Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › startmotor problemen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 januari 2011 om 12:10 #17230620
Hi,
Mijn zafira A OPC vreed accus’. 1 per half jaar. Toen ik haar kocht vorig jaar zat de originele accus er nog in. Die hebben we januari 2010 vervangen, en afgelopen zomer in zuid frankkrijk was die accu al doorgeslagen.Nu heb ik het idee dat de startmotor slecht op gang komt. De eerste ‘slag’ is er 1 met extra weerstand lijkt het wel. Dit zou kunnen verklaren waarom de accus defect raken, immers een slechte startmotor kan een te hoge aanloopstroom kunnen veroorzaken.
Heeft iemand op het forum:
– ervaring met een dergelijk probleem
– enig idee waar de startmotor op de 2.0 liter blokken zit? kun je er zelf bij???
– een andere suggestie mbt de accu’s?
– wie weet wat de normale spanning is die van de regelaar komt? in Zuid F mete ik destijds 1000-2000 rpm 12.3V 2000 rpm-> 12.7Vprettig weekend,
Bauke
7 januari 2011 om 12:12 #17791057jij bedoeld dat je accu opgeblazen word
zou dat nieaan dynamo kunnen liggen ipv startmotor
groet michel
dynamo levert normaal 14,8 volt
12 volt voor auto
rest gaat naar je accu
althans zo is het mij uitgelegt7 januari 2011 om 12:21 #17791058;) een 12V accu moet idd met een hogere spanning geladen worden dan de 12V, vandaar dat ik 12.7 wat erg aan de lage kant vind.
Aan de andere kant, wordt de spanning van de dynamo bij een auto mbt een regelaar naar een vast waarde teruggebracht.
Een motorfiets heeft meestal een laadspanning van rond de 13.8V en gooit de rest van de energie weg als warmte, een auto regelaar regeld de spanning op de rotor, waardoor de statorspanning de juiste is..oke, lang verhaal.
weet iemand de exacte spanning die op de accu behoord te staan? of heeft iemand een goed volt meter om het eens te checken bij zijn eigen OPC?
7 januari 2011 om 12:54 #17791059Bij draaiende motor is de spanning rond de 13,7/14v.
Nu, na een koude nacht is de spanning 11,7v.7 januari 2011 om 13:34 #17791060thanks, ‘k ga vanavond even meten.
8 januari 2011 om 13:13 #17791061Net gemeten. 11.7v voor het starten. 13.7v bij draaiende motor. Zodra de
Motor weer uit is zie je de spanning weer dalen richting de 12.2v
Lijkt dus goed.8 januari 2011 om 16:17 #17791062heb je niks anders in de auto wat stroom vreet (ook als ie uit staat)?
had bij mijn astra ook steeds lege accu,toen bleek dat dashboardlamp niet uit ging :hmmz14 januari 2011 om 10:33 #17791063Ben vandaag toch maar even bij Robarcko in Almere langs geweest. Even meten, wat grote verbruikers aan (achterruit verwarming en grootlicht) en de spanning daalde al (tussen stationair en 2.000 rpm) onder de 11.7V, oftewel hij was lekker aan het ontladen. File rijden met lichten, airco etc zal dus al spannend kunnen gaan worden (heb ik afgelopen zomer in zuid frankrijk gemerkt idd).
Remedie, een nieuwe dynamo. Weet iemand hier het juiste type voor de Zafira A OPC ’04? als we in de systemen kijken, komen er nl 3 types uit. 80, 100 en 120 Amp. Ik ga voorlopig maar even van de 120 uit… iemand ervaring met het vervangen hiervan?? tjonge jonge, wat een spullen zitten er in de weg ;)Heeft iemand ervaring met Robarcko? de duurste dynamo kost bij hen (incl 3 uur voor montage) 400 euro
prettig weekend
20 januari 2011 om 10:01 #17791064Zo, afgelopen maandag is er een nieuwe dynamo gemonteerd. tja het kost wat, maar dan heb je ook een 120Amp dynamo die het gewoon doet.
De dame start nu weer goed gelukkig, dus het probleem heeft al die tijd in het niet goed functioneren van de dynamo gezeten. Jammer dat auto’s standaard geen volt meter meer hebben, dat had me nl twee accu’s gescheeld.
Enfin, we kunnen nu weer met een gerust hard op wintersport :)
20 januari 2011 om 11:00 #17791065B888ke quote ;Jammer dat auto’s standaard geen volt meter meer hebben, dat had me nl twee accu’s gescheeld.
Ja , Opel heeft ondanks dat ‘t een OPC is vergeleken met
andere merken met dergelijke auto’s maar bar meters in z’n auto’s. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.