Forumindex › Forums › Modellen › Kadett › start probleem b kadett
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 januari 2010 om 17:18 #17216349
hey hey
heb een probleem met de kadett,
2-3 weken geleden als ik wou starten start motor ging wel rond maar bendex sloeg neit uit naar vliegwiel,(te weinig spanning)accu op geladen,2 dagen later zelfde probleem,
nieuwe accu er in,moest tocvh vervangen worden,
meteen starten,nu 1 week later weer zelfde verhaal,
ga ik accu meten kom ik maar aan 9-11V onbelast dus ca 7,5 belast gok ik,
heb verde regen dynamo/accu lampje zien branden,
iemand bekent emt dit probleem?zet ik de accubooster er op start hij meteen,
dus puur spannings probleem,hij verliest zijn spanning uit de accu(nieuw)
wat kan dit wezen?
spanningsregelaar misschien kapot?als die kadett die al heeft
enw aar zit die in dien mogelijk(ben mantaliefhebber geen kadett:)
dynamo stuk?neem aan dat er dan controle lamp moet komen,is die kapot wil het nog wel eens zo zijn dat olie lamp gaat branden,maar weet neit of ze dat in die tijd al hadden:P.ik hoor d’r van
mvg mike
18 januari 2010 om 17:41 #17595765Ik het presies het zelfde met mijn B kadett als ik hem 4 dagen niet gebruik is de accu leeg en ik heb er al een nieuwe accu en dynamo op gezet is wel wat minder nu omdat de oude dynamo stuk was maar het is beetje kut als je na 4 dagen in de ochtend buiten staat en hij start weer is niet :hmmz
18 januari 2010 om 17:56 #17595766moet toch wel iemand zijn hier die het weet, we zullen zien
18 januari 2010 om 20:10 #17595767lijkt errop of je een verbruiker hebt,
als je je minpool erraf haalt en een lampje tussen de pool en de klem zet is dit te controleren,
als deze fel brand kun je 1 voor 1 een zekering erruit halen om te kijken waar het eventueel in zit,
als je zelf de spanningsregelelaar verdenkt, deze zit naast je dynamo op je binnenscherm gemonteert, een grijs kastje.
succes he18 januari 2010 om 20:58 #17595768zal morgen eens testen idd verbruiker hoort ook nog op het lijstje.
19 januari 2010 om 09:29 #17595769Heb je de spanning op de accu gemeten als de motor loopt?
Deze moet 14 volt zijn.Als je je contact aan zet, brandt dan het dynamolampje wel?
Als hij wel brandt, kun je even controleren of de aansluiting klopt. Trek dan even de kleine aansluiing achterop je dynamo los. Dan moet het lampje uitgaan.
Dan moet je het echt zoeken in je spanningsregelaar / koolborstels.Als hij niet brandt, werkt je veld-bekrachtiging niet en zal de dynamo nooit gaan bijladen.
Je kan ook nu het kleine draadje achterop je dynamo loshalen en meten hoeveel spanning er op de DRAAD staat met contact aan. Hier moet dan ongeveer 12 volt op staan.19 januari 2010 om 18:20 #17595770net even testjes gedaan:
auto uit:
accu:11,3 volt,maar weer startmotor ratelen,(starten emt accubooster geeft geen problemen)
gestart:
accu 12,85V,
dynamo bezit 3 draden 1x massa 1xplusspanning naar spanningsregelaar,1xgeen diee loopt ook naar spannings regelaar heb hier 0,02V,
plus draad van dynamo naar spanningsregelaar 12,98Vspannignsregelaar inkomende draden 12,98V
uitgaande dus naar binnen enz 12,98V@ Stefan,lampjes werken wel.
19 januari 2010 om 19:11 #17595771Ik heb even twee schema’s ingescand,
Als je ze op volledig formaat wilt hebben moet je even mailen naar secretaris@mantaclub.nl:
(je hebt toch wel een wisselstroom dynamo? De B-Kadett is ook geleverd met een gelijkstroomdynamo namelijk).
Hij moet echt 14 volt afgeven. Zet eerst je accu even aan de lader (kabels loskoppelen).
Als je de volgende dag de kabels weer aansluit en er is een flinke vonk te zien, dan weet je dat er een diode is doorgeploft in je regelaar.Dan kun je een andere dynamo plaatsen waar de regelaar al in zit.
Heb je achterruitverwarming?
Trek dat relais er dan even uit. Die kan ook de boel verzieken.19 januari 2010 om 19:16 #17595772achteruitverwarming?gaat om een kadett van 1970 enige wat hier in zit is,lichtsschakelaar,alarmlichten en richting aanwijzers:P
dynamo plaatsen met regelaar er in?en wat gebeurt er dan met de spanningsregelaar?
de schema”s zijn beide anders dan de auto.toevallig van c kadett?
20 januari 2010 om 11:17 #17595773Schema is van een A-Manta……:P
Het gaat toch om het dynamo-principe?
Als je een moderne dynamo zou kunnen plaatsen met regelaar erin, dan vervalt de losse regelaar.
Nou…………..ik heb gelukkig nog meer boekjes:
kijk even goed of je een gelijkstroomdynamo hebt of een wisselstroomdynamo. GEN is gelijkstroomdynamo en ALT is wisselstroomdynamo.
Gelijkstroomdynamo ziet er zo uit:
Wisselstroomdynamo ziet er zo uit (maar dat wist je wel):
20 januari 2010 om 17:34 #17595774die afgeregelde spanning is dan echt te laag, zou mr eens een ander dynamootje probere,
en btw, ik heb een B kadett met orginele achteruitverwarming:P hadde ze toen dus ook al:P21 januari 2010 om 15:26 #17595775origineel gepost door veldhuizen
die afgeregelde spanning is dan echt te laag, zou mr eens een ander dynamootje probere,
en btw, ik heb een B kadett met orginele achteruitverwarming:P hadde ze toen dus ook al:PDat is juist het vage ik heb er een nieuwe opziten ging 2 weken goed tot dat ik hem 3/4 dagen niet gebruikten toen was de accu weer leeg.:hmmz
21 januari 2010 om 19:30 #17595776heb een gelijkstroom accu trouwens,en probleem zit in de dynamo,auto staat nu te koop trouwens niet vanwege dit amar vrouwke gaat voor langere tijd in den haag op cursus dus zou zonde zijn voort kadett en heb ff de tijd neit om hem strak te maken eerst de manta maar eens doen:jerry
21 januari 2010 om 19:38 #17595777maar wat MOET de LAAD spanning zijn van de dynamo?is momenteel 12,98 V
21 januari 2010 om 19:40 #1759577814.2 zou het mooist zijn
21 januari 2010 om 19:50 #17595779dus echt accu probleem denk ik zo,
beste gewoon om origineel dynamotje te monteren?ivm beugels enz enz,staat toevallig c 1200 heir op de sloop sinds gister dus ff daar uit halen,meteen ff spanningsregelaar,ff uitzoeken 1 vand e 2 meot het zijn,21 januari 2010 om 20:15 #17595780Denk niet dat het de accu bij mij kan wezen is 4 maanden oud en dynamo net nieuw hij laat goed op en motor loopt ook goed alleen op dynamo maar hij lekt ergens stroom weg audio is het ook niet want die gaat allemaal netjes uit en als ik de accu los gooi dan blijft die gewoon mooi vol. (wat ik dus nu ook doe heb geen zin in lege accu)
21 januari 2010 om 20:20 #17595781nee was ook geen reactie op jouw stukje,
haal je massa klem los en zet een draad emt lampje of lichtverklikker(pieper) tussen klem en pool(min pool)
brandt hij?zoja heb je idd een leegloop,dan is eht zekeringen trekken tot dat ie uit is,tja tja slim he:D
staat hier boven ergens hahaha21 januari 2010 om 21:54 #17595782ok dankje ga ik is effe doen morgen :thumbup
21 januari 2010 om 22:49 #17595783origineel gepost door manta19sr
maar wat MOET de LAAD spanning zijn van de dynamo?is momenteel 12,98 VKijk eens in mijn eerste reactie ;)
21 januari 2010 om 22:51 #17595784origineel gepost door manta19sr
heb een gelijkstroom accu trouwens,en probleem zit in de dynamo,auto staat nu te koop trouwens niet vanwege dit amar vrouwke gaat voor langere tijd in den haag op cursus dus zou zonde zijn voort kadett en heb ff de tijd neit om hem strak te maken eerst de manta maar eens doen:jerryEen gelijkstroom accu?
De eerste wisselstroom accu moet nog uitgevonden worden denk ik.:P
22 januari 2010 om 20:35 #17595785ja foutje van type den denken tegelijk:P
24 januari 2010 om 18:25 #17595786Als het toplager van de startmotor versleten is, gaat het anker liggen op de wikkelingen. Dat kan ook het probleem zijn dat de accu leeg getrokken word
of de bendix boven de 9 volt al niet meer werkt, uit eigen ervaring.
Had het probleem nog steeds na het vernieuwen van accu en dynamo, bleek het een versleten toplager van de startmotor te zijn, nieuw lager erin, en het startprobleem was weg24 januari 2010 om 18:35 #17595787heb je wel een goede massa????
meet eens op de plus accu en massa aansluiting chassis en blok.
zit er verschil in?
24 januari 2010 om 20:19 #17595788origineel gepost door manta2
Als het toplager van de startmotor versleten is, gaat het anker liggen op de wikkelingen. Dat kan ook het probleem zijn dat de accu leeg getrokken word
of de bendix boven de 9 volt al niet meer werkt, uit eigen ervaring.
Had het probleem nog steeds na het vernieuwen van accu en dynamo, bleek het een versleten toplager van de startmotor te zijn, nieuw lager erin, en het startprobleem was weghet is wel zo als hij wilt starten dat je de startmotor hoort ratelen dat hij neit ver genoeg uit komt,maar dit heeft met accu spanning te maken magnetisch veld te klein om hem uit te krijgen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.