Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Sterkteverschillen F20/F16
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 februari 2014 om 15:55 #17263897
Hallo,
Ik had een vraag met betrekking tot een F20 en F16 versnellingsbak.
Is een price-as van een F16 aanzienlijk zwakker dan van een F20 ?
Ik heb namelijk zelf nog nooit gezien dat een price-as stuk ging, niet bij een F20 noch bij een F16.Of als mij iemand kan vertellen hoeveel een price-as van een f16 kan hebben zou dat helemaal handig zijn.
Groeten,
Dave5 februari 2014 om 18:45 #18215679meestal zijn het de tanden van de versnelling die eerder de geest geven dan de price-as denkt…
maar goed mijn ervaring is gebaseerd op dragracen en niet op cross :vertag
6 februari 2014 om 07:18 #18215680Ik dragrace met een F16 versnellingsbak.
Die heeft afgelopen seizoen een heel jaar met 250 pk en 370 nm gereden.
Vorig jaar heb ik de tanden van de 4e versnelling eraf gehad.
Ik heb gezien dat de tanden van de 2e en 3e versnelling er ook wel af kunnen vliegen.Verder gaan de originele differentiëlen kapot door wiel-snelheidsverschil.
Dit komt doordat de zonnewielen en satellietwielen niet naald-gelagerd zijn.
De originele differentiëlen zijn staal op staal gelagerd, glij-lagers met olie smering.De primaire as heb ik ook wel verhalen van gehoord, maar nog niet meegemaakt, of zelf gezien bij een ander.
6 februari 2014 om 08:32 #18215681Ik heb alleen een aantal keer het dif in stukken gehad, tanden eraf zou ook kunnen komen door niet goed afgestelde schakelstang. Of schakelen van de vorige eigenaar.
6 februari 2014 om 09:30 #18215682Bedoel je nu twee versnellingen tegelijk selecteren?
Ik bedoel de tanden van de versnelling, niet van de synchrone-mesh ringen.
6 februari 2014 om 10:51 #18215683Dat snap ik had het echt over de versnellingen, ook de tandwielen zelf slijten hierdoor niet alleen de messringen.
6 februari 2014 om 10:53 #18215684De enige defecten die ik tot nu toe zelf ondervonden heb zijn een aantal keer een kapotte 2e versnelling (tanden afgebroken van tandwielen) en 1 keer een diff.
Maar omdat ik nu andere tandwielen gebruik dan de originele F16 zullen deze waarschijnlijk niet meer kapot gaan.
Maar zoals de ervaring mij geleerd heeft, als je het een sterker maakt zal het ergens anders kapot gaan. Maar als ik jullie ervaringen hoor lijkt het met niet dat de price-as snel kapot zal gaan.
Dan zal het eerder het diff zijn lijkt me.Jaa in de cross zal zo’n diff natuurlijk flink ervan langs krijgen, maar wat Freek zegt, als ik dan eens ga kijken voor een goede bakolie zal dit de smering alleen maar ten goede komen en de levensduur van het diff ook ofniet ?
Heb er nu meestal van die goedkope olie ingegooid omdat ik met een standaard bak reed en deze ging er na een paar wedstrijden toch uit.
6 februari 2014 om 11:03 #18215685Bij mij ging het diff vaak stuk nadat het veel in de modder en zand was gebruikt en daarna op het asvalt flink wat krachten op werden losgelaten.
Enkel en alleen op asvalt niet gehad. Enkel modder en zand geen idee. Maar ik vermoed dat de diffs niet echt geschikt zijn voor offroad. (te groot verschill af en toe tussen links en rechts).
6 februari 2014 om 11:05 #18215686Als het diff al ingesleten is, dan heeft het nu geen nut om andere olie te gaan gebruiken.
Dus eerst controleren of je diff nog goed is.Ik gebruik een platensperr met oploophoek.
Er is mij wel verteld dat de primaire as van een F16 hol is en die van een F20 niet, maar hier heb ik zelf nog geen problemen mee gehad.
6 februari 2014 om 11:34 #18215687As is niet hol, heb hier een bak waar ik de tandwielenvan over wilde zetten maar de prisseas kreeg ik er niet uit dus heb ik deze ingeslepen en uiteindelijk afgeslepen en is gewoon massief.
6 februari 2014 om 12:18 #18215688Price as van een F18 pakken, die is massief, daarmee wil ik nog niet zeggen persé sterker, maar de holle as van de F16 en F20 zou ik me van voor kunnen stellen dat die zwakker zijn. Overigens zie ik in de doorsnede tekening dat de wanddikte dikker lijkt van de F20 holle as. Dat zou een vertekening kunnen zijn op het plaatje, dus pin me er niet op vast ook….
