Start en motor problemen Opel Zafira B

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Start en motor problemen Opel Zafira B

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258169
    timthetoolman
      Lid sinds:
      3 April 2008

      Beste medeforumleden,

      Inmiddels heb ik al verschillende reparaties uit moeten laten voeren en was ik tot vanmorgen weer erg tevreden over m’n Zafira.
      Helaas, vanmorgen weer een probleem…..

      Wat ik ook doe, alle lampjes gaan op het dashboard aan zodra je het contact in de eerste stand zet, dat gaat dus prima.
      Vervolgens draai je door om te startten maar dan gebeurd er helemaal niks. :-(

      Na een half uurtje probeer ik het nog een keer, start de auto wel.
      Helaas tijdens het rijden blijft nu het motor lampje op het dashboard branden. (Dat gele lampje in de vorm van een motorblokje)

      Even snel langs de Opel garage gereden om het uit te laten lezen.
      Ik wordt er weeer niet vrolijk van…..

      Dit is trouwens de foto van mijn Ecu;
      http://postimg.org/image/52f4bcmih/” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Code’s: 20100, 20200, 20300, 20400, 23002, 65070, 15505A, 16003A, 210300, 210400, 210870, 213970, 000000. Deze zal aangeven dat de code reeks voorbij is.
      Volgens de Opel garage is de ‘computer’ in het motorgedeelte defect.
      Deze ‘computer’ zit boven het motorblok tussen de caburateur en het expasievat van het koelwater.
      Deze computer is vierkant en van aluminium en er zitten 2 grote zwarte stekkers op.

      Vreemd is echter wel dat soms alles wel gewoon werkt en soms dat de auto niet start.
      Volgens de monteur heeft dit te maken met de communicatie van deze computer.
      Dit onderdeel ‘kijkt’ naar alle meters, sensoren et.c etc. maar dat blijkt dan niet te lukken en dan start de auto gewoon weg niet meer.

      Nu moet ik wellicht deze computer laten vervangen.
      Kost deze computer zelf al 800,- euro volgens de Opel dealer. Wat???
      Heeft iemand hier ook ervaring mee en misschien een adresje waar ik wat goedkoper aan deze computer kan komen?
      Want met alle reparaties e.d. stijgen de kosten nu echt boven mn pet uit met deze auto.
      En dat is erg jammer want de auto zelf vind ik nog steeds prima…..

      Alvast bedankt voor jullie reacties en hulp.

      #18147689
      acor
        Lid sinds:
        12 April 2011

        De ECU is een heel duur beestje: het is het brein van alle elektronica in de wagen. Indertijd een nieuwe gehad in mijn toenmalige Meriva en dat beestje kostte €1500. Ik had wel een onderhoudscontract, dus ik moest me om de kosten geen zorgen te maken.

        Hier op het forum zullen wel wat mensen aanwezig zijn die je kunnen doorverwijzen naar een bedrijf dat ECU’s herstelt in de mate van het mogelijke. In elk geval goedkoper dan een nieuwe laten plaatsen.

        #18147690
        udo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 January 2007

          Onderdelenlijn.nl

          #18147691
          perror
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 August 2011

            ff op marktplaats neuzen. je heb bedrijven die ze kunnen repareren voor ongv. 250 euro.

            #18147692
            perror
            Deelnemer
              Lid sinds:
              29 August 2011
              #18147693
              vfrmarcel
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 December 2012

                probeer het eens bij deze jongens , zijn zeer goed
                dealers zijn hier ook klant

                http://www.actronics.eu” onclick=”window.open(this.href);return false;

                #18147694
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Even heeft de dealer gezegt dat de ecu stuk was?

                  Welk bouwjaar is je auto? Welk motortype?
                  Knippert er een lampje als hij niet start?

                  En is de sim module al eens vervangen? Sim module kan ook dit soort problemen veroorzaken en is goedkoper dan een nieuwe computer. Er is zelfs een modificatie voor sim module smet dit soort problemen.

                  #18147695
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Want als je bij universele garage dit probleem hebt of problemen met sim module hebt word er vaak lukraak startmotor enzo vervangen en andere onderdelen, maar eenmaal bij de opel dealer vaak enkel de sim module vervangen en zijn alle problemen opgelost en dus ook diverse kosten onnodig geweest.

                    #18147696
                    timthetoolman
                      Lid sinds:
                      3 April 2008

                      @ Perror;
                      Bedankt voor de linken naar Marktplaats.
                      Wellicht dat ik anders 1 van deze advertenties ga gebruiken.
                      Super!


                      @Haasje17
                      ;
                      Mijn CIM is 3 weken geleden al door een Opel garage vervangen.
                      Problemen waren toen dat, als ik wilde startten, alles uitviel.
                      Verlichting, dashboard etc. etc. vielen allemaal uit en de auto deed niks meer.
                      Uiteindelijk is er toen een gloednieuwe CIM module ingezet, en het heeft allemaal tot gisterochtend prima gewerkt.

                      Gisteren heeft een monteur bij Opel de foutcodes uitgelezen en volgens hem is echt die Ecu defect.
                      Het bouwjaar is nov-2005 (Zafira B) en motortype is 1.6 XEP.
                      Het lampje dat knippert zodra de auto niet start is het ABS lampje.
                      Mocht de auto een keer wel startten, wat ook gebeurd, dan werkt alles prima alleen blijft dan het gele motorblokje branden.

                      #18147697
                      timthetoolman
                        Lid sinds:
                        3 April 2008

                        Heb op Marktplaats wel vergelijkbare gevonden, maar die zien er helemaal hetzelfde uit maar hebben een ander nummer.

                        Mijn ECU heeft nummer 12230740. (D04004)
                        FAHF
                        Engine Controller MT35E
                        Delphi Delco Electronics Systems

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.