Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › Startmotor en/of startmotorrelais kapot van Kadett E
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 maart 2011 om 21:55 #17234728
Dag medeforummers,
Mijn startmotor heeft het begeven.
Tenminste, hij doet “klik” en meer niet.
Ik heb GEEN stroomproblemen !Nou lees ik in oa de vraagbaak dat er ook ergens een startmotorrelais moet zijn ??
Zo ja, waar zit die ?Of is het gewoon de startmotor die kapot is ?
Zelf denk ik dat het de startmotor het is maar voordat ik (onnodige) kosten ga maken wil ik eerst die relais uitsluiten.De zoekfunctie alhier heb ik ook geraadpleegd maar niet met het gewenste resultaat…….
Het gaat om een Opel Kadett E Life C1.6NZ uit 1990.
Hoop dat jullie mij even op weg willen helpen.Groet, Rik
25 maart 2011 om 22:22 #17844355Relais zit op de startmotor, andere dingen kunnen ook klik zeggen, dus meten is weten….
26 maart 2011 om 07:55 #17844356Als je niet in staat bent om door te kunnen meten,dan zou je de startmotor ook even een tik kunnen geven.Als de auto start dan is het je startmotor.
gr Marcel26 maart 2011 om 10:56 #17844357Er staat gewoon 12 V op de kabel dus de startmotor krijgt gewoon stroom.
Heb vanmorgen de startmotor vervangen maar hij blijft “klik” zeggen als je starten wilt.
Wat zie ik over het hoofd ???Groet, Rik
26 maart 2011 om 11:36 #17844358Anoniem
1 January 1970andere startmotor ook defect???
of je krijgt te weing spanning op je startmotor
de stroom kan wel 12 v zijn
maar krijgt die z,n ampere,s ookslechte massa kan dit probleem
ook veroorzaken
;)de massa strip zit meestal tussen de motor/bak
en het chasiskun je vlot testen
door even een startkabel vanaf de min van de accu
naar de motor te leggen in de buurt van de startmotor
kan gewoon ergens op een metalen deel;)26 maart 2011 om 12:14 #17844359[rquote=1900297&tid=145220&author=louwe 16 klepper]andere startmotor ook defect???
of je krijgt te weing spanning op je startmotor
de stroom kan wel 12 v zijn
maar krijgt die z,n ampere,s ookslechte massa kan dit probleem
ook veroorzaken
;)de massa strip zit meestal tussen de motor/bak
en het chasiskun je vlot testen
door even een startkabel vanaf de min van de accu
naar de motor te leggen in de buurt van de startmotor
kan gewoon ergens op een metalen deel;)[/rquote]
Massa gecontroleerd en die waren schoon.
Dit heb ik gedaan VOOR ik de startmotor vervangen heb !Toen opnieuw geprobeerd met de nieuwe startmotor te starten en na ongeveer 6 keer startte hij gewoon.
Toeval of niet.Wel start hij met een bijgeluid, alsof er ruimte op het asje zit als de startmotor de motor op gang heeft gebracht.
Maar goed, ik zal dat eerst oogluikend toestaan.
Startmotor vanmorgen bij de sloop gehaald.
Ik heb nog een oude accu. Die verbonden met de oude startmotor maar die doet helemaal niets. Die is dus ECHT kapot.Groet, Rik
26 maart 2011 om 12:40 #17844360Ding heeft drie draden, massa, dikke+ en dunne+.
Als je bang bent voor stroom tekort zet je een multimeter op “dc volts” stand op de dikke + en massa en als de 12V inzakt met starten is er een stroom tekort hetzij door vervuilde contacten op de accu/bedrading of een rotte accu.
De dunne + wordt met je contactslot geschakeld en als die aanwezig is klikt het start relais en hoort hij rond te gaan draaien. als dit ‘moeizaam’ gaat heb je het bekende probleem van rotte relais contacten, dit is dan met de bekende klap van de steel van de bezem (als met een biljart que) vaak te verhelpen (tijdelijk)
Dan dat geluid alsof er speling op zit…
Op het uiteinde van de as in de startmotor zit een soort wokkel vormig tandwiel. Als de motor gaat draaien komt door een mechanisme in de startmotor de as naar buiten en haakt het tandwieltje in op de vertanding van het vliegwiel. Dit in en uit gaan van het asje gaat wel eens stroef en dan krijg je al gauw dat soort effecten. Remedie is om dit goed te smeren, maar pas op dat het smeermiddel niet kan gaan druipen op de koppeling!!
31 maart 2011 om 20:11 #17844361[rquote=1900353&tid=145220&author=Vinci]Ding heeft drie draden, massa, dikke+ en dunne+.
Als je bang bent voor stroom tekort zet je een multimeter op “dc volts” stand op de dikke + en massa en als de 12V inzakt met starten is er een stroom tekort hetzij door vervuilde contacten op de accu/bedrading of een rotte accu.
De dunne + wordt met je contactslot geschakeld en als die aanwezig is klikt het start relais en hoort hij rond te gaan draaien. als dit ‘moeizaam’ gaat heb je het bekende probleem van rotte relais contacten, dit is dan met de bekende klap van de steel van de bezem (als met een biljart que) vaak te verhelpen (tijdelijk)
Dan dat geluid alsof er speling op zit…
Op het uiteinde van de as in de startmotor zit een soort wokkel vormig tandwiel. Als de motor gaat draaien komt door een mechanisme in de startmotor de as naar buiten en haakt het tandwieltje in op de vertanding van het vliegwiel. Dit in en uit gaan van het asje gaat wel eens stroef en dan krijg je al gauw dat soort effecten. Remedie is om dit goed te smeren, maar pas op dat het smeermiddel niet kan gaan druipen op de koppeling!![/rquote]
Hey Vinci,
De startmotor heeft nu geen bijgeluiden meer.
Ik heb de hele week de Kadett gebruikt en functioneert helemaal naar behoren !!Groet, Rik
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.