Forumindex › Forums › Overige › Slap Geouwehoer › Stadslicht vs Daytime Running Lights
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juni 2010 om 21:26 #17223045
Feit; je mag niet alleen met je stadslicht aan rijden. Stilstaan mag, rijden niet.
Feit; Audi’s en zo hebben daytime running lights, wat kleine lampjes zijn onder de dimlichten die overdag aan gaan, maar uit gaan als je het dimlicht aan zet.Maar wat is nou precies het verschil tussen DRLs en stadslichten?
Beide geven weinig licht, en zijn behulpzaam om de grootte van de auto vanaf een afstandje beter in te kunnen schatten. Ook zijn beide niet meer te zien als je het dimlicht aan doet (DRLs gaan dan uit, en het stadslicht ‘verdwijnt’ in de lichtbundel van het dimlicht)Nog een feit; ik vind aanrijdingen niet leuk. Daarom rij ik vaak overdag met licht aan, zodat mensen mij eerder zien. Ik kan daarvoor dimlicht kiezen, uiteraard, maar is het nodig om die lampen aan te zetten als je alleen maar beter gezien wil worden overdag? Ik kies dus vaak stadslicht in plaats van dimlicht overdag, omdat het minder stroom verbruikt en ook slijtage aan mijn dimlichten voorkomt. (Niet dat het beide veel uit maakt, maar alle kleine beetjes helpen)
Toch is het rijden met stadslicht verboden, maar niemand schijnt me precies uit te kunnen leggen waarom.
Nog vager wordt het als je kijkt naar mijn bromfiets. Deze is ook uitgerust met stadslicht en dimlicht, maar dan niet in 1 unit. Het dimlicht is een grote lamp in het midden van de unit, en de stadslichten (2) zijn 2 kleinere lampen aan weerszijden hiervan. Dit zijn dus net Daytime Running Lights. Vaak rij ik met alleen die 2 lampen aan. Maar ook dit schijnt dus verboden te zijn. Ook hier kan niemand mij vertellen waarom
Lastig te zien hier door de reflectie, maar de 2 ronde lampen aan weerszijden zijn de stadslichten, en de grote unit in het midden dim- en grootlicht. Boven de stadslichten zitten de knipperlichten.Mijn vraag hier is dus, waarom mag je overdag wel;
– zonder verlichting rijden
– met dimlicht rijden
– met DRLs rijden
maar niet met je stadslicht?1 juli 2010 om 07:11 #17694336En waarom is rijde met stadslicht verboden?
Overdag mag je gerust rijden met stadslicht, zolang het niet verplicht is om je licht aan te zetten (bv bij een hoosbui, tunnel of weet ik het om het even wat.) Dan is Dimlicht verplicht.
Maar als je je verlichting niet aan hoeft te zetten, mag je gerust rijden met stadslicht.
Kwa veiligheid boeit het toch niet of je geen licht aan hebt of enkel stadslicht. Zien doen ze je toch niet.
Dimlicht valt veel eerder op, en heeft dan ook het gewenste effect.Wat je dus overdag mag, als het voeren van licht niet noodzakelijk is:
– geen licht,
– stadslicht
– stadslicht icm dimlicht
– DRL1 juli 2010 om 07:20 #17694337Rijden met stadslicht is idd toegestaan overdag, anders heeft het niet echt heel veel nut om het te hebben. De DRL lampen van audi gaan overigens niet geheel uit wanneer het dimlicht aangaat. Evenals de led verlichting. Deze wordt alleen iets minder fel. Persoonlijk maakt het mij echt niet uit met welke lampen ik overdag rij. Dat deze sneller zouden slijten snap ik wel, maar ik ga er echt geen rekening mee houden. Het is toch een stukje veiligheid.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.