Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Spruitstuk katalysator vervangen of lassen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 januari 2014 om 18:47 #17263734
Hallo,
Bij mijn vectra B 1.8 Sport uit 2001 kenteken 74GVDK zit de katalysator vast gelast aan het uitlaatspruitstuk.
Nu is die midden in de las flens gebroken.
Kan ik dat nu beter laten lassen of moet ik het onderdeel gewoon vervangen?
Als vervangen beter is, is het verschil tussen imitatie en opel dan erg veel?
En als de motorcode nu z18xe is kan ik dan ook bijvoorbeeld het uitlaatspruitstuk met eenzelfde motorcode alleen afkomstig van bijvoorbeeld een astra of zafira gebruiken voor mijn vectra?
Dus ongeacht het model auto, als de motorcode maar overeenkomt?
En ten slotte, wat is het advies over vervanging van de distributieriem+spanrollen, om de hoeveel jaar en kilometers?
Is het daarbij echt nodig om de waterpomp mee te vervangen?Ben benieuwd naar de antwoorden,
Groetjes Dominique
29 januari 2014 om 19:11 #18211622De kat Even dichtlassen.
Distributie is verstandig om alles te doen, dus pomp rollen riem en spanner
Interval weet ik niet precies, maar meen 60.000 of 4 jaar
29 januari 2014 om 19:39 #18211623Je kan het niet zomaar lassen dan breekt het ernaast gewoon weer in geringe tijd.
Als je alleen koelvloeistof door de pomp hebt gehad en geen water slijt deze ook bijna niet.Ik vind dat antwoord incompleet, had graag meer informatie van bijvoorbeeld een professional.
29 januari 2014 om 20:07 #18211624:wtf waterpomp die bijna niet slijt
de lagers slijten weldegelijk!
gewoon de voorgeschreven interval aanhouden en niet bezuinigen op een waterpompje29 januari 2014 om 20:32 #18211625Lekker bijdehante reactie, je vraagt dus iets waarvan jezelf in je hoofd al een antwoord op hebt en maar kijken of een ander hetzelfde antwoord geeft :puke
Zou ook lekker je waterpomp laten zitten, en je riem lekker strak zetten, als je er alleen maar k.v.s door heb gehad want ja de lagers slijten toch niet :hmmz
En meteen roepen dat iemand geen professional is, had je dat in je glazen bol gezien??
29 januari 2014 om 20:43 #18211626hij komt ons even vertellen hoe de wereld in elkaar zit
29 januari 2014 om 21:18 #18211627Kun je gewoon lassen hoor, maar vervang em maar voor een paar honderd euro.
Beter nog, breng em naar de dealer en laat alles vervangen.
29 januari 2014 om 21:59 #18211628In 2009 is de pomp vervangen dus die laat ik dan gewoon zitten.
Heb een omega gehad met bijna 500 000 op de teller waar de pomp nog nooit vervangen was.Ben er op sommige punten wel uit. Op problemcar worden bijvoorbeeld hele andere dingen gezegd.
Omdat daar iedereen iets anders zei heb ik het hier gepost.
In een garage geeft niemand je garantie op het laswerk aan de kat. Hoe verklaar je dat dan?
Het zou ook anders gelast moeten worden omdat het 2 verschillende materialen zijn.
Op welke manier moet het gelast worden dan Sjoerdje???29 januari 2014 om 22:04 #18211629Trouwens, mensen zijn hier snel op hun pikkie getrapt zie ik.
Je zegt iets, het wordt totaal verkeerd opgevat en er komen gelijk allemaal hulpjes in de aanval.
Hahahaha…… wel grappig29 januari 2014 om 22:30 #18211630@DBMLN8203 wrote:
Je kan het niet zomaar lassen dan breekt het ernaast gewoon weer in geringe tijd.
Als je alleen koelvloeistof door de pomp hebt gehad en geen water slijt deze ook bijna niet.Ik vind dat antwoord incompleet, had graag meer informatie van bijvoorbeeld een professional.
wat is de laatste tijd
29 januari 2014 om 22:36 #18211631Geef dan een degelijk antwoord op alle vragen.
Zou anders eens een andere hobby zoeken.
Misschien doe ik wel onderzoek naar de betrouwbaarheid van forums als deze.
Dan stonden jullie er bescheten bij.
ik vraag dingen aan mensen die ervaring hebben en degelijk werk leveren.
