Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Stappenmotor OPGELOST + vage storingscode
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 april 2011 om 20:26 #17235055
Rijden er mensen zonder de stappenmotor op de c20xe?
Op m’n vorige blok was deze door de vorige eigenaar afgedopt , maar ik heb dit zelf nooit kunnen testen omdat er gelijk carburateurs op zijn gegaan toen.
Nu heb ik een kapotte stappenmotor er op en ben het helemaal zat.
Maar wat als ik hem weg laat? :hmmz
1 april 2011 om 21:07 #17847963Denk dat je met een vaste luchtspleet best een redelijk stabiel stationair toerental moet kunnen behalen eigenlijk…. Maar die dingen zijn verder enorm degelijk, dus gewoon een goede er op knallen en ben je als het goed is ook weer heel lang uit de zorgen. Dingen hebben op zich niet super zwaar te lijden…
Wat is er precies kapot? Zit hij vast, of is het motor gedeelte stuk??
3 april 2011 om 15:51 #17847964Je rijd op carbs? wat doe je dan met een stappenmotor?
3 april 2011 om 15:59 #17847965Leek mij ook DE vraag :)
4 april 2011 om 07:15 #17847966Ah verwarring :)
Ik rij nu met een ander blok, wel met injectie.
Het was zomaar nieuwsgierigheid omdat bij het vorige blok waar ik wel op carbs mee reed, bij aankoop de aansluiting van de stappenmotor afgedopt was.
Inmiddels werkt de stappenmotor weer naar behoren.
4 april 2011 om 17:15 #17847967kunnen deze echt kapot gaan?
dacht dat ze alleen vervuilde.:hmmz4 april 2011 om 17:52 #17847968Volgens mij is de constructie van die dingen dusdanig kernbom bestendig en de omstandigheden waarin ze werken dusdanig relaxt dat ze weinig te lijden hebben en eigenlijk nooit stuk gaan. Tenzij er vocht in komt misschien, en zeker als het daarna gaat vriezen…. Maar normaliter komt er enkel olie in, en dat vindt hij op zich alleen maar lekker….
4 april 2011 om 18:07 #17847969Ze gaan wel degelijk stuk, die van mij was uitgesleten, waardoor hij bij sluiten nogsteeds teveel open stond.
4 april 2011 om 18:35 #17847970niet stuk (kapot) dus maar versleten.
niet kapot te krijgen dus hahahah4 april 2011 om 22:20 #17847971Uitgesleten!!?? Dan moet er toch haast een schurend goedje in gekomen zijn. Ding heeft de lagers van een electromotor, maar roteert amper… Enkel als je stationair draait en dan nog steeds maar een halve slag… Zijn kachel ventilator motoren die het al doen vanaf de tachtiger jaren, die slijten ja…
De wonderen zijn de wereld nog niet uit zie je maar weer…..:hmmz
2 mei 2011 om 06:59 #17847974Toch weer problemen met die stappenmotor… Gasklep is schoon, stappenmotor zelf werkt goed, valse lucht gecheckt, maar de stappenmotor wordt niet goed aangestuurd volgens mij.
Stationairtoerental loopt bij opwarmen van het blok op naar 2000 toeren en blijft daar.Welke sensor(en) die hier mee te maken hebben moet ik controleren/vervangen? Helaas heb ik in meerdere topics waarin deze vraag ook gesteld is geen antwoorden kunnen lezen, lijkt alsof hier iedere keer overheen gelezen wordt.
Dan nog steeds de andere vraag, wat moet ik doen om zonder de vervelende stappenmotor te rijden?
Ik las eerder dat het niet kan, maar toch las ik weer ergens een topic waarin enkelen dat ding juist liever weg lieten…
Kan het topic niet meer vinden, maar misschien ging het over een vrij programmeerbaar systeem en kan het alleen daarmee? (of met carburateurs)2 mei 2011 om 08:12 #17847975Heb je altijd last gehad van de stappenmotor?
Misschien zijn de stekkers van de stappenmotor en de klopsensor omgewisseld.
(stappenmotor stekker= zwart, klopsensor stekker= rood)Het gebeurt vaker dan je denkt… Want de MM lampje gaat niet altijd branden als deze omgewisseld zijn.
2 mei 2011 om 10:04 #17847976Dacht dat we de stekkers ook hadden gecontroleerd, maar ga nu toch twijfelen.
Stappenmotor werkt zelf wel goed, maar aansturing ervan niet, dat ding moet toch niet steeds verder open gaan bij het warm worden van de motor maar juist dicht?
Doet ie namelijk wel en toerental loopt dan ook op naar 2000rpm stationair.Past dit verschijnsel bij het omwisselen van de stekkers of moet ik het nog in een slechte sensor zoeken? (zo ja , welke?)
2 mei 2011 om 10:11 #17847977Ja, dit zijn wel de sympthomen! Zeker even checken!!
2 mei 2011 om 11:01 #17847978Stappenmotor is zwart, klopsensor is rood, helaas ik wou dat het zo simpel was!
Iemand nog tips?
2 mei 2011 om 11:22 #17847979Helaas weet ik niet 100% zeker welke sensoren de aansturing van de stappenmotor op wordt gebaseerd, maar het moet wel toerental gerelateerd zijn. Dus de nokkenas sensor (hall sensor) en krukas sensor, en uiteraard de gasklep positie schakelaar. Maar die laatste kent maar twee standen, dus die is simpel te meten.
3 mei 2011 om 10:46 #17847980Ok nog even de laatste updates.
Dit weekend gaan we verder met de troubleshooting. Ik had nog wat andere problemen, die hebben we nu opgelost.
Gechipte ecu is vervangen voor een origineel exemplaar, brandstofdrukregelaar vervangen.
De stappenmotor zelf werkt goed, valse lucht is uitgesloten, stekkers zitten goed.
We gaan alles nog eens nameten op kabelbreuken, en weer proberen om een storingslampje werkend te krijgen. (kabelboom is totaal verziekt door vorige eigenaar)Ik wil erg graag zeker weten: Welke componenten sturen de stappenmotor aan?
3 mei 2011 om 10:57 #17847981En wat ik ook erg graag wil weten:
Hoe weet ik of mijn c20xe in noodloop draait? Waar herken/zie ik dit aan?
3 mei 2011 om 11:55 #17847982Noodloop komt die niet boven de 4500 toeren
3 mei 2011 om 13:40 #17847983Misschien tijd om Wim-V6 eens de vraag te stellen over welke sensoren exact de stappenmotor aansturing tot gevolg hebben, want ik ben er ook eigenlijk wel benieuwd naar en hij weet dit denk ik wel.
Even nog voor de duidelijkheid, heb je echt de stekker van de ECU los gehad om daar met een multimeter de gasklepschakelaar functie+kabelboom ‘door te piepen’?? Want als de klik voor gesloten schakelaar daar niet aankomt krijg je ook exact dit probleem…
5 mei 2011 om 10:37 #17847984Ok, als ie in noodloop niet boven de 4500rpm komt, dan is het uitgesloten dat dit aanwezig is bij mij.
Ach ja, de stappenmotor dan maar weer, er is geen onderdeel van de c20xe wat zoveel problemen lijkt te veroorzaken en wat in zoveel topics naar boven komt.
Maar is er dan niemand die echt een concreet antwoord op mijn vraag weet te geven over alle componenten die hiermee te maken hebben?
5 mei 2011 om 13:22 #17847985Wim-V6 al een berichtje gestuurd? Denk wel dat hij het antwoord voor je heeft hoor…
6 mei 2011 om 06:46 #17847986Heb ik gedaan, maar die is op vakantie denk ik. ;) Is al een aantal weken niet online geweest.
6 mei 2011 om 17:59 #17847958ik heb ook precies hetzelfde probleem met mijn c20xe..
dat die in de toeren blijft hang.
en heb ook al alles geprobeert:7 andere stappemotors.
andre lucht massa meter.
hij is uitgelezen, geen fout code,s
nieuwe thermostaat.
nieuwe pakkingen inlaat pakking enz..
andere computer.
andere gasklep sensor.
ander gasklep huis.
andere lambda sonde.
nieuwe slangen,
nieuwe gas kabel.
andere verdeler kap geprobeerd.
en nog altijd hetzelfde6 mei 2011 om 18:37 #17847973Zoals al beschreven kunnen het meerdere dingen zijn.
De stappenmotor werkt alleen wanneer de gasklepschakelaar in de stationaire stand staat.
Wanneer je maar iets gas hebt en de gasklepschakelaar schakelt naar deellast dan doet de
stationaire regelaar niks meer.
De map in de ecu voor de stat.reg. is koelvloeistoftempafhk. Dus dat betekent dat de
koelvloeistofsensor bepaalt hoe hard hij stat. loopt.
Wanneer deze kapot is zal hij min. koelvloeistoftemp. aangeven en bij deze temperatuur
is de map ingesteld op iets van 1400 toeren (zo uit mijn hoofd).Voor de rest zijn dit de belangrijkste 2 sensoren waardoor hij echt veel harder kan lopen.
Ik zou eerst de gasklepschakelaar doormeten tot aan de ecu stekker.
De gasklepschakelaar’s staan 9 van de 10 keer niet goed afgesteld of ze zijn kapot! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.