Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › Stekkertje over LE-jetronic
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 april 2013 om 20:54 #17256992
Ik ben bezig om een LE-injectie in een E1 rekord te bouwen. Nu is alles bijna aangesloten maar hou ik een stekker over.
Ik weet dat bruin voor de temperatuur sensos op het thermostaathuis is. Zwart is voor de luchtomloop bovenop het thermostaathuis. Hou ik de rechter over (wit). Volgens het manta forum is dat voor de koude start injector, een 2e temp sensor. Mijn thermostaathuis heeft die sensor niet…. Vermoedelijk is dat een L-jetronic exemplaar. Kan iemand mij vertellen wat ik met deze stekker aanmoet? Kan ik hem overbruggen met een vaste weerstand, of parallel zetten over de andere temp sensor? Of gewoon niet aansluiten….4 mei 2013 om 21:20 #18125979zo, omdat ik er voor ben om overal een antwoord op te plaatsen als het antwoord via een andere weg gevonden is. Bij deze alsnog een antwoord op het forum:
De overgebleven steker is voor een zogenaamd thermozeitrelais je mag dit rechstreeks vertalen naar thermotijdrelais. Een ding wat er uit ziet als je temperatuursensor maar een slag groter en een andere werking. Er zit een bi-metaal in dat dus krom trekt bij een vooraf bepaalde temperatuur. In het geval van Opel is dat boven de 35graden celcius en binnen ongeveer 12 seconden bij -20 celcius.
het ding heeft twee stekeraansluitingen en de messing behuizing als massa aansluiting. op het ene contact meet je enkele decimalen weerstand door de verwarmingsspiraal en het andere contact is afhankelijk van de temperatuur.Dit ding zorgt er voor dat er voor een korte tijd de koudestart injector geactiveerd wordt. daarna zorgt de jetronic ECU voor de rest. Overigens is de Jetronic analoog en kun je gewoon gas bij geven bij het starten mocht je problemen hebben met dit zeldzaam wordende onderdeel.
5 mei 2013 om 10:50 #18125980hmz…
bruin is dacht ik het thermotijd relais, dus een dikke bruine sensor in het therm huis
zwart is luchtomloop klep
wit is denk ik de temp sensor voor de ecu. deze zit ook op het therm huis.indien, alle 3 de stekkers ongeveer op gelijke postitie uit de kabelboom komen
de dikke bruine zou je kunnen vergeten…. maar optimal werkt het dan niet natuurlijk.
de witte ben je nodig, anders draaid het systeem niet5 mei 2013 om 20:39 #18125981Yes! Eindelijk een goed thermostaathuis gevonden :) Nu kunnen de stekkers op de juiste aansluitingen. Thermo tijdrelais weglaten lijkt me tijdens koud weer niet echt handig :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.