Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Stenders Opel Manta B1 2.0s & Rekord, BMW E36 en Senator!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 november 2010 om 20:21 #17481382
Wat ik begrepen heb is dat mogelijk dan de veer (van -4 cm) bij het afrijden van een drempel, of als je door een gat rijd, het wiel te ver/snel naar beneden drukt, waardoor de (korte) schokbreker helemaal uitschuift, maar dit is dan niet ver genoeg, zodat het wiel de grond niet raakt, en de auto dus ‘een pootje optilt’ Bij verlaging van meer dan -4 zou dit probleem er niet.
let wel, dit is allemaal van lezen op het forum: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=118662&page=2 (zie 2e en 3e post van postbusmanta op deze pagina)
9 november 2010 om 21:23 #17481383Ik bedoel inderdaad die rubbere toppen die in je veren zitten.
M’n “zondagse” Manta heeft ook ongekorte gele koni’s maar ééntje was kapot, desondanks
hij maar 40mm ingekort was. Via een bekende (specialist in zaken) het setje laten reviceren
(ja dat kan!) en die vroeg me of m’n bump-stops ingekort waren. Efkes kijken en ja, de vorige
eigenaar had ze ingekort zodat de koni’s inwendig einde slag sloegen.10 november 2010 om 06:31 #17481384Er is een hele tijd terug een serie van ‘normale’ gele koni’s geweest die een productiefout hadden. Mogelijk dat jij ook zo’n setje had? Werden toen allemaal kosteloos gereviseerd.
ps: je kan deze Koni’s verstellen;
– druk door de 2 gaatjes bovenaan de schokbreker de bumbspot naar beneden met een schroevendraaier oid., en haal deze van de as af.Nu kun je de schokbreker helemaal indrukken, zodat deze in een soort van vertanding klikt. Hierna kun je er aan draaien.
Met de klok mee = straffer, en tegen de klok in worden ze soepeleren.
als je ze op de gewenste sterkte hebt, bumpstop weer terug plaatsen en in het bovenste gedeelte drukken. Daarna voorzichtig de schokbreker helemaal indrukken zodat de bumpstop weer op zijn plek komt.
Ik heb voor de zekerheid eerst 2 kleine streepjes op onderste en bovenste gedeelte gezet, zodat ik weer terug kon naar de fabriekssstand (dat is 0.5 slag met de klok mee dicht draaien vanaf helemaal open)
4 december 2010 om 20:47 #17481385Zo de Manta is halverwege November gestald, precies op tijd, zo blijkt. Schokdempers komen binnenkort binnen, veren komen op lange termijn wel een keer.
En zo staat ‘ie, in een loods met allemaal Italiaanse, Engelse en Duitse automobilo’s.
Tot eind april, haha.
4 december 2010 om 21:23 #17481386Weltrusten! :wors
4 december 2010 om 23:37 #17481387zeer fraaie Manta,mooi om te zien dat je respect hebt voor de originaliteit!:thumbup
Zo hoort zo’n wagen eruit te zien.
zou m graag volgend jaar ns in het echt zien,ik onderhoud voor een kennis een 78er 2.0S Berlinetta,het blijven erg mooie auto’s!5 december 2010 om 01:39 #17481388Slaapwel en tot volgend voorjaar,
de mijne staat ook in winterslaap.5 december 2010 om 18:49 #17481389ja de mijne slaapt al heeeeel lang :sleeping
maar toch mooi dat je er zo een plekje voor hebt.
weltrusen manta, en tot ziens ;)
16 april 2011 om 16:08 #17481393Zo, de Manta is weer wakker!
Dit jaar gebeurt:
– Dashboard weer in elkaar gezet
– Nieuwe koplampen geplaatst
– Nieuwe voetenpaneeltjes gemaakt
– Eindelijk verlaagd!
Alle lampjes werken ook weer, meer dan de helft was kapot zo bleek. Nooit geweten. (Radio zit er ook weer in).Nieuwe koplampen, nog wel vies:
Uiteindelijk van de oude en nieuwe de beste onderdelen gepakt en zo heb ik nu twee waterdichte en schone koplampen.
En schoongemaakt en gepoetst, ook.Tevens bedrading voor de toerenteller enzo netjes ingetaped:
Nieuwe voetenplankjes gemaakt:
De oude:
Nieuw stuk gezaagd en skai op maat geknipt (zelfde spul als dat ik gebruikt heb voor mijn hoedenplank.Eenmaal gelijmd ziet dat er zo uit:
Mooier, en veel steviger dan het origineel.De andere kant:
Achterkant:
Heb nog geen foto van hoe ze vast zitten, moet nog van die plastic dopjes kopen.
En tot slot het verlagen:
Koni geel sport (instelbaar dus) met nieuwe Apex veren
Voorkant
En de achterkant.
En nog even een foto van het mooie Groep N systeemResultaat:
Na het verlagen stond de Manta scheef en persoonlijk vond ik dat vadsig lelijk. Na contact met Apex stuurde zij mij -60mm veren in de hoop het euvel op te lossen.
De -60 veren icm de -40 veren (achterkant).Na montage stond de Manta eindelijk recht:
Voorlopig laag genoeg, icm de originele wielen. Moet wel zeggen, het rijdt erg goed!
Zo dat was het weer.
16 april 2011 om 16:10 #17481394Binnenkort zal ik even fatsoenlijke foto’s maken!
16 april 2011 om 16:13 #17481395ziet er goed uit!!!!
21 april 2011 om 20:14 #17481397rijd de wagen niet te stug met -60 ?
de gt/e hier staat op -40
en de witte op heel laag.. ook -60 of misschien nog lager, maar vreselijk stug.
vind het lage wel leuk, maar wil het niet zo stug hebben.
22 april 2011 om 08:25 #17481398[rquote=1918746&tid=105839&author=Ghanz]rijd de wagen niet te stug met -60 ?
de gt/e hier staat op -40
en de witte op heel laag.. ook -60 of misschien nog lager, maar vreselijk stug.
vind het lage wel leuk, maar wil het niet zo stug hebben.[/rquote]
Manta is sowieso wel stug nu, maar ik heb de Koni’s ook bijna op z’n hardst staan. -40 is voorlopig nog laag zat, in de toekomst ga ik denk ik voor -60. Dan laat ik de achterveren wel napersen ofzo, dat zie ik tegen die tijd nog wel.
Maargoed hij is stug, maar wel lekker stug. Alleen op heel slecht wegdek is het vervelend.
22 april 2011 om 14:58 #17481399doe jezelf een lol, en draai die koni’s terug naar fabrieksstand.
Vergeet niet dat die dingen van zichzelf al een stuk dikker en stugger zijn dan standaard.Je kan ze altijd nog straffer zetten
23 april 2011 om 14:26 #17481400[rquote=1919111&tid=105839&author=McLambo]doe jezelf een lol, en draai die koni’s terug naar fabrieksstand.
Vergeet niet dat die dingen van zichzelf al een stuk dikker en stugger zijn dan standaard.Je kan ze altijd nog straffer zetten[/rquote]
Ach het is niet storend (alleen bij hele slechte wegen) en ik ben nog jong, voorlopig houd ik het zo. Ben nu aan het kijken voor een Kamei onderspoiler. Dan kan ik met zo’n ding, aangezien die goedkoper zijn dan die GT/e spoilers, kijken of ik met de verlaging nog fatsoenlijk door de buurt kan. Vind het zonde om mijn GT/e spoiler kapot te rijden, die dingen zijn net wat te duur.
17 juli 2011 om 15:33 #17481401Vandaag een K&N inlegfilter geplaatst. Oude was toch oud en ik kon goedkoop aan een K&N-filter komen. Dingen kosten normaal €60,- ofzo dus dan is het niet de moeite waard.
Hij maakt nu iets meer lawaai en daarna uiteraard motor weer netjes afgesteld.Zo staat ‘ie er momenteel bij:
Hij lijkt niet laag maar ik moet nu toch al bepaalde straten ontwijken, laagste punt is 7cm dus valt wel mee. Volgende stap zijn (na de vakantie) nieuwe deurrubbers, de huidige zijn slecht en het brengt nogal wat nadelen met zich mee.
20 juli 2011 om 07:31 #17481402@asconahobbyist wrote:
zeer fraaie Manta,mooi om te zien dat je respect hebt voor de originaliteit!:thumbup
Zo hoort zo’n wagen eruit te zien.
zou m graag volgend jaar ns in het echt zien,ik onderhoud voor een kennis een 78er 2.0S Berlinetta,het blijven erg mooie auto’s!Voel me beledigd :cry zo zag mijne er vroeger uit king:
:hmmz Vind hem zo verbetering
Al had de mijne geen luxe uitvoering chrome randen en maar een enkele spiegel… als het een oude b1 was had ik hem misschien origineel gelaten maar het was van mij maar een simpel 1.9n standaard uitvoering :angelTis zeker een mooie Manta maar blijf erbij dat een GSI ombouwtje hem goed zou doen :angel
20 juli 2011 om 09:11 #17481403Er rijden al genoegn GSI’s rond. Ik wil ‘m laag en breed hebben. Zodra de vakantie voorbij is ga ik mijn nieuwe set wielen op laten knappen en dan is ‘ie bijna af.
Wat dat betreft ben ik wel van orginaliteit :thumbup
20 juli 2011 om 09:32 #17481404Zoiets is mijn doel:
11 augustus 2011 om 05:45 #17481405Engelman spiegels, recaro’s en de velgen zijn niet origineel :angel
Daarbij heeft de laatste b1 dubbele koplampen en dubbele sleuf :shock:
Dus origneel wordt ie dan niet :P30 april 2012 om 18:06 #17481408Zo er is weer een beetje nieuws. De Manta staat al sinds 1 december gestald. In de tussentijd heb ik wel een andere gekocht; een Opel Rekord E2 Berlina. Een heerlijke auto, ook een paar dingen aan veranderd aangezien het wel een projectauto was. Zo staat ‘ie er nu bij:
Maargoed de Rekord moet nu weer ruimte maken dus die staat te koop. Ik kan niet wachten tot de Manta er weer uit komt, over 2 weken waarschijnlijk. Zo heb ik ‘m achtergelaten:
Plannen voor dit jaar:
Recaro-interieur inbouwen
Verder verlagen
Uitlaatspuitstuk intapen
Leuk setje velgen.Maar ik denk vooral rijden binnenkort, haha.
7 mei 2012 om 13:47 #17481409Je hebt geen Rekord meer.. king:
11 mei 2012 om 21:15 #17481410Maar ik heb ook nog geen manta gezien :(
13 mei 2012 om 10:57 #17481411Manta is gister ontwaakt :P geweldig om er weer mee te rijden. Heb elke kilometer met een glimlach afgelegd, nu eerst rustig inrijden en dan binnenkort weer gassen. Rekord is inderdaad verkocht.
Heb ook een set -60 Apex veren gekocht en ik zit toch te twijfelen of ik de 7J ATS’en zelf ga gebruiken ipv verkopen, ik heb ze gepast en ze staan wel erg vet. Daarbij wil ik dit jaar weer wat spuitwerk laten verrichten aan de voorkant ivm beginnende roest. En ik ga op zoek naar korte Koni’s voor de verlaging.
26 oktober 2012 om 19:10 #17481392Zo er is weer een hoop gebeurd sinds Mei 2012. Ten eerste de Manta:
Nieuwe velgen: BBS Melber, 7J ET12.
Zo gekocht:
Laten behandelen door Wheelcare in Zeeland:
Inclusief 4 nieuwe banden, de Vredestein Sporttrac 3 in de maat 195-50-15.
Daarvoor liep ik tegen een leuk interieur aan, die heb ik toen ook maar gekocht:
Nog een leuke toevoeging vanwege het niet zuinige karakter van de Manta:
En nu staat ‘ie er zo bij:
En met de juiste naafdoppen:
Recentelijk heb ik voor de winter (en voor erbij) een Opel Rekord gekocht, dit keer een E1 met een 2.0E, automaat en weer een Berlina. Het interieur was erg mooi en de teller staat op 85.000 dus volgens mij heeft ‘ie nog geen ton gelopen! Vorige eigenaar was ‘m aan het opknappen maar heeft dit niet afgemaakt, en via een handelaar kwam ‘ie bij mij terecht. Helemaal hard!
Zo stond ‘ie te koop:
Eenmaal gekocht moest er een hoop gebeuren. Achterbumper mistte, er waren veel lelijke details (kentekenplaathouders, zilveren rand bij de achterlichten) en het interieur was een puinhoop (stoelen verkeerd om, 1 gordel mistte, dashboard was niet 100% goed bedraad en nog veel kleine dingen. Daarbij ook de motor een beurt gegeven en afgesteld.
Eenmaal thuisgekomen meteen aan de gang gegaan met het interieur.
Nadat het interieur weer netjes was, de achterlichten waren opgeknapt, nieuwe kentekenplaathouders waren gemonteerd en een andere bumper was gevonden (moet nog correcte steunen hebben) zag de Rekord er zo uit:
Redelijk dof dus het was tijd om de auto te wassen en te poetsen.
Iron-X aan het werk
HalverwegeEn het eindresultaat:
En samen (toen de Rekord nog niet gepoetst was):
Verdere plannen:
Rekord: verder afwerken, andere achterbumper, audio aanpakken en misschien andere velgen.
Manta: -60 verlagen en beginnen met restauratie. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.