Steun voor distributieriem omleidrollen van X20XEV (?)

Forumindex Forums Techniek Ecotec Steun voor distributieriem omleidrollen van X20XEV (?)

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241332
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      :hmmz Ik heb een Z20LET die in een achterwiel-aangedreven Ascona-B moet. De motor komt oorspronkelijk uit een Astra, waar ie er natuurlijk dwars voorin heeft gezeten en waar een fikse motorsteun aan de distributiekant gemonteerd zit (zie foto).

      Ik zou het deel van de steun dat buiten de distributiekap uitsteekt er natuurlijk af kunnen slijpen, maar mooier lijkt het mij om misschien hier wat spullen van een 2.0-16V uit een Omega te nemen (als dit past). Ik zou me voor kunnen stellen dat de steun van een 2 liter Ecotec met de 2 vaste omleidrollen voor de tandriem ook aan mijn Z20LET gemonteerd zou kunnen worden. Weet iemand of mijn vermoeden klopt?

      Het distributiedeksel kan ik dan wellicht ook van een Omega-Ecotec nemen (?)

      Weet iemand of dit zo kan (en misschien zelfs de spullen heeft)?

      #17917764
      Joost1986
        Lid sinds:
        17 September 2011

        Dat is denk ik wel te doen. Echter de steun van de looprollen van een omega x20xev zitten met M8 bouten bevestigd. Je zal de steun dus wel even op moeten boren naar m10. Of m8 helicoils in de boutgaten moeten draaien maar dat lijkt me omslachtiger.

        Succes

        #17917765
        RacesconaB204
        Deelnemer
          Lid sinds:
          11 December 2009

          Nou, het is gelukt.

          Op de eerste foto is te zien hoe de distributie configuratie bij een z20LET origineel in een voorwielaandrijver zit. Met grote gietijzeren motorsteun en kunststof achterkap.

          En zo ziet mijn z20LET er nu uit. Met omleidrollen steun + rollen + blikken achterplaat van een X20XEV uit een Omega-B.

          De noodzakelijke aanpassingen zijn:

          – Bevestigingsgaten van lichtmetalen omleidrollen steun opboren naar 10mm.
          – Distributieriem nemen van een X20XEV met 169 tanden (i.p.v. 168 tanden origineel aan de z20LET). Dit is nodig omdat de hartafstand tussen de twee omleidrollen (horizontaal) bij een 20XEV 21mm kleiner is dan bij een z20LET. Ook de roldiameter is wat kleiner. 52,5 tegenover 54mm bij de z20LET. In rijrichting: de rechter omleidrol zit op de zelfde positie, maar de linker rol zit 21mm verder naar het midden (is ook op de foto’s wel herkenbaar). Blijkbaar komt deze afstandsvergroting van krukas tandpoelie tot uitlaatnokkenaspoelie overeen met 1 tand/groef want de merktekens op nokkenaswielen en krukaspoelie komen nog steeds exact overeen.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.