Forumindex › Forums › Modellen › Grandland X › Stellantis komt met garantie en compensatie
- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 juni 2025om 22:52 door
jopsa.
-
AuteurBerichten
-
14 mei 2025 om 21:40 #18558208
voor PureTech-gedupeerd
n
Stellantis, bekend van onder meer Peugeot en Opel, komt met een uitgebreid pakket maatregelen om klanten te compenseren die gedupeerd zijn door de problemen met de PureTech-benzinemotoren. Dat pakket bevat extra garantie, maar beperkt zich daar niet toe.
De maatregel betreft 1.0- en (met name) 1.2-PureTech-benzinemotoren en betreft auto’s die gemaakt zijn tussen 2012 en eind 2024, al heeft het nieuws van vandaag vooral betrekking op auto’s van tussen 1 januari 2022 en 31 december 2024. Die vallen nu ook onder de maatregel, waarbij Stellantis onder bepaalde voorwaarden gemaakte kosten aan deze motoren alsnog betaalt. Gedupeerden kunnen claims op dat vlak indienen via een online platform dat eerder al in andere Europese landen werd geïntroduceerd, maar nu ook in onder meer Nederland wordt uitgerold.De PureTech-motoren in kwestie lijden onder meer aan overmatig olieverbruik en voortijdige slijtage aan de (natte) distributieriem. Om het vertrouwen van de consument terug te winnen breidt Stellantis de garantie op deze motoren uit tot 10 jaar of 180.000 kilometer en is dus ook bereid om reeds gemaakte kosten te vergoeden, onder de voorwaarde dat diagnose en reparatie door een Erkend Reparateur zijn uitgevoerd. Stellantis benadrukt ook dat de huidige generatie PureTechs voor 70 procent nieuw is en stelt dat alle problemen van eerdere generaties inmiddels zijn opgelost.
17 mei 2025 om 08:44 #18558240Dat doen ze dan wel netjes.
17 mei 2025 om 20:09 #18558256Te laat, zijn heel veel motoren naar sloop gebracht. Zeer slechte motoren.
18 mei 2025 om 17:06 #18558265Je kent ongetwijfeld het gezegde : “Beter laat dan nooit”.
18 mei 2025 om 21:24 #18558271Ze kunnen niet anders…..
Jammer genoeg al veel van deze karretjes van de hand gedaan door alle miserie. Gaan deze mensen nog iets terug zien ? Niet dus. Beter laat dan nooit ???
21 mei 2025 om 09:53 #18558296geld de garantie ook nog voor deze auto uit 2018, die heb ik op het oog
met slechts 60k op de teller en en nap, plus altijd onderhouden
ik rij nu een mokka uit 2014,
maar wil graag een grotere en iets luxere auto.
Deze OPEL GRANDLAND X is voor het eerst in gebruik genomen in het jaar 2018 en is nu 6 jaar en 10 maanden oud. De catalogusprijs inclusief fabrieksopties bedraagt € 38.850 inclusief BTW en BPM. De wielen worden aangedreven door een 131 pk benzinemotor. Het schakelen gaat automatisch. De OPEL heeft een topsnelheid van 188 km/h en volgens fabrieksopgave een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km. De GRANDLAND X is 22 dagen in bezit van de huidige eigenaar. Het duurt nog 417 dagen voordat de auto APK-gekeurd moet worden. De auto staat momenteel te koop in Goirle met een kilometerstand van 60.963 km.
Bouwjaar2018
Brandstofbenzine
Kleurgrijs
Cilinderinhoud1199 cc
Massa1273 kg
APK13 juli 202621 mei 2025 om 18:16 #18558308vanaf 2022
21 mei 2025 om 19:38 #18558309@ruudje013nl : @jopsa (beter hier op het forum bekend als Wappie1) heeft de afgelopen jaren niet één keer, maar zéér vele keren laten blijken niet goed begrijpend te kunnen lezen. Ik citeer daarom slechts een klein stukje uit het startbericht van pjotter :
Stellantis, bekend van onder meer Peugeot en Opel, komt met een uitgebreid pakket maatregelen om klanten te compenseren die gedupeerd zijn door de problemen met de PureTech-benzinemotoren. Dat pakket bevat extra garantie, maar beperkt zich daar niet toe. De maatregel betreft 1.0- en (met name) 1.2-PureTech-benzinemotoren en betreft auto’s die gemaakt zijn tussen 2012 en eind 2024.
