Hallo,
Ik heb een astra 1.6 x 16szr uit 1999 en heb sinds een paar dagen de volgende problemen.
Bij stationair draaien zakt het toerental automatisch onder de +/- 500 toeren en dan slaat hij uit. Onder de 1200 rpm schokt en danst de motor ook erg heftig bij stationair draaien.
Verder komt er dan ook een vreemd geluid uit de uitlaat met plofjes e.d.
De motor start ook slecht en start alleen als ik start met vol gas.
Ik kan alleen normaal rijden als ik de toeren boven de +/- 1200 toeren houdt, maar als ik bijvoorbeeld bij een stoplicht kom, of ik druk mijn koppeling in tijdens het rijden, dan slaat hij wederom uit.
Nu heb ik vandaag naar het gasklephuis gekeken en zag ik dat het stangetje naar de gasklep bij stationair draaien niet tegen het palletje rust, maar strak wordt gehouden door de gaskabel, dat hoort volgens mij niet.
Ik heb vervolgens de spanning van de kabel afgehaald, zodat het stangetje tegen het palletje rustte, maar daar werd het alleen maar slechter van…
De enige manier nu is om de gaskabel zodanig strak te trekken en te borgen, dat het toerental niet beneden de 1500 rpm komt, maar dit is natuurlijk niet de normale manier.
Enige tijd geleden heb ik een soortgelijk probleem gehad en toen is de EGR klep vervangen en was het probleem opgelost. Echter zijn er destijds zoveel dingen vervangen dat ik niet zeker ben of dat ook daadwerkelijk het probleem was.
Verder kwam het probleem beide keren aan het licht nadat ik de tank heb leeggereden en het benzinelampje al begon te knipperen…. Toeval of is dit misschien de oorzaak. Zit er wellicht ergens lucht in het brandstofsysteem?
Wie heeft een idee waar het aan kan liggen?
Alvast bedankt!