Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Start wel, maar valt bij stationair uit
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 november 2010 om 22:22 #17229149
Dag medeweggebruikers,
Het is weer zover… M’n auto’tje vond het wel weer gezegend, net een paar weken na een reparatie aan de motor…
Heb een keer flink geaccelereerd naar de 80km/h en vervolgens terug laten zakken naar de 55-60 km/h, na ongeveer 200m begon het MM-lampje te branden en begon hij in te houden, en 10s later dacht de auto; bekijk het maar, zet me maar aan de kant…
Eenmaal aan de kant heb ik geprobeerd de auto te starten, lukt niet direct. Gaspedaal pulserend ingetrapt en ondertussen proberen te starten; werkt… MAAAR… Hij loopt niet stationair, en zodra ik het gaspedaal losser laat en terug zakt naar de 600 a 1000 RPM, begint het MM-lampje weer te branden… Laat ik het gaspedaal helemaal los, valt de auto uit…
Een kennis van mij heeft gezegd dat het misschien aan de carberateur ligt, en dat de klep niet ver genoeg open wordt getrokken / blijft staan… Maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben natuurlijk…
Kan iemand dit bevestigen, en zijn er misschien andere punten waar ik naar moet kijken?
30 november 2010 om 23:23 #17768169Je hebt geen carburateur. De tijd dat die nog in een Opel te vinden waren liggen ver achter ons. Denk aan de 70’s en de vroege 80’s.
Tenzij je zelf een ombouw hebt gedaan naar carbs natuurlijk, zoals Fearless heeft gedaan met z’n C20XE met Yamaha R1 carbs. (mooi gezicht en nog mooier geluid ;) )Anyway, er zit wel een klep in het systeem en die heet gasklep, maar is eerder een luchtregelaar.
Als je MM lampje erbij gaat branden denk ik eerder aan een sensor die ergens niet lekker is.
Laat de auto eens uitlezen of gebruik de paperclipmethode.1 december 2010 om 00:00 #17768170Ik dacht dat de laatste keer de nokkenas-sensor slecht contact maakte. Heb de monteur gebeld, en die denkt dat da niet logisch is (misschien omdat hij ‘m de vorige keer goed vast heeft gezet, weet niet).
1 december 2010 om 11:52 #17768171Even een kleine update…
Bij een koude start blijft hij wel stationair rond de 1200 rpm draaien, zonder MM-lampje… Heb er zo de 8 km mee naar huis kunnen rijden, maar net voordat ik thuis was, begon het lampje weer en viel hij niet veel later uit. Auto begon ook te schokken, en bij iedere schok tikte het toerental 200 a 300 naar beneden.
Zal zo even paperclip-methode gebruiken.
1 december 2010 om 12:03 #17768172Even uitlezen idd, dan weet je wel meer lijkt me ;)
1 december 2010 om 12:25 #17768173Heb hem uitgelezen, maar is een rare code… Getallen die ik krijg zijn 1-4-10-5… Normaal moet er toch ook code 12 zijn vanwege de motor of iets dergelijks… Het getal 10 heb ik meerdere keren gecontroleerd…
EDIT: Ah, 10 is dus een 0 :P
1 december 2010 om 12:32 #17768174P1405 – EGR valve position sensor – malfunction. Cause :Wiring, EGR valve position sensor.
Blijkbaar doet de EGR niet zo lief meer dus ;)
1 december 2010 om 13:02 #17768175Ik wil zo even een EGR-kleppie gaan halen op de sloop. Moet ik hiervoor ook meteen een nieuwe pakking kopen? Of is dit een beetje afhankelijk van de staat?
1 december 2010 om 13:55 #17768176Afhankelijk van de staat ja… Als hij schoon en niet gescheurd is gewoon her gebruiken..
1 december 2010 om 17:21 #17768177Ze hebben die EGR-klep wel op een behoorlijk irritante plaats weggewerkt…
Naja, die monteur kan m’n achterbumper kussen, want blijkbaar heeftie weer eens geen tijd…
Auto staat nu bij de garage en er wordt een compleet nieuwe EGR in gezet.
1 december 2010 om 20:30 #17768178origineel gepost door Klopper
Heb hem uitgelezen, maar is een rare code… Getallen die ik krijg zijn 1-4-10-5… Normaal moet er toch ook code 12 zijn vanwege de motor of iets dergelijks… Het getal 10 heb ik meerdere keren gecontroleerd…EDIT: Ah, 10 is dus een 0 :P
Hee hoor, is geen rare Code, Welkom in de wereld die Tech-II heet.
Deze gebruikt 4 cijfer codes.
en inderdaad p1405 EGR-klep.
Deze zal wel vast zitten van de vervuiling.
Reinigen, Gasklep gelijk schoonmaken.
Willem
2 december 2010 om 20:31 #17768179Ik dacht meer in de richting van; getallen van 1 tot 9, en 10 klopte dus niet echt in m’n rijtje, maar 0 klonk al wat logischer :P
Willem, weet jij toevallig een makkelijke manier om de EGR-klep schoon te maken, zonder dat ik ‘m los hoef te halen? Bij mij zit hij, zoals ik al zei, op een lastige plaats…
2 december 2010 om 20:45 #17768180Klopt, en er is geen andere methode,
Gasklep weghalen is het makkelijkst om erbij te komen.
De EGR is niet schoon te maken met een Middeltje of toevoeging helaas..
Wel zou je m kunnen afplaten / afdoppen na het reinigen, kan ie niet meer vervuilen.
Dat zal af en toe wel een lampje geven (p0400 > 10x 4x 10x 10x 10x)
trouwens, 0x knipperen gaat niet, daarom hebben ze er 10x van gemaakt.
Willem
2 december 2010 om 21:51 #17768181Mja, dat 10 keer knipperen is opzich ook wel logisch, alleen denk ik niet altijd logisch na :P
Naja, dan is het maar rustig de rekening afwachten… Hopelijk heb ik dan de komende 2 jaar geen gedonder meer met m’n auto…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.