Forumindex › Forums › Modellen › Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD › spruitstukken wisselen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 februari 2010 om 19:53 #17217826AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hallo,
Wie weet of het volgende gedaan kan worden, zonder wat aan te passen:
spruitstuk + tweetraps solex carburateur van een 1.9n
op een
2.0s met een varajet 2 carburateur.
23 februari 2010 om 20:30 #17620246Past m.b.t. de afmetingen 1 op 1. Gaskabel weet ik effe niet.
Maar ik zou toch de varajet 2 of een weber (van 2.0 Ford) nemen die zijn beter dan die 1 traps solex.
24 februari 2010 om 20:14 #17620247De Varajet II zit wel een stuk complexer in elkaar dan de Solex.
25 februari 2010 om 08:41 #17620248De varajet 2 is ook niet de beste carburateur dat hoor je mij ook niet zeggen.
Maar wil je een beetje het vermogen uit de motor halen wat erin zit dan moet je niet de 1 traps solex nemen van een 1.9n. De 2 traps solex is al wat beter maar die vertoont ook snel slijtage in de tweede trap en die zijn nooit op een 2 liter geleverd dus je zal de sproeiers aan moeten passen.De weber van ford past gewoon op het spruitstuk van de varajet en daarvan wordt de tweede trap mechanisch bediend waardoor de overgang veel soepeler verloopt als bij de varajet waarvan de tweede trap nogal eens problemen geeft.
Kijk maar eens bij de Opel GT liefhebbers. Daarvoor was er een speciale kit uitgebracht met webercarb en verloopstuk t.b.v. het origineel luchtfilter. Standaard heeft de 1.9S een twee traps solex (ovaal). Die zorgde al snel voor veel problemen door snelle slijtage aan de asjes e.d. .
Ik heb ooit bij de 2.0s rekord e van mijn vader de varajet vervangen door een weber. Dat was een wereld van verschil. Het stoten van de auto bij acceleratie was gelijk afgelopen en het leek of de auto meer vermogen had met een minder verbruik.
11 maart 2010 om 13:16 #17620249AnoniemLid sinds:
1 January 1970hier ook problemen met de varajet 2 carburateur.
ik zal ze even opnoemen, en gelijk de situatie beschrijven:
-opel rekord d uit 75, 1.9n motor met varajet 2 carburateur en open k&n luchtfilter rechtstreeks op de carburateur.
-brandstoffilter en drukregelaar in 1 (wordt nu vervangen door alleen een filter)
-facet benzinepomp (zonder loopt de motor niet, krijgt dan geen benzine)klachten mbt carburateur, al eens vervangen omdat hij toen ook slecht liep.
-valt uit met stationair koud draaien, met warm redelijk goed hoewel hij soms ineens wegvalt
-koppeling intrappen soms uitvallen van motor omdat toerental gewoon wegzakt, met even gas aanraken draait hij weer stationair.
-met optrekken goed (volgens mij komt 2e trap niet op)
-als ik ongeveer 10 sec zelfde snelheid rij, begint hij te stotteren onregelmatig. bougies, kabels, bobine, rotor en verdeelkap al vv. zodra ik gas geef houdt hij even in, verslikt zich dan en gaat dan optrekken.
-soms, bij lange afstanden, als ik even stil heb gestaan met draaiende motor en dan gas geef, geen vermogen meer, valt dan bijna uit tenzij ik bijna vol gas ga geven. na ongeveer 10-20 sec heeft hij ineens weer vermogen.vandaag de carburateur eraf gehaald. pakkingen lijken in orde. wel veel speling op alle asjes, en de veertjes lijken te slap te zijn. veren strakker gezet, maar ik heb toch het vermoeden dat de 2e trap niet goed opkomt en de hele koudloopregeling (klep) en membraan niet kunnen functioneren.
deze klachten had ik grotendeels met de 1e carb ook al….
is het niet verstandig de varajet te wisselen voor een andere, makkelijkere, betrouwbaardere carb die wel op het inlaatspruitstuk past en met mijn huidige setup overweg kan?
zo ja, welke is hiervoor passend en geschikt?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.