22 mei 2025 om 12:14 #18558318Gemiddeld gebruik van 5,2 l/100 km zou ik met een korreltje zout nemen.
ik rijd zelf in een ultimate uit 2019 zonder problemen, maar het benzineverbruik volgens fabrieksopgave haalt ie niet.
maar dat wordt ook altijd te rooskleurig voorgesteld door de fabrikant volgens mij.
22 mei 2025 om 21:08 #18558319Met mijn 1.6 dieseltje (Grandland X Ultimate) haalde ik standaard zo’n 1 op 17,5 a 1 op 18, zijnde zo ongeveer 5.5 liter op de 100 Km dus ja de fabriek spiegelt het allemaal een beetje erg mooi voor. Op louter 80 Km wegen tikte ik niet zelden de 5 liter op de 100 Km aan, maar ja, autorijden bestaat uit meer dan alleen maar op 80 Km wegen zonder voorliggers rijden waarbij je dus met een nagenoeg constant blijvende snelheid kunt rijden.
Tel daarbij op dat een diesel in principe zuiniger rijdt dan een benzineversie dus die fabriekswaardes zijn in hoge mate luchtfietserij, maar goed dat geldt eigenlijk wel voor alle merken en type auto’s.
Ik heb ooit een docu gezien (merk en type auto weet ik niet meer) waarbij op een testbaan voor het bepalen van het gebruik gereden werd :
uit de auto waren weggehaald : de achterbank, de passagierstoel, het reservewiel, het handgereedschap, alle ruitenwissers en zelfs de buitenspiegels, met als doel met een zo licht mogelijk wegende auto bij minimale luchtweerstand een waarde ‘neer te zetten’.
Tja, zo lust ik er nog wel een paar……..
23 mei 2025 om 21:02 #18558340We zien wel verder vanaf welk jaar…. Niet blindelings een artikeltje geloven Floki (beter gekend als QUANDOR) (zie vroeger door de mand vallen)
Als ze teruggaan tot 2012 gaan ze nog dieper de put in dan ze nu al zitten. Alhoewel, veel van die karretjes staan toch al op de schroothoop. Geen probleem dus.
Enne…. het vertrouwen van consumenten terugxwinnen…. wat een klucht….
De riem moest eerst 180.000 km meegaan, dan 120… of zoiets, plots nog minder. De mijne nog veel minder…. vertrouwen terugwinnen zeggen ze dan. Dat zijn pas grapjassen….
diesel in principe minder verbruik dan benzine ?? Ook verleden tijd. Mijn diesel zafira zoop heel wat meer dan de grandland (zowat het enige waar ik van de grandland tevreden over was) Nu met huidige wagen zelfs nog stukken lager verbruik dan met de GLX ondanks 2.0 motor en veel meer koppel en PK
24 mei 2025 om 10:05 #18558344@ruudje013nl : check vooraf wel even of de auto alle opties heeft die jij ambieert. Zo herinner ik iemand hier die hevig teleurgesteld was dat er in de bagageruimte geen 12v aansluiting zat terwijl hij deze eigenlijk wel erg nodig had. Dat had hij vooraf ook even kunnen checken a.d.h. het type Grandland X dat hij ging kopen.
Eenzelfde verhaal voor de AGR stoelen die, samen met de buitenspiegels, elektrisch verstelbaar zijn (2 geheugenposities).
Kijk dus erg goed of de auto alle opties heeft die jij wenst!
