Forumindex › Forums › Modellen › Calibra › Standaard veren Calibra Turbo 4×4
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 januari 2013 om 10:12 #17254115
Hallo allen!!
Kan iemand me vertellen wat de maten zijn van de standaard veren voor een Calibra Turbo 4×4? Ik heb nieuwe standaard dempers liggen. Samen met deze dempers wil ik ook terug de originele veren op de auto zetten. Ik heb 2 sets veren liggen:
Voorveer Rood –> 29,2cm Irmscher 72703009
Voorveer Geel –> 24,5cm APEX 60-80301-VA252/98Achterveer Rood –> 18cm Irmscher 92704001
Achterveer Geel –> 19cm APEX 60-80302-HA252/98Zijn de rode Irmscher veren origineel of moet ik op zoek naar andere? De gele zijn zeker niet origineel want zijn korter dan de rode,…
Dank, P.
4 januari 2013 om 06:16 #18090474@Da P wrote:
Hallo allen!!
Kan iemand me vertellen wat de maten zijn van de standaard veren voor een Calibra Turbo 4×4? Ik heb nieuwe standaard dempers liggen. Samen met deze dempers wil ik ook terug de originele veren op de auto zetten. Ik heb 2 sets veren liggen:
Voorveer Rood –> 29,2cm Irmscher 72703009
Voorveer Geel –> 24,5cm APEX 60-80301-VA252/98Achterveer Rood –> 18cm Irmscher 92704001
Achterveer Geel –> 19cm APEX 60-80302-HA252/98Zijn de rode Irmscher veren origineel of moet ik op zoek naar andere? De gele zijn zeker niet origineel want zijn korter dan de rode,…
Dank, P.
Volgens mij zijn standaard veren zwart van kleur…voor de maten moet ik ff op zolder gaan kijken maar geraag er nu even niet wegens werken
4 januari 2013 om 10:19 #18090475Oei! Dan heb ik een probleem,… heb gewoon schrik dat ik met de verkeerde set de 4×4 bak in de soep draai.
4 januari 2013 om 11:20 #18090476@Da P wrote:
Oei! Dan heb ik een probleem,… heb gewoon schrik dat ik met de verkeerde set de 4×4 bak in de soep draai.
Ben op zolder geraakt ;) die wat ik hier heb liggen zijn ongeveer 28 cm zwarte dus.
Ja moet je echt wel mee oppassen, 4×4 verdraagt niet veel verschil, je moet ook opletten
met de hardheid van de veren een langere veer wil niet altijd zeggen dat hij gaat hoger liggen.
en anders 4×4 laten locken ben je gelijk van alle miserie af :thumbup4 januari 2013 om 12:01 #18090477Ok bedankt voor de tips! Dan moet ik dit eens fatsoenlijk bekijken,… Ja ik heb gelezen over dit locken, dit is permanent 4×4 neem ik aan? Moet je dan nog een achteras correctie laten uitvoeren? En kan je dan het gehele hydraulische 4×4 systeem verwijderen (dan kan de stuurpomp vervangen worden door een elektrische, dit geeft wat minder verlies op de krukas :) )? Het enige wat moeilijker wordt is je wagen op de rollenbank zetten,… dan moet je wel een 4×4-bank hebben,…
5 januari 2013 om 11:38 #18090478Ookal lock je de 4×4 moet je alsnog rekening houden met het verlagen, want normaal kan je bak nog enige slip opvangen en bij t locken helemaal niet meer, dus als je m verlaagd altijd excentrische achterasbussen monteren en uit laten lijnen
Als je m lockt dan kan idd de hydraulische bende vervallen
Achteras kan blijven zoals die is10 januari 2013 om 12:28 #18090479Als je je tussenbak lockt kan hij in principe nog net zoveel slip opvangen als ervoor, de visco-koppeling in de bak lock je niet. En het pakket met koppelingsplaten werkt als een aan-uit koppeling, deze komt niet rustig in… maar grijpt gelijk aan.
10 januari 2013 om 14:23 #18090480Ik wil er nog altijd eens achter zien te komen of mijn auto de standaard veren heeft, wie kan er met zekerheid zeggen dat zijn Turbo de originele ophanging heeft en is bereid om op alle 4 de hoeken de hoogte van grond tot bovenste punt wielrand te meten?
16 januari 2013 om 19:01 #18090481Als je er over twijfelt, gewoon excenterbussen in je achteras stoppen en goed laten uitlijnen, dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken.
Overigens over het locken, ik zou het niet doen. Het verschil in snelheid tussen de voor en achter as moet toch ergens naar toe. Dan kan de koppeling misschien nog wel slippen, maar dat houdt in dat die zeer warm gaat worden, en daar is hij niet op berekend (das ook de rede dat hij normaal kapot gaat zodra het omtrek verschil te groot is). Gewoon excenterbussen er onder, uitlijnen, en regelmatig je voorbanden met je achterbanden wisselen (doe ik zelf elke 7/8k km). Gaat bij mij al 7 jaar goed, met meer dan 100k km met vMax Evo260.
19 februari 2013 om 13:42 #18090482Ik heb het zoeken naar goede originele veren inmiddels opgegeven en ga er een setje Bilstein B12 onder leggen. Uiteindelijk zal dit op ongeveer 25mm verlaging neerkomen die ik met excenterbussen ga corrigeren.
28 maart 2013 om 11:23 #18090483Inmiddels zit mijn Bilstein B12 Pro-kit set eronder. Hier het resultaat, mijn excuses voor de ongewassen auto:
21 april 2013 om 17:33 #18090484Dat ziet er netjes uit Stephan!
Groetjes Tom -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.