Forumindex › Forums › Modellen › Astra › start problemen/bokken/groot verbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 november 2009 om 11:04 #17214568
Hallo, Ik ben nieuw hier en kom uit het midden van het land. Ik heb een Astra G tailgate uit 1993 met slechts 121.000 km (dit klopt echt!!!).
Ben er erg blij mee en rij er al ruim 2 jaar met plezier in echter ik heb nu dus een paar problemen:
– regelmatig wil hij niet starten als hij een dag stil heeft gestaaan en na een paar minuten proberen doet hij het ineens wel.
– ook heeft hij last van “bokken” zowel als ik 50 rij in de stad als op de snelweg met 120
– en normaal rij ik op een volle tank 600 – 700 km en nu is dat nog maar 500 km.Ik heb het idee dat het allemaal met elkaar te maken heeft. Wie heeft een idee wat er aan de hand is?
Ik heb op het forum al gezocht maar kan geen oplossingen vinden.
28 november 2009 om 11:25 #17557296Hallo Jorch.
het is een Astra-F tailgate, de G is pas in ’98 gekomen.
Welk motortype ligt er in de astra??
er zijn er zoveel:
1e generatie: (
> 8V
14NV: 1.4 8V carburateur 70pk
C14NZ 1.4 8V 60pk centraal ingespoten – geregelde katalysator – vacuum EGR
C14SE: 1.4 8V 82pk Multipoint ingespoten – geregelde katalysator – vacuum EGR – DIS (niet alle)
C16NZ -1.6 8V 75pk Centraal ingespoten – geregelde katalysator – vacuum EGR
C16SE: 1.4 8V 100pk Multipoint ingespoten – geregelde katalysator – vacuum EGR – DIS
C18NZ: 1.8 8V 90pk Centraal ingespoten – geregelde katalysator – vacuum EGR
C20NE: 2.0 8V 115pk Multpoint ingespoten – geregelde katalysator> 16V
C18XEL: 1.8 16V 115pk multipoint ingespoten – geregelde katalysator
C18XE: 1.8 16V 125pk multipoint ingespoten – geregelde katalysator
C20XE: 2.0 16V 150pk multipoint ingespoten – geregelde katalysator2e generatie
8V:
X14NZ: 1.4 8V 60pk Singlepoint ingespoten – geregelde katalysator – elektrische EGR
X16SZ: 1.6 8V 71pk Singlepoint ingespoten – geregelde katalysator – elektrische EGR – DIS
X16SZR: 1.6 8V 75pk Singlepoint ingespoten – geregelde katalysator – elektrische EGR – DIS16V:
X14XE: 1.4 16V ecotec multpoint ingespoten – geregelde katalysator – elektrische EGR – DIS – Sec luchtpomp
X16XEL: 1.6 16V ecotec multpoint ingespoten – geregelde katalysator – elektrische EGR – DIS – Sec luchtpomp
X18XE: 1.8 16V ecotec multpoint ingespoten – geregelde katalysator – elektrische EGR – DIS – Sec luchtpomp
X20XEV: 2.0 16V ecotec multpoint ingespoten – geregelde katalysator – elektrische EGR – DIS – Sec luchtpompDiesels:
17D – 17DR: 1.7 8v opel diesel 54pk – 17DR met roetkat)
X17DTL: 1.7 8v opel diesel met turbo en intercooler 68pk met roetkat en EGR
tc4ee1: 1.7 8v Isuzu diesel met turbo en intercooler 82pk met roetkat
X17DT: 1.7 8v Isuzu diesel met turbo en intercooler 82pk met roetkat en EGRWillem
28 november 2009 om 11:41 #17557297Hallo Willem,
Dank je voor de reactie!
Ik ben maar een leek en dacht dus dat het een G was, maar ik heb even op mijn papieren gekeken en het is de:C14NZ 1.4 8V 60pk centraal ingespoten – geregelde katalysator – vacuum EGR
er staat ook nog iets van E2 bij
28 november 2009 om 11:45 #17557298E2 is een mileu norm.
