Forumindex › Forums › Techniek › C20ne/seh (2.0 8v) › Start soms niet en houd in
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 oktober 2015 om 12:31 #17273758
M’n Calibra heeft beetje rare symptomen.
Soms start de auto absoluut niet, kan dan eindeloos doorstarten…alsof er een onderbreker op zit.. 15min wachten en in 1 tik lopen (onderbreker zit er al niet meer op)
Ook houd ie zo nu en dan in bij optrekken of doortrekken, stotterde dan paar keer en krijg vervolgen m’n volle vermogen weer.
Stationair soms ook hikkend lopen, andere keer weer zonder problemen.Iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?
6 oktober 2015 om 21:40 #18298349Eerst de basics :
Lucht, benzine en vonkje.Is het lucht filter een beetje schoon ?
Geen valse lucht ?Als de auto niet wil starten, dan een bougie er uit draaien.
Is die kurkdroog, dan spuit hij niet in.
Is die zeiknat, dan maar eens kijken hoe goed de boel vonkt.6 oktober 2015 om 22:00 #18298350K ken de basics. Ben al paar jaartjes monteur. Probleem is elke keer als hij weigerd en ik spullen heb verzameld om wat na te kijken t kreng alweer start. Iets wat niet kapot is kan ik niet nakijken :???:
Rij al paar dagen met alles op de bijrijdersstoel en nu geeft ie natuurlijk geen problemen :-PFilter is nieuw. Geen valse lucht. Benzinepomp loopt ( dat hoor je )
K vermoed krukassensor, ecu, bobine of iets die kant op.. maar geen van alle verklaard waarom ie het over het algemeen gewoon doet en als ie t niet doet na paar min weer wel.
storingen zijn ook niet temp of weer afhankelijk, zie tot nu toe geen verband ieder geval18 oktober 2015 om 09:06 #182983519 van de 10 keer is dit door het brandstofpomp relais, die kan tijden lang halfbakken werken en veelal dit soort klachten veroorzaken. Voel maar eens of hij bijv. heet is na een tijdje rijden. Die dingen staan er echt bekend om!
Voor alle duidelijkheid heeft dit ding een nogal misleidende naam, hij schakelt namelijk helemaal niet alleen de brandstofpomp, maar ook de spanning (eerste klikje wat je hoort op contact) naar de ECU, injectoren, stappenmotor enz…
Meten heeft ook haast geen zin, want vaak gaat het om een spoel probleem, waardoor de kracht waarmee het contact wordt aangedrukt te laag is en dit gaat knetteren. Hij staat dan voor 99% van de tijd keurig te verbinden en die 1% dat hij verbreekt komt er dus een raar gedrag van de motor voorbij.
19 oktober 2015 om 18:26 #18298352Top tip.. helaas al uitgesloten door het relais uit mijn andere calibra te gebruiken. Heeft hierna dezelfde klachten nog gehad.
Tot nu toe geen startproblemen meer gehad. Het inhouden doet ie wel nogsteeds zo af en toe.Pomp zelf? Krukassensor? Luchtmassa? Bobine?
Welke zal ik als eerst proberen?19 oktober 2015 om 18:40 #18298353werkt je klopsensor ??? ken dit probleem… dat je auto eerst op half vermogen draait en dan boven een bepaald toerental je een duw in de rug geeft en vrolijk op vol vermogen doortrekt.. en dan stationair schommelt…
19 oktober 2015 om 18:47 #18298354De klopsensor is een sensor die het kloppen (pingelen) in een mengselmotor detecteert.
Bij pingelen ontstaan in het motorblok geluidstrillingen van bepaalde golflengten. De klopsensor is een microfoon, vastgeschroefd op het motorblok, die specifiek gevoelig is voor deze golflengten. Het signaal van de klopsensor gaat naar een electronic control unit (ECU) die hierop actie onderneemt om het pingelen te voorkomen, in de vorm van reduceren van brandstoftoevoer, wijzigen van het ontstekingstijdstip of reduceren van de turbodruk door het openen van een wastegate.
Zonder een klopsensor zou een benzinemotor ernstige schade kunnen oplopen bij het tanken van verkeerde benzine. Verder heeft de sensor een belangrijke taak bij oudere motoren aangezien deze gevoelig kunnen zijn voor detonatie door koolaanslag in de verbrandingskamer.
19 oktober 2015 om 19:44 #18298355C20NE heeft geen klopsensor, :vertag !
19 oktober 2015 om 19:45 #18298356@Mr. Bone wrote:
C20NE heeft geen klopsensor, :vertag !
hmm ok.. ja ie het al.. de c20xe wel.. sorry…
19 oktober 2015 om 19:47 #18298357contactpunt van de rotor in de verdeler misschien??
ben gewoon wat aan het meedenken.. althans probeer ik…22 oktober 2015 om 19:12 #18298358Thanx voor t meedenken, rotor e.d. Zijn allemaal nagekeken en lijken goed.
Wel liep hij vanmorgen hevig te stotteren, bougietester tussen gehangen en bij gasgeven valt de vonk weg (of ieder geval te zwak om het lampje aan te krijgen.
Bobine kapot of tog de krukassensor?
22 oktober 2015 om 19:47 #18298359Misschien eens uitlezen, of heb je dat al gedaan? Heb je je stationair luchtschuif al nagekeken?
22 oktober 2015 om 20:01 #18298348Ik denk dan idd je bobine.. Maar dat denk ik…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.