En nee ik ga nooit naar een garage, jawel, alleen als ik me auto moet laten uitlezen.29 januari 2014 om 22:46 #18211632Je kat is zeker wel te lassen, als het niet met een mig/mag apparaat wil dan wil het wel met speciale electrodes.
Heb heel wat uitlaten en spruitstukken laten lassen, ook gietijzeren spruitstukken.
Als je flens daarna weer afscheurt moet je teruggaan naar de lasser want dan heeft ie zijn werk niet goed gedaan…..maarja als jij liever een paar 100 uitgeeft voor een nieuwe kat….Niemand die je tegenhoud.
29 januari 2014 om 22:47 #18211633@DBMLN8203 wrote:
Geef dan een degelijk antwoord op alle vragen.
Zou anders eens een andere hobby zoeken.
Misschien doe ik wel onderzoek naar de betrouwbaarheid van forums als deze.
Dan stonden jullie er bescheten bij.
Hahaha……donder zelf maar op ik vraag dingen aan mensen die ervaring hebben en degelijk werk leveren.
En nee ik ga nooit naar een garage, jawel, alleen als ik me auto moet laten uitlezen.
Kinderen van 5 geven betere antwoordenLOLOL ROFL LMFAO .
en vraag dan ff die kinderen van 5 wanneer je je riem moet vervangen want ik doe het lekkah nie
30 januari 2014 om 03:02 #18211634@DBMLN8203 wrote:
In 2009 is de pomp vervangen dus die laat ik dan gewoon zitten.
Heb een omega gehad met bijna 500 000 op de teller waar de pomp nog nooit vervangen was.
Leuk zo’n groepje praatjesmakers.
Ben er op sommige punten wel uit. Op problemcar worden bijvoorbeeld hele andere dingen gezegd.
Omdat daar iedereen iets anders zei heb ik het hier gepost.
In een garage geeft niemand je garantie op het laswerk aan de kat. Hoe verklaar je dat dan?
Het zou ook anders gelast moeten worden omdat het 2 verschillende materialen zijn.
Op welke manier moet het gelast worden dan Sjoerdje???
Of moet je daar de glazen bol van Opeltje 17 voor hebben?Hoe zit het met de onderdelen en de motorcode? Was iedereen daar scheel voor? Of wisten jullie het niet?
Als je een distributieset koopt voor je Vectra dan zit daar een waterpomp bij. Waarom denk je dat dat is? Laat je die pomp zitten (kosten: misschien 50 euro) dan kun je wachten op kapotte lagers in de oude waterpomp (kosten: een veelvoud van 50 euro) en lekkages.
Wat het laswerk betreft, denk eens even na: als jij die ene garagehouder was, verkoop je dan niet liever iets nieuws dan dat je het voor een fractie van die kosten last? Dus zeggen ze dat je er geen garantie op kan krijgen. En hopen dat je onder de druk bezwijkt en veel geld uit geeft voor een nieuwe. Want een goede lasser (en die zijn er echt hoor!) kan het prima lassen.
Wat motorcode betreft: geen idee of dat bij andere Opel modellen hetzelfde is.
Tevreden?30 januari 2014 om 07:13 #18211635HAHAH wat een reacties van de TS.
Bij opel is het niet vervangen van de waterpomp wachten op problemen.
En ja ik heb dat meerdere keren met eigen ogen gezien.Elk autobedrijf die ik ken (dat zijn er veel), zal je laten tekenen voor het niet vervangen van de waterpomp.
En de daarbij horende schade.Lassen van de kat zal ik je wegsturen naar een specialist. Puur omdat ik daar de apparatuur en de techniek niet voor heb.
30 januari 2014 om 07:32 #18211636Een goede lasser kan je kat gewoon weer gasdicht maken door hem te lassen, alleen je moet hem vinden en de beste man een goede werkplek geven dus je auto op de brug zetten.
Als je bij een opel de waterpomp laat zitten weet je zeker dat hij problemen gaat geven, als je die gok neemt, laat dat de riem ook maar zitten. En 500.000 zonder waterpomp dat kan geen enkele opel aan.
