Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › stijgen koelwater temperatuur.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 maart 2012 om 16:33 #17247405
hallo allemaal.
sinds twee weken stijgt mijn koelwater temperatuur van mijn rekord 2.3 diesel uit 1979.
voorheen was het zo dat mijn temperatuur net boven het blauwe gedeelte kwam.
nu stijgt het tot het streepje voor het rode gedeelte, dus bijna in het rode gedeelte.waterslang voor de termostaat is goed warm,maar de waterslang na de termostaat is het eerste kleine beetje wel warm maar daarna is het gewoon koud.
als ik mijn warme lucht aanzet stijgt de temperatuur meterals ik hem uitzet dan zakt de temperatuur meter weer.wel een beetje vreemd maar zo is het wel.
ik dacht zelf eerst aan de termostaat ,die heb ik vervangen maar heeft niet geholpen.
heb het koelsysteem ook ontlucht via het schroefje boven aan de termostaat.helpt ook niet.het water circuleert volgens mij wel want er stroomt wel koelwater in mijn koelwatertankje.
dat betekent toch dat het water wel circuleert of vergis ik mij ?maar waarom blijft een gedeelte van de slang en de radiator koud ?
de in en uitgaande slangen van de kachelradiator zijn wel warm.
kan het een verstopte radiator zijn ?
kan het een electronische storing zijn omdat het reageert op de kachel schakelaar.
kan het de waterpomp zijn,pomp lekt niet.alvast bedankt voor de reakties
4 maart 2012 om 22:35 #18004371koelcircuit eens helemaal spoelen en dan nog eens zien.
bij normale bedrijfstemperatuur staat het wijzertje verticaal en niet juist boven het blauw, temperatuurstijging na het stilleggen is volkomen normaal
5 maart 2012 om 08:18 #18004372als het me lukt ga ik vandaag mijn radiator en waterslangen eens goed bekijken en schoonmaken.maar hoe kun je er achterkomen dat je waterkanalen niet dichtzitten ? hoe kun je het beste je radiator schoonmaken,zijn daar ook middeltjes voor.
5 maart 2012 om 09:36 #18004373Versleten waterpomp wellicht
6 maart 2012 om 15:53 #18004374@deziggy wrote:
koelcircuit eens helemaal spoelen en dan nog eens zien.
bij normale bedrijfstemperatuur staat het wijzertje verticaal en niet juist boven het blauw, temperatuurstijging na het stilleggen is volkomen normaal
heb gister een middeltje(speciaal koelsysteem reiniger) in mijn koelsysteem gedaan en na een kwartier weer leeg laten lopen ,zo moest het volgens de beschrijving.
niks raars eruitgekomen .zal dus wel schoon geweest zijn.
radiator blijft aan de linker kant koud.heeft niet geholpen dus.
er kwam ongeveer 7 liter water uit,ik dacht dat er altijd 11 liter water in ging.daarover staat ook niks in mijn vraagbaak.ik heb gewoon de onderste water slang los gehaald en leeg laten lopen.het is toch niet zo dat je de motor moet laten draaien,eventjes dan.
hoeveel liter water gaat er in een radiator van een opel rekord 2.3 diesel motor?
wat is de beste manier om het te legen en te vullen ?
is het nodig om te ontluchten en hoe doe je dat?6 maart 2012 om 16:13 #18004375@mallemalle wrote:
Versleten waterpomp wellicht
hoe kan ik zien in wat voor conditie mijn waterpomp verkeert.
er circuleert wel water in mijn water reservoir.het gaat er in en via een andere slang gaat het er weer uit.dus ik neem aan dat mijn pomp het wel doet.8 maart 2012 om 16:38 #18004368het kan zijn dat het schoepenwieltje van je pomp versleten is waardoor ze niet genoeg druk en of debiet geeft maar dat heb ik nog nooit meegemaakt.
best haal je je radiator eruit en spoel je hem eens van onder naar boven en van boven naar onder, je herhaalt dit tot er alleen nog helder water uitkomt….
als de slangen er toch af zijn kan je metteen ook je motor spoelen en je verwarmingsradiatortje.
die productjes daar geloof ik niet erg in, het is meestal roest wat zich overal vastzet en dat los je liefst niet op met een productje want dan gaan er dingen ook oplossen die dat niet moeten doen.
grtz ziggy
8 maart 2012 om 18:05 #18004370heb ik al twee keer gedaan maar had niet geholpen,ik weet nu hoeveel liter koelvloeistof er in mijn radiator gaat.ruim 11 liter.ik heb het vandaag in mijn vraagbaak gelezen,kon het eerst niet vinden.nou is mijn eerste zorg om er 11 liter vloeistof in te kunnen krijgen.dan ga ik alles weer opnieuw loshalen en schoonmaken.
8 maart 2012 om 19:00 #18004369denk niet dat je die elf liter er in krijgt omdat er altijd water in het onderblok blijft staan
zou je alleen lukken als je de motor compleet uit elkaar zou hebben gehad8 maart 2012 om 20:17 #18004367Dat je temperatuur zakt als je de kachel aanzet is normaal, zeker bij onze oudere Opeltjes. Dan verliest / staat het koesysteem hitte af via de kachel, en dus zakt de temperatuur van je vloeistof. Maar ik vermoed misschien wel, dat je systeem OK is, maar dat je zendertje niet helemaal meer lekker is. Als deze teveel massa maakt, dan zit de meter ook tegen of in het rode gebiedje. Probeer het zendertje en het kabelschoentje eens vrij te maken van eventueel aanwezige oxidatie,of anders het zendertje vervangen. Dat kost je ook de kop niet.
8 maart 2012 om 20:53 #18004366@rekord 2.3diesel wrote:
@mallemalle wrote:
Versleten waterpomp wellicht
hoe kan ik zien in wat voor conditie mijn waterpomp verkeert.
er circuleert wel water in mijn water reservoir.het gaat er in en via een andere slang gaat het er weer uit.dus ik neem aan dat mijn pomp het wel doet.Er af schroeven
kheb ze wel eens gezien , schoepenwiel 2 keer zo dik van de roestvorming,roest, zodat het amper meer draait, in deze situatie zou ik langzaamaan dingen gaan uitsluiten, meet ook eens temperaturen rechtstreeks op het blok ipv je meters af te lezen
tis een diesel en die waterpomp kan er al goed een eeuw inzitten
10 maart 2012 om 22:31 #18004365@opelgteetje wrote:
denk niet dat je die elf liter er in krijgt omdat er altijd water in het onderblok blijft staan
zou je alleen lukken als je de motor compleet uit elkaar zou hebben gehadvolgens mij heb je gelijk,vandaag van nog twee personen gehoord dat er ook wel een paar liter in de kachel radiator en in het onderblok blijft zitten.dus dat probleem is opgelost.
ik heb vandaag een een kapotte massa kabel tussen body en motorblok ontdekt,nu werkt mijn temperatuur meter ook weer goed.
hartstikke bedankt voor alle reakties.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.