Start soms niet en houd in

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Start soms niet en houd in

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273758
    drakos
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 December 2010

      M’n Calibra heeft beetje rare symptomen.

      Soms start de auto absoluut niet, kan dan eindeloos doorstarten…alsof er een onderbreker op zit.. 15min wachten en in 1 tik lopen (onderbreker zit er al niet meer op)

      Ook houd ie zo nu en dan in bij optrekken of doortrekken, stotterde dan paar keer en krijg vervolgen m’n volle vermogen weer.
      Stationair soms ook hikkend lopen, andere keer weer zonder problemen.

      Iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?

      #18298349
      CommoCruiser
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 March 2007

        Eerst de basics :
        Lucht, benzine en vonkje.

        Is het lucht filter een beetje schoon ?
        Geen valse lucht ?

        Als de auto niet wil starten, dan een bougie er uit draaien.
        Is die kurkdroog, dan spuit hij niet in.
        Is die zeiknat, dan maar eens kijken hoe goed de boel vonkt.

        #18298350
        drakos
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 December 2010

          K ken de basics. Ben al paar jaartjes monteur. Probleem is elke keer als hij weigerd en ik spullen heb verzameld om wat na te kijken t kreng alweer start. Iets wat niet kapot is kan ik niet nakijken :???:
          Rij al paar dagen met alles op de bijrijdersstoel en nu geeft ie natuurlijk geen problemen :-P

          Filter is nieuw. Geen valse lucht. Benzinepomp loopt ( dat hoor je )
          K vermoed krukassensor, ecu, bobine of iets die kant op.. maar geen van alle verklaard waarom ie het over het algemeen gewoon doet en als ie t niet doet na paar min weer wel.
          storingen zijn ook niet temp of weer afhankelijk, zie tot nu toe geen verband ieder geval

          #18298351
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            9 van de 10 keer is dit door het brandstofpomp relais, die kan tijden lang halfbakken werken en veelal dit soort klachten veroorzaken. Voel maar eens of hij bijv. heet is na een tijdje rijden. Die dingen staan er echt bekend om!

            Voor alle duidelijkheid heeft dit ding een nogal misleidende naam, hij schakelt namelijk helemaal niet alleen de brandstofpomp, maar ook de spanning (eerste klikje wat je hoort op contact) naar de ECU, injectoren, stappenmotor enz…

            Meten heeft ook haast geen zin, want vaak gaat het om een spoel probleem, waardoor de kracht waarmee het contact wordt aangedrukt te laag is en dit gaat knetteren. Hij staat dan voor 99% van de tijd keurig te verbinden en die 1% dat hij verbreekt komt er dus een raar gedrag van de motor voorbij.

            #18298352
            drakos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 December 2010

              Top tip.. helaas al uitgesloten door het relais uit mijn andere calibra te gebruiken. Heeft hierna dezelfde klachten nog gehad.
              Tot nu toe geen startproblemen meer gehad. Het inhouden doet ie wel nogsteeds zo af en toe.

              Pomp zelf? Krukassensor? Luchtmassa? Bobine?
              Welke zal ik als eerst proberen?

              #18298353
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                werkt je klopsensor ??? ken dit probleem… dat je auto eerst op half vermogen draait en dan boven een bepaald toerental je een duw in de rug geeft en vrolijk op vol vermogen doortrekt.. en dan stationair schommelt…

                #18298354
                bart-gsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2012

                  De klopsensor is een sensor die het kloppen (pingelen) in een mengselmotor detecteert.

                  Bij pingelen ontstaan in het motorblok geluidstrillingen van bepaalde golflengten. De klopsensor is een microfoon, vastgeschroefd op het motorblok, die specifiek gevoelig is voor deze golflengten. Het signaal van de klopsensor gaat naar een electronic control unit (ECU) die hierop actie onderneemt om het pingelen te voorkomen, in de vorm van reduceren van brandstoftoevoer, wijzigen van het ontstekingstijdstip of reduceren van de turbodruk door het openen van een wastegate.

                  Zonder een klopsensor zou een benzinemotor ernstige schade kunnen oplopen bij het tanken van verkeerde benzine. Verder heeft de sensor een belangrijke taak bij oudere motoren aangezien deze gevoelig kunnen zijn voor detonatie door koolaanslag in de verbrandingskamer.

                  #18298355
                  Mr. Bone
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 September 2009

                    C20NE heeft geen klopsensor, :vertag !

                    #18298356
                    bart-gsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 July 2012

                      @Mr. Bone wrote:

                      C20NE heeft geen klopsensor, :vertag !

                      hmm ok.. ja ie het al.. de c20xe wel.. sorry…

                      #18298357
                      bart-gsi
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 July 2012

                        contactpunt van de rotor in de verdeler misschien??
                        ben gewoon wat aan het meedenken.. althans probeer ik…

                        #18298358
                        drakos
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 December 2010

                          Thanx voor t meedenken, rotor e.d. Zijn allemaal nagekeken en lijken goed.

                          Wel liep hij vanmorgen hevig te stotteren, bougietester tussen gehangen en bij gasgeven valt de vonk weg (of ieder geval te zwak om het lampje aan te krijgen.

                          Bobine kapot of tog de krukassensor?

                          #18298359
                          midnight black
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 December 2011

                            Misschien eens uitlezen, of heb je dat al gedaan? Heb je je stationair luchtschuif al nagekeken?

                            #18298348
                            bart-gsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 July 2012

                              Ik denk dan idd je bobine.. Maar dat denk ik…

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.