6 februari 2014 om 12:28 #18215689Jaa er komt wel een diff in uit een straatauto die nog niet veel geleden heeft, en dan probeer ik het gewoon met goede olie, kan nooit kwaad lijkt me.
Vinci, ik ga het denk ik eerst proberen met een as uit een F16 omdat ik daar nog genoeg spul van heb liggen en een F18 heb ik niet. Maar mocht deze dan kapot gaan kan ik altijd nog een F18 zoeken. Maarja in theorie is een F20 toch sterker dus zou een holle as geen probleem moeten zijn.
Ik heb ook eens gezocht naar tekeningen van beide assen maar zie er weinig/geen verschil in.6 februari 2014 om 14:57 #18215690Ik heb vijf verschillende boeken van deze bakken, en eentje staat zeer duidelijk een stukje over dat de F18 in een aantal opzichten sterker is gemaakt dan de oudere F16 en F20, alleen al het weglaten van het inspectieluik is daar een voorbeeld van, de F18 behuizing is wat dat betreft sterker dan de F20 behuizing. Dan heb je nog versies van de F18 behuizing, heb zelf al twee F18 bakken liggen met zeer verschillende behuizing, op eentje past namelijk dat staalplaatje om het vliegwiel af te dekken er amper op, die hele onderkant van de bellhousing heeft een totaal ander profiel.
Dan heb je ook nog een F18 met geharde tandwielen, de F18+. Die versie is er niet in F16 of F20. Wel is de diff van de F20 dikker en sterker dan F16 en F18. De F18 heeft ook een terugroepactie gekend voor de planeetwielen in de diff, die te krokant waren en dus sneller konden breken.
Verder is de F18 (zelfs als de overbrenging nagenoeg identiek is) voorzien van fijnere vertanding, wat bedoeld is om geluid te reduceren, mijn ervaring hiermee is echter averechts. En de F16 en F20 hebben veelal meer kogels/drums in de lagers, ook al is de diameter identiek en zijn ze verder uitwisselbaar. Dat maakt de F18 dan weer zwakker in dat opzicht.
Ook zijn in veel bakken op de industrielagers de dichtingen niet verwijderd, is ook een terugroepactie op geweest. Het probleem was dat het vet er uit liep door de temperatuur, en de olie van de bak er vervolgens niet meer bij kwam. Hierdoor gingen de lagers vaak stuk. Deze lagers worden nog steeds geleverd met seals, maar die moet je er uit wippen voor de montage!
6 februari 2014 om 20:59 #18215691f16 heb ik nooit gebruikt om te racen, f20 wel (met en zonder quiaffe)
2x origineel diff stuk/vast gehad
2x tandwielen er af gehad, 2e en 3e versnelling.
1x icm gebroken prise as.gebruik(te) nu al een poosje f18wr (geen +) en deze blijft nog steeds heel met c20let 300pk.
origineel f18 diff word in engeland ook wel betiteld als chocolate diff omdat deze snel stuk draaien.
Heb ooit eens een topic gemaakt met de diff verschillen.
6 februari 2014 om 21:19 #18215692Het zou heel goed kunnen dat de behuizing daar voor een groot deel in mee speelt, het is niet altijd het onderdeel wat stuk gaat wat het zwakst is, als de behuizing namelijk te veel flext dan kan als gevolg daarvan het binnenwerk stuk gaan voor de behuizing knakt. De F18 heeft zonder enige twijfel de sterkste behuizing, omdat de bellhousing niet dat grote gat in zich heeft. Daarnaast lopen er her en der nog extra ribben over heen.
Dat van de chocolate diff had ik inderdaad al wel eens gelezen ja, en klopt zeker.
Wel ben ik van mening dat als dingen stuk gaan dat niet altijd aan het materiaal ligt, maar de gebruiker er een grote rol in speelt. Ik heb persoonlijk nog nooit een bak stuk gekregen, en er toch erg wild mee om gegaan. Nou rij ik met standaard blok natuurlijk, en de bakken hebben wel eens wat overmatige slijtage vertoond, scherfjes metaal, geluiden, maar heb nog nooit een compleet tandwiel gestript of iets echt gebroken in een bak.
6 februari 2014 om 21:25 #18215693Klopt als je gewoon op straat rijdt en netjes normaal doet kan een bak echt wel 5ton mee.
heb een keer een calibra c20ne met 400.000km er op gesloopt met f16 bak, 0 onderhoud gehad vies goor ding en van binnen helemaal dicht gekoekt, maar wel vel helder rode olie uit de versnellingsbak….
6 februari 2014 om 21:35 #18215694Wat een verschillen in bakken allemaal, ik had niet verwacht dat er overal zoveel verschil in zou zitten.