Bokt ie koud en warm???
trek eens met warme motor de stekker van ce temp sensor los, deze zit achterop het inlaat net achter de dynamo, blauwe stekker.
Willem
28 november 2009 om 11:57 #17557299ja hij bokt koud en warm. Als ik deze los trek wat dan?
28 november 2009 om 13:01 #17557300dan zou ie wat beter moeten gaan rijden..
Willem
28 november 2009 om 13:22 #17557301Oke en die moet ik dan altijd los laten?
28 november 2009 om 13:24 #17557302nee, sensor vervangen.
Willem
28 november 2009 om 13:26 #17557303oke duidelijk! is dat toevallig dezelfde sensor die ook de temperatuur van de motor onder controle houdt?
28 november 2009 om 13:46 #17557304deze sensor geeft ALLEEN de werkelijke bedrijfstemperatuur door aan het motorregelapparaat.
temperatuur word geregeld door de thermosstaat, deze is een stuk lastiger te vervangen.
Willem
28 november 2009 om 13:55 #17557305Ik vroeg dat omdat niet zo lang geleden de motor aan de kook had en bleek dat er dus iets kapot was wat met temperatuur te maken had. Dit(termostaat of sensor om de motor te koelen) is toen vervangen en een week later kreeg ik dus problemen, dus ik dacht misschien heeft het wat met elkaar te maken.
28 november 2009 om 19:01 #17557306Dat zou heel goed kunnen, maar heb je ook koelvloeistof verlies dan??
willem
29 november 2009 om 15:13 #17557307Ja daar heb ik ook last van zag ik gisterenmiddag
29 november 2009 om 18:20 #17557308Dan hoop ik niet voor je dat de koppakking lek is ..:o
30 november 2009 om 00:24 #17557309Ik hoop inderdaad ook voor je dat niet je koppakking lek is, heb dit zelfde gehad met een Corsa A waarin dezelfde motor lag. Dat is geen pretje en kan een behoorlijk duur grapje zijn.
Heb je toevallig ook last van rookontwikkeling (witte rook) tijdens het stilstaan, optrekken en afremmen?
30 november 2009 om 19:31 #17557310Nee van rookontwikkeling heb ik geen last, ik heb ondertussen wel het vermoeden dat de uitlaatpot niet meer dicht is maar daar ben ik niet zeker van.
1 december 2009 om 19:15 #17557311Jammer geen reacties meer!
2 december 2009 om 21:50 #17557312Uitlaatpot lek zou niks uit mogen maken..
willem
5 december 2009 om 13:34 #17557313Hoi Willem,
Je hebt gelijk! Vanmorgen is het probleem naar boven gekomen.
De auto wilde echt niet meer starten dus de ANWB gebeld (ideaal hoor thuisservice) en wat blijkt de ontsteking is kapot dankzij de te oude bougies (het bedrijf die de kleine beurt heeft gedaan in juli is dus eigenlijk in gebreke gebleven). Als het goed is loopt hij maandag middag weer als nieuw.Moet dus vervangen worden net zoals de bougies en kabels :( nu maar hopen dat het niet in de papieren gaat lopen. Iemand een idee?
5 december 2009 om 15:28 #17557314Kosten liggen aan waar de auto heen is voor reparatie.
Bij een dealer ben je de hoofdrpijs kwijt.
zelfs bij een onderdelen zaak is dit prijzig.
Als je alles zelf haalt (nieuw) zit je al gauw op:
Ontsteking > toerentalgever: +/- 90 euro
Bobine + versterker: +/- 70
Goede bougiekabel set: +/- 60 euro
bougies: +/- 25 euro.Willem
6 december 2009 om 12:05 #17557315Oke dank je dan weet ik wat ik verwachten kan! Hij staat niet bij een dealer(gelukkig) maar bij ABC. Ik ben namelijk niet zo technisch om het allemaal zelf te doen.
7 december 2009 om 17:08 #17557316Mag ik een ieder met name Willem bedanken voor de hulp en ideeën. Het is opgelost en hij rijdt weer als vanouds!
het volgende is vervangen:
-Bougies
-Rotor
-Verdeelkap
-Bougiekabelset -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.