30 januari 2014 om 07:36 #18211637wil je een flens fantsoenlijk kunnen lassen
moet de kat er van onder, dus brug niet per se nodig ;)30 januari 2014 om 09:51 #18211638En niet even voorstellen voor hij zijn eerste vraag stelt? Samen met zijn reacties schetst het een aardig beeld van TS. :wtf
30 januari 2014 om 12:23 #18211639Beste mensen,
Bedankt voor de informatie van jullie allemaal.
Ik reageerde zo omdat op problemcar iedereen wat anders zei en ik moest gewoon dingen uitsluiten.
Het wordt lassen en complete riemset vervangen.
Zal me wel een hele goeie lasser moeten zoeken denk ik.
Mijn excuses dat ik af en toe lomp uit de hoek kwam.
Moest gewoon weten waaraan ik me geld ging spenderen.Hartstikke bedankt voor de informatie.
30 januari 2014 om 12:42 #18211640@DBMLN8203 wrote:
Geef dan een degelijk antwoord op alle vragen.
Zou anders eens een andere hobby zoeken.
…
ik vraag dingen aan mensen die ervaring hebben en degelijk werk leveren.
…
Kinderen van 5 geven betere antwoordenDan blijft het toch apart dat je bij de antwoorden die gegeven worden gelijk een tegen antwoord hebt en daarmee laat blijken dat je hun deskundigheid niet vertrouwt.
Er zijn altijd meerdere manieren om problemen op te lossen en iedereen geeft daar een andere uitleg aan. Als ik persoonlijk twijfels heb bij de uitleg van iemand (omdat ik anders gehoord heb van anderen), dan gooi ik de discussie open dat ik anders gehoord heb, met de vraag wat een betere optie is.
Maar goed, ik denk dat de antwoorden zijn gegeven en dat voor de sfeer dit topic wel een slotje kan gebruiken? :angel
Greets Joost
30 januari 2014 om 12:47 #18211641De tegen antwoorden waren deels antwoorden die ik op problemcar kreeg en deels eigen ervaringen.
Normaal zou ik ook de discussie open gooien en niet zo bijdehand gaan doen, ik moest gewoon weten wie me onzin verkocht en wie niet en dit was de snelste manier.Grtz
31 januari 2014 om 21:01 #18211642@DBMLN8203 wrote:
…In een garage geeft niemand je garantie op het laswerk aan de kat. Hoe verklaar je dat dan?
Logisch: je verkoopt geen onderdeel, verdient daar dus niets op. Daarnaast ben je bezig een onderdeel te repareren waarvan het maar afwachten is of het goed afloopt, de klant tevreden is en niet na 6 maanden terug hoeft te komen omdat het wéér kapot is. Daarnaast is lassen aan/van een spruitstuk iets anders dan lassen van een stukje plaatwerk. Afhankelijk van de positie van de las kan het zijn dat het spruitstuk opnieuw gevlakt moet worden omdat het door de hitte krom kan trekken waardoor het spruitstuk misschien niet goed aansluit en lekt. Hard aandraaien van de bouten of extra vloeibare pakking helpt daarbij absoluut niet.
@DBMLN8203 wrote:
…Hoe zit het met de onderdelen en de motorcode? Was iedereen daar scheel voor? Of wisten jullie het niet?
Blokken kunnen wel hetzelfde zijn maar in het Vectra deel zal niet iedereen weten of op- en aanbouwdelen in andere modellen die een Z18XE hebben overeenkomen met die van een Vectra. Spruitstukken met katalysatoren kùnnen afwijken. Aangezien mensen het niet weten, geven ze waarschijnlijk géén antwoord om foutieve informatie te voorkomen. Op een forum kùn je overigens ook niet verwachten dat je 100% betrouwbare informatie krijgt, noch een juiste diagnose. Ten eerste kunnen forumleden de defecte onderdelen niet zien, dus louter oordelen op basis van gegeven informatie. Daarnaast is het forum gratis. De kans dat de antwoorden op een forum sterk uiteenlopen is daarmee groter. Al valt dat binnen dit topic nogal mee geloof ik… ;) Een garage geeft inderdaad doorgaans een beter advies maar rekent daar dan ook een stevig uurloon voor. Dat verschil draagt bij aan een ander soort antwoord en de kwaliteit van de gegeven informatie.
@DBMLN8203 wrote:
…En ten slotte, wat is het advies over vervanging van de distributieriem+spanrollen, om de hoeveel jaar en kilometers?
Is het daarbij echt nodