Startmotor en/of startmotorrelais kapot van Kadett E

Forumindex Forums Modellen Kadett Startmotor en/of startmotorrelais kapot van Kadett E

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17234728
    KadAstra-EF
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 July 2010

      Dag medeforummers,

      Mijn startmotor heeft het begeven.
      Tenminste, hij doet “klik” en meer niet.
      Ik heb GEEN stroomproblemen !

      Nou lees ik in oa de vraagbaak dat er ook ergens een startmotorrelais moet zijn ??
      Zo ja, waar zit die ?

      Of is het gewoon de startmotor die kapot is ?
      Zelf denk ik dat het de startmotor het is maar voordat ik (onnodige) kosten ga maken wil ik eerst die relais uitsluiten.

      De zoekfunctie alhier heb ik ook geraadpleegd maar niet met het gewenste resultaat…….

      Het gaat om een Opel Kadett E Life C1.6NZ uit 1990.
      Hoop dat jullie mij even op weg willen helpen.

      Groet, Rik

      #17844355
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Relais zit op de startmotor, andere dingen kunnen ook klik zeggen, dus meten is weten….

        #17844356
        saluma
        Deelnemer
          Lid sinds:
          17 November 2010

          Als je niet in staat bent om door te kunnen meten,dan zou je de startmotor ook even een tik kunnen geven.Als de auto start dan is het je startmotor.
          gr Marcel

          #17844357
          KadAstra-EF
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 July 2010

            Er staat gewoon 12 V op de kabel dus de startmotor krijgt gewoon stroom.
            Heb vanmorgen de startmotor vervangen maar hij blijft “klik” zeggen als je starten wilt.
            Wat zie ik over het hoofd ???

            Groet, Rik

            #17844358
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              andere startmotor ook defect???

              of je krijgt te weing spanning op je startmotor

              de stroom kan wel 12 v zijn
              maar krijgt die z,n ampere,s ook

              slechte massa kan dit probleem
              ook veroorzaken
              ;)

              de massa strip zit meestal tussen de motor/bak
              en het chasis

              kun je vlot testen
              door even een startkabel vanaf de min van de accu
              naar de motor te leggen in de buurt van de startmotor
              kan gewoon ergens op een metalen deel;)

              #17844359
              KadAstra-EF
              Deelnemer
                Lid sinds:
                24 July 2010

                [rquote=1900297&tid=145220&author=louwe 16 klepper]andere startmotor ook defect???

                of je krijgt te weing spanning op je startmotor

                de stroom kan wel 12 v zijn
                maar krijgt die z,n ampere,s ook

                slechte massa kan dit probleem
                ook veroorzaken
                ;)

                de massa strip zit meestal tussen de motor/bak
                en het chasis

                kun je vlot testen
                door even een startkabel vanaf de min van de accu
                naar de motor te leggen in de buurt van de startmotor
                kan gewoon ergens op een metalen deel;)

                [/rquote]

                Massa gecontroleerd en die waren schoon.
                Dit heb ik gedaan VOOR ik de startmotor vervangen heb !

                Toen opnieuw geprobeerd met de nieuwe startmotor te starten en na ongeveer 6 keer startte hij gewoon.
                Toeval of niet.

                Wel start hij met een bijgeluid, alsof er ruimte op het asje zit als de startmotor de motor op gang heeft gebracht.
                Maar goed, ik zal dat eerst oogluikend toestaan.
                Startmotor vanmorgen bij de sloop gehaald.
                Ik heb nog een oude accu. Die verbonden met de oude startmotor maar die doet helemaal niets. Die is dus ECHT kapot.

                Groet, Rik

                #17844360
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Ding heeft drie draden, massa, dikke+ en dunne+.

                  Als je bang bent voor stroom tekort zet je een multimeter op “dc volts” stand op de dikke + en massa en als de 12V inzakt met starten is er een stroom tekort hetzij door vervuilde contacten op de accu/bedrading of een rotte accu.

                  De dunne + wordt met je contactslot geschakeld en als die aanwezig is klikt het start relais en hoort hij rond te gaan draaien. als dit ‘moeizaam’ gaat heb je het bekende probleem van rotte relais contacten, dit is dan met de bekende klap van de steel van de bezem (als met een biljart que) vaak te verhelpen (tijdelijk)

                  Dan dat geluid alsof er speling op zit…

                  Op het uiteinde van de as in de startmotor zit een soort wokkel vormig tandwiel. Als de motor gaat draaien komt door een mechanisme in de startmotor de as naar buiten en haakt het tandwieltje in op de vertanding van het vliegwiel. Dit in en uit gaan van het asje gaat wel eens stroef en dan krijg je al gauw dat soort effecten. Remedie is om dit goed te smeren, maar pas op dat het smeermiddel niet kan gaan druipen op de koppeling!!

                  #17844361
                  KadAstra-EF
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 July 2010

                    [rquote=1900353&tid=145220&author=Vinci]Ding heeft drie draden, massa, dikke+ en dunne+.

                    Als je bang bent voor stroom tekort zet je een multimeter op “dc volts” stand op de dikke + en massa en als de 12V inzakt met starten is er een stroom tekort hetzij door vervuilde contacten op de accu/bedrading of een rotte accu.

                    De dunne + wordt met je contactslot geschakeld en als die aanwezig is klikt het start relais en hoort hij rond te gaan draaien. als dit ‘moeizaam’ gaat heb je het bekende probleem van rotte relais contacten, dit is dan met de bekende klap van de steel van de bezem (als met een biljart que) vaak te verhelpen (tijdelijk)

                    Dan dat geluid alsof er speling op zit…

                    Op het uiteinde van de as in de startmotor zit een soort wokkel vormig tandwiel. Als de motor gaat draaien komt door een mechanisme in de startmotor de as naar buiten en haakt het tandwieltje in op de vertanding van het vliegwiel. Dit in en uit gaan van het asje gaat wel eens stroef en dan krijg je al gauw dat soort effecten. Remedie is om dit goed te smeren, maar pas op dat het smeermiddel niet kan gaan druipen op de koppeling!![/rquote]

                    Hey Vinci,

                    De startmotor heeft nu geen bijgeluiden meer.
                    Ik heb de hele week de Kadett gebruikt en functioneert helemaal naar behoren !!

                    Groet, Rik

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.