24 mei 2025 om 20:00 #18558349de mijne grandland x is van 3/2021 en 52000. controle lampje ging aan van de olie
bij de garage olie laten bijvullen 0/ w20 en liet de foto kijken van mijn riem
die was aan het barsten
dan maar laten laten vervangen en groot onderhoud ook te samen met mijn kachel ventilator die lawaai maakte
werken laten uitvoeren in een Bosch Car Center of moet dat in een Opel garage gebeuren voor eventueel compensatie25 mei 2025 om 09:15 #18558350@Herwig69 : ik denk dat het wellicht wel handig is om eerst deze link:
door te lezen en vervolgens in deze link door te klikken naar een nieuwe link waar je je aan kunt melden voor het vervolg.
Een citaatje uit het linkje :
Om in aanmerking te komen voor compensatie van de kosten moeten werkzaamheden die verband houden met overmatig olieverbruik en/of voortijdige slijtage van de distributieriem zijn uitgevoerd volgens het onderhoudsplan van de fabrikant en door een autobedrijf dat de richtlijnen van Stellantis volgt voor onderhoud. De diagnose en reparatie moeten zijn uitgevoerd door een Erkend Reparateur van het betreffende merk dat tot het Stellantis-netwerk behoort. Het volledige compensatiebeleid is hier te raadplegen.
29 mei 2025 om 21:04 #18558401Jopsa / @wappie1 schreef :
[quote] diesel in principe minder verbruik dan benzine ?? Ook verleden tijd. Mijn diesel zafira zoop heel wat meer dan de grandland (zowat het enige waar ik van de grandland tevreden over was) Nu met huidige wagen zelfs nog stukken lager verbruik dan met de GLX ondanks 2.0 motor en veel meer koppel en PK [end quote]
Er zijn wat l*lhannesen op onze aardkloot. Jopsa of hier op het forum beter bekend als @wappie1 is behoort m.i. wel tot de top 3 van de Benelux.
Iedere (jong)volwassene wéét dat diesel per definitie goedkoper rijdt dan benzine (mits jaarlijks minimaal een Km of 20 a 30 K rijdend), kenelijk op 1 l*hannes na en idd. dat betreft…………………..
Maar goed, zeer zeker niet te beroerd om dit soort types wat bij te brengen post ik een linkje……
1 juni 2025 om 20:23 #18558417Floki/quandor. De man met de meerdere profielen hier …………. Ikzelf reed met een ZAFIRA 19CDTI die reed als een speer maar ook het verbruik was ernaar…. Het enige positieve aan dit GRANDRAMP karretje vond ik het verbruik, en de zetels (als ze zich niet uit het niets gingen verstellen tijdens het rijden welteverstaan.) Minder dan de ZAFIRA inderdaad. Ik kan me niet herinneren dat een lulkoekverkoper met meerdere gezichten ooit in mijn wagen mee reed.
Ik verwijs maar even dat hier een topic te vinden is waar je onder meerdere profielen de reinste onzin uitkraamt.
Groeten
Ga je Fordje rijden….
2 juni 2025 om 12:13 #18558428Dit topic is door @pjotter gestart ivm de Stellantis garantie, niet om stumperds een platform te bieden voor gejammer en geklaag.
6 juni 2025 om 17:34 #18558481Wat ze allemaal niet doen om toch iets te verkopen. 8 jaar garantie. Tot het moment er is. Dan noemen ze alle problemen “producteigenschappen”. Voila, garantieboekje toe.
6 juni 2025 om 21:01 #18558483@pjotter : het vermoeden bestaat dat jij best wel veel (2e hands) rijders blij hebt gemaakt met je posting. 1e eigenaren zullen wel via de dealers het e.e.a. te horen hebben gekregen, voor 2e hands rijders ligt dit wellicht ietsje anders.
6 juni 2025 om 22:52 #18558484sWe zien wel. Ik duim voor de gedupeerden. Echter vrees ik een maat voor niks. produkteigenschappen toch he.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.