startmotor problemen?

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) startmotor problemen?

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230620
    B888ke
      Lid sinds:
      5 October 2010

      Hi,
      Mijn zafira A OPC vreed accus’. 1 per half jaar. Toen ik haar kocht vorig jaar zat de originele accus er nog in. Die hebben we januari 2010 vervangen, en afgelopen zomer in zuid frankkrijk was die accu al doorgeslagen.

      Nu heb ik het idee dat de startmotor slecht op gang komt. De eerste ‘slag’ is er 1 met extra weerstand lijkt het wel. Dit zou kunnen verklaren waarom de accus defect raken, immers een slechte startmotor kan een te hoge aanloopstroom kunnen veroorzaken.
      Heeft iemand op het forum:
      – ervaring met een dergelijk probleem
      – enig idee waar de startmotor op de 2.0 liter blokken zit? kun je er zelf bij???
      – een andere suggestie mbt de accu’s?
      – wie weet wat de normale spanning is die van de regelaar komt? in Zuid F mete ik destijds 1000-2000 rpm 12.3V 2000 rpm-> 12.7V

      prettig weekend,

      Bauke

      #17791057
      miesgeri
        Lid sinds:
        7 October 2010

        jij bedoeld dat je accu opgeblazen word

        zou dat nieaan dynamo kunnen liggen ipv startmotor
        groet michel
        dynamo levert normaal 14,8 volt
        12 volt voor auto
        rest gaat naar je accu
        althans zo is het mij uitgelegt

        #17791058
        B888ke
          Lid sinds:
          5 October 2010

          ;) een 12V accu moet idd met een hogere spanning geladen worden dan de 12V, vandaar dat ik 12.7 wat erg aan de lage kant vind.
          Aan de andere kant, wordt de spanning van de dynamo bij een auto mbt een regelaar naar een vast waarde teruggebracht.
          Een motorfiets heeft meestal een laadspanning van rond de 13.8V en gooit de rest van de energie weg als warmte, een auto regelaar regeld de spanning op de rotor, waardoor de statorspanning de juiste is..

          oke, lang verhaal.

          weet iemand de exacte spanning die op de accu behoord te staan? of heeft iemand een goed volt meter om het eens te checken bij zijn eigen OPC?

          #17791059
          Baas J.
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 May 2008

            Bij draaiende motor is de spanning rond de 13,7/14v.
            Nu, na een koude nacht is de spanning 11,7v.

            #17791060
            B888ke
              Lid sinds:
              5 October 2010

              thanks, ‘k ga vanavond even meten.

              #17791061
              B888ke
                Lid sinds:
                5 October 2010

                Net gemeten. 11.7v voor het starten. 13.7v bij draaiende motor. Zodra de
                Motor weer uit is zie je de spanning weer dalen richting de 12.2v
                Lijkt dus goed.

                #17791062
                DEEF
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 May 2007

                  heb je niks anders in de auto wat stroom vreet (ook als ie uit staat)?
                  had bij mijn astra ook steeds lege accu,toen bleek dat dashboardlamp niet uit ging :hmmz

                  #17791063
                  B888ke
                    Lid sinds:
                    5 October 2010

                    Ben vandaag toch maar even bij Robarcko in Almere langs geweest. Even meten, wat grote verbruikers aan (achterruit verwarming en grootlicht) en de spanning daalde al (tussen stationair en 2.000 rpm) onder de 11.7V, oftewel hij was lekker aan het ontladen. File rijden met lichten, airco etc zal dus al spannend kunnen gaan worden (heb ik afgelopen zomer in zuid frankrijk gemerkt idd).
                    Remedie, een nieuwe dynamo. Weet iemand hier het juiste type voor de Zafira A OPC ’04? als we in de systemen kijken, komen er nl 3 types uit. 80, 100 en 120 Amp. Ik ga voorlopig maar even van de 120 uit… iemand ervaring met het vervangen hiervan?? tjonge jonge, wat een spullen zitten er in de weg ;)

                    Heeft iemand ervaring met Robarcko? de duurste dynamo kost bij hen (incl 3 uur voor montage) 400 euro

                    prettig weekend

                    #17791064
                    B888ke
                      Lid sinds:
                      5 October 2010

                      Zo, afgelopen maandag is er een nieuwe dynamo gemonteerd. tja het kost wat, maar dan heb je ook een 120Amp dynamo die het gewoon doet.

                      De dame start nu weer goed gelukkig, dus het probleem heeft al die tijd in het niet goed functioneren van de dynamo gezeten. Jammer dat auto’s standaard geen volt meter meer hebben, dat had me nl twee accu’s gescheeld.

                      Enfin, we kunnen nu weer met een gerust hard op wintersport :)

                      #17791065
                      OPCdriver
                        Lid sinds:
                        1 August 2009

                        B888ke quote ;Jammer dat auto’s standaard geen volt meter meer hebben, dat had me nl twee accu’s gescheeld.

                        Ja , Opel heeft ondanks dat ‘t een OPC is vergeleken met
                        andere merken met dergelijke auto’s maar bar meters in z’n auto’s.

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.