Maar voor mij is een F18 op dit moment nog geen optie, wil het eerst proberen met de spullen die ik heb.maar het diff van een f20 is dus eigenlijk het sterkste van de originele opel diffs ?
En als ik zie dat sw16v er een LET achter heeft hangen denk ik dat het allemaal wel heel moet blijven. Al is asfalt natuurlijk veel minder slijtage gevoelig dan een crossbaan.
Want ik rij ook al een tijdje opel op de weg en daar heb ik ook nog nooit een bak kapot gekregen.6 februari 2014 om 21:40 #18215695Ik heb dif van mijn Astra Met F18bak en Z16XE beetje gekietelt toch ook al bij stoplichtsprint door de bodem van de bak laten vliegen.
Dus die difs zijn ook echt niet sterk dus denk dat de engelse gelijk hebben.
6 februari 2014 om 21:49 #18215696tsja met 300+pk’s op dragslicks volgas in z’n 1e versnelling vertrekken vol grip, ja dan krijgt de bak wel een beetje op de kloten :kewlpics
hier het topic over de diff’s.
6 februari 2014 om 22:09 #18215697Ja, precies, de F20 heeft al een dikker tandwiel, maar ook het huis waar de planeetwielen in zitten heeft kleinere openingen, dus meer materiaal… En nou heb ik geen info over welke eindoverbrengingen je daar had, maar de F18 is voor vrijwel identieke verzetten fijner vertand.
Geen idee dus of dit representatief is op de foto, met het F18 diff in het midden en F20 diff rechts, in elk geval zijn de F18 tandwielen voorzien van kleinere tandjes.
Even in jip en janneke taal, als ik een fiets heb met terug trap rem, en ik heb vooraan een 40 tands crankstel, en achteraan een 20 tands tandwiel op het achterwiel, en ik zou vooraan naar een 60 tands gaan, en achteraan naar 30 tands, dan is er geen enkel verschil. Dat is exact de zelfde versnelling. Hoe groot of klein ik de tandwielen en tandjes zelf maak, of het daadwerkelijke aantal tandjes doet er niet toe, het gaat om de verhouding. Dat is wat in de F18 gebeurt, het huis is identiek, 100% uitwisselbaar tussen de F16/F18/F20, alleen de tandwielen zijn ietwat anders geconfigureerd.
In de notatie is de overbrenging dan ook het aantal tandjes van de ene gedeeld door de andere. Zo is een 3.55 eindoverbrenging die met een 71/20 set tandwielen werkt eenvoudig berekend door 71 door 20 te delen. Deze zelfde overbrenging kan ik ook maken met 142 en 40 tands tandwielen die dus dubbel zo fijne tandjes hebben. 142 gedeeld door 40 is namelijk ook 3.55
Verder is de versnellingsbak eigenlijk een vertragingsbak. Hoe je het ook bekijkt gaan er altijd meer rotaties in als dat er uit komen. De krukas wordt door de koppeling aan de price as geknoopt, en de ‘set’ zal ik het maar noemen bij bv. een vijf bak geeft dit door aan de uitgaande as, die komt dan met één enkel klein tandwiel uit op het diff, en dat is de eindoverbrenging. Je kan zo aardig makkelijk rekenen aan de bakverhoudingen en resulterende toerentallen. Immers als je in de 1e een overbrenging hebt van 3.545, zoals elke F20, dan gaat dus de krukas 3.545 keer rond, en de uitgaande as één keer. Als de eindoverbrenging dan 3.55 is, dan gaan de wielen één keer rond als de uitgaande as 3.55 keer rond is geweest. Zo roteert de krukas 3.545*3.55=12.58475 keer rond om de wielen één keer rond te krijgen als deze bak in de één staat. En zo reken je als je de omtrek van je banden weet zo uit hoe veel meter je dan af legt en welke snelheid enz…
Dus even de vergelijking tussen de F18/F20 voor diff/eindoverbrenging, met de tanden aantallen er achter van de betreffende tandwielen:
*******F18**********F20********
3.45—>69/20********3.421—>65/19
3.57—>75/21********3.55—->71/20
3.74—>71/19********3.722—>67/18In de versnellingen zie je het zelfde terug…
*********F18***********F20*******
1e **3,583 = 43/12*******3,545 = 39/11
2e **2,143 = 45/21*******2,158 = 41/19
3e **1,481 = 40/27*******1,478 = 34/23
4e **1,121 = 37/33*******1,129 = 35/31
5e **0,892 = 33/37*******0,886 = 31/35De versnellingen zijn vrijwel identiek, alleen de vertanding dus fijner. Vraag maar aan een goede tuner van bakken, zoals Martin Rommlau, die zelf tandwielen maakt voor de F28, groffere tanden zijn sterker.
Wil je met standaard onderdelen een sterke bak maken, zul je moeten combineren…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.