxxb

soepkiepe
                                                    Deelnemer

ik heb er ook geen lampje inzitten.
                                                      ik rijd soms ook echt op risico om het zo te noemen.
                                                      dus denk dat het stilvallen bij jou wat je dacht dat door de benzine kon ko0men niet het geval is.
                                                      ik weet dat het niet goed is wat ik doe, maar mijn metertje komt soms niet eens een milimeter meer omhoog, en dan rij ik maar eens naar de pomp toe.
                                                      nooit geen rare dingen door meegemaakt.
                                                      momenteel ligt hij ook helemaal onderin en komt eigenlijk niet tot nauwlijks omhoog, niet zichtbaar meer, en nog rij ik door alsof ik geen verstand van heb waar dat metertje voor is.
                                                      dus dat kun je uitsluiten.
                                                      bij mij gaat het trouwens ook om een c1.4nz net als jou.
                                                      ik neem dan ook haast aan dat jij een dash hebt zonder toerenteller, dus kan is groot dat je geen lampje hebt.

weet trouwens niet als dit jou kan helpen met jou probleem, maar kijk eens als die luchtbuis vanaf cabareteur of zo naar je luchtfilter niet lek is, was bij mij aardig gescheurd en liep slecht, plakband er om heen (aangezien die dingen op de sloop ook vaak vol scheuren zit) en rijd stukken beter.
                                                      al denk ik niet dat dat met jou probleem te maken heeft

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 48)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.