startprobleem na het tanken met mijn Vectra C2

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum startprobleem na het tanken met mijn Vectra C2

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17246902
    lucas1975
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 January 2012

      hoi mensen,

      ik heb sinds een klein weekje mn vectra c2SW, alles prima alleen heb ik tot 3 keer toe dat hij zeer moeilijk start nadat ik heb getankt. bij overige langere en kortere ritten start hij prima, koud blok of warm, dat maakt niet uit.

      overige info, Vectra C2 Z2.8Nel automaat uit 2006

      toen ik de auto de eerste paar keer af tankte viel het me op dat de benzine meter in de auto niet helemaal doorliep naar voledig vol, tijdens de laatste 2 tankbeurten kwam hij wel steeds meer in de buurt, vandaag kwam hij netjes op de streep vol te staan.

      Dan moet ik als het ware een 30 seconden doorstarten waarna de motor pas tot leven komt, dit gaat ook niet van harte, maar hierna werkt alles weer perfect.

      iemand bekend hier met dit probleem?

      groetjes Lucas

      #17997222
      lucas1975
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 January 2012

        na een avondje internetten het volgende kunnen vinden,

        het betreft een storing door een vervuilde regelklep, hier even het verhaal van de engelse vectra site

        I wonder if theres a problem with the EVAP system. To meet emissions regulations the fuel tank cant be allowed to breath directly to atmosphere, it has a charcoal canister which it breaths through. The charcoal captures any vapours from the tank and stores them. There is also a pipe from the charcoal canister to the intake manifold that is opened or closed by the evap purge valve. When the engine runs, the ecu cycles the purge valve to suck through the vapours and burn them off, thus purging the canistor. The ECU knows when it is perfoming this purge cycle and expects a richer A/F ratio and compensates automatically. Its not uncommon for the purge valve to stick, which can royaly screw your fuel trims. The charcoal canister can be found in the front right wing of yout vectra, if you lie on your back and put your arm up under the bumper you can feel it just behind your fog light. The purge valve is under the bonnet, just behind the air box, fixed to the same bracket as the bonet alarm switch.

        I’d start looking at these two components if I was you. Perhaps start with the purge valve. Id remove it and try sucking through it whislt applying and removing 12v across the terminals to check its switching, but I fear the pipes are going to be F’in tight to get off. If they are cheap, perhaps just replace it anyway? If it is stuck open, then it may be sucking through all the freshly stired up vapours after filling your tank, enriching the A/F ratio too much for the car to start properly when its already warm and not expecting that level of choke? When the cars cold, the ecu would be running rich on choke anyway and so it wouldnt really effect it. The theory sounds plausable anyway given your symptoms.

        If thats ok, then your going to have to move your attention to the canister. I think your going to have to whip the bumper off to check it properly with good access to the two pipes. One goes to the evap purge valve, the other is the fuel tank breather pipe. Blow through each to check for a blockage and do the same with the canister itself.

        Or of course if its still in warentee, ask your dealer to check it all properly. That is if you can find one that knows his **** from his elbow. Frankly if they doubt a fuel tank even has a breather, they’re not going to be too clued up on the evap system either.

        I hope this gives you something to at least start with. I doubt there is anything wrong with the actuall pump as youd have running issues all the time, and accusing the swirl pot is rediculas.

        Let us know how you get on.

        de boosdoener



        hier nog het linkje, wel even registreren. http://vectra-c.com/forum/showthread.php?t=153937″ onclick=”window.open(this.href);return false;

        op Saab sites lees ik terug dat een fout in deze regelklep een fout code afgeeft, dit lijkt bij opel dus niet het geval te zijn. gaat dan om OBD code P0496.

        Dus binnenkort even achter een verse regelklep aan!

        groetjes

        #17997223
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Kan een lekke injector zijn, maar ook een sensor welke niet lekker werkt..

          lekkerbegin van je opeltijd zeg, begint gelijk al…

          Willem

          #17997224
          lucas1975
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 January 2012

            Hoi willem,

            idd, begint goed ;)

            hoe is een lekkende injector te checken?

            #17997225
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              dan moet de rail los..

              Veelal verzuipt de motor dan bij starten in bedrijfswarme en / of halfwarme toestand, na kort stilstaan..

              ik heb dit bij mijn Ongeblazen Old-Skool (Ellesmere-port) V6 gehad..

              willem

              #17997226
              lucas1975
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 January 2012

                oke, lekker klusje denk ik :)

                kwa verschijnselen heb ik het echt op rij tot 4 keer toe meegemaakt direct na het tanken, voor de rest geen probs, of ik nu een koude of warme start heb, lang of kort gereden heb.

                speel mn kaart dan eerst even op de EVAP valve, mocht dit hem niet zijn dan gaan we verder met zoeken.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.