stabilisatorstang rubbers en resonantie

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila stabilisatorstang rubbers en resonantie

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225943
    zafiraatje
      Lid sinds:
      13 February 2007

      2 dingenen:
      Bij mijn Zafira (nu 3 1/2 jr in bezit) kraakten van de zomer mijn stabilisator rubbers al en inmiddels lijkt dit over zijn te gaan in klapperende/bonkende geluiden op klinkerwegen bij langzaam rijden.
      Waarschijnlijk klapperende pendelstangen van de dwarsstabilisator.

      Zijn hiervan alleen de rubbers te vervangen, of kun je beter de (pendel)stangen in zijn geheel vervangen. In 2007 zouden rubbers al eens vervangen zijn.

      Hoe zorg je ervoor dat er tijdens het vervangen geen spanning stabilisator stang staat?

      Het tweede is ook iets van de laatste tijd. Met toenenemende rijsnelheid (onafhankelijk van toerental motor) neemt er ook een rijgeluid toe, wat het meeste lijkt alsof je op noppenbanden rijd. Nu denk ik bij dit soort zingende geluiden dat het de voorwiel lagers zijn, maar doorgaans heb je daar in het begin alleen last van in bochten. In bochten bijft het geluid het zelfde. Iemand enig idee?

      #17728730
      Sjaako
        Lid sinds:
        29 March 2005

        Ha Zafiraatje,

        Het eerste probleem, dat vraag in mij ook af, ik heb last van hetzelfde. Het geluid alsof er iets los zit in het vooronder.

        Het tweede punt lijkt erg op ge-cub-de banden. Door het meerollen van de achterbanden slijten deze scheef af. Als je vanaf de zijkant kijkt of voelt zie je dat de “noppen” in de rijrichting schuin zijn afgesleten. Dit maakt een soortgelijk geluid. Echter vooral bij achterwielen.

        #17728731
        zafiraatje
          Lid sinds:
          13 February 2007

          Gisteren, maar even een analyze laten doen bij de dealer.

          Wiellager en een pendelstang. De prijs v.d. wiellager viel mij trouwens tegen: €317,- ex btw. Nu schijnt dat de complete naaf te zijn met abs sensor.
          Vroeger kon je nog alleen het lager vervangen, maar schijnbaar tegenwoordig niet meer.

          #17728732
          Sjaako
            Lid sinds:
            29 March 2005

            for the record ook nog even de bevindingen (en vervangingen) bij mij:

            Het bonken kwam bij mij niet van de pendelstang, maar aan speling van de spoorstangeinden (of kogels of whatever) deze hebben we vervangen en ook meteen maar de pendelstangen waar wel al verschillende speling op zat (nu metalen van Moog) kosten 60Euro voor de pendelstangen en 70euro voor de spoorstangeinden.

            Nog even laten uitlijnen bij de bandenboer en al met al weer een verademing om weer mee te rijden!

            #17728733
            Motorsmurf
              Lid sinds:
              10 October 2010

              origineel gepost door zafiraatje
              Gisteren, maar even een analyze laten doen bij de dealer.

              Wiellager en een pendelstang. De prijs v.d. wiellager viel mij trouwens tegen: €317,- ex btw. Nu schijnt dat de complete naaf te zijn met abs sensor.
              Vroeger kon je nog alleen het lager vervangen, maar schijnbaar tegenwoordig niet meer.

              Zijn die dingen van goud ofzo?? Vind ze trouwens af en toe schoftig duur. Alleen de onderdelen al.

              Als je zelf handig bent moet je dat soort dingen zelf doen. Ik heb van de week mn EGR klep vervangen. Aanschaf was al goedkoper dan bij de Opel.

              Succes met je auto.

              #17728734
              rensie73
              Deelnemer
                Lid sinds:
                15 July 2009

                heb vorige maand mijn stabilisatorstangetjes ook laten vervangen
                25 euro per stuk en 20 euro voor het werk was ik kwijt
                kunt ge niet voor sukkelen
                kunt dit gerust zelf
                wiel eraf , stangen los draaien en andere steken
                zit geen spanning op

                #17728735
                zafiraatje
                  Lid sinds:
                  13 February 2007

                  Inmiddels is het allemaal vervangen door de opel kosten:
                  lager (SKF): € 303,-
                  arbeid lager vervangen: € 93,-
                  pendelstok: €38,97
                  arbeid pendelstok verv.: € 25,-
                  Alles inclusief btw.

                  Het wachten is natuurlijk op rechtsvoor, want die kant heeft net zoveel km meegemaakt.
                  Vroeger had ik nog tijd om het zelf te doen om de arbeidskosten te besparen. Online kun je tegenwoordig bij sites als carparts de onderdelen opvragen. Dan zie ik wel dat er zo’n 20% bovenop zit bij de opel. Het vergelijken van die prijzen moet je dan ook wel voor dezelfde merk onderdelen doen om een reeel beeld te hebben.

                  Het rijdt nu in iedergeval weer heerlijk stil.

                  #17728736
                  Spacejam
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 November 2006

                    en ook bij mij zijn voor de stabilisator stangen vervangen, hij rammelde/klapperde alleen recht voor maar links voor kwam er ook al speling op te zitten. Beide laten vervangen voor 75 euro :)

                    Zal wel een opel kwaaltje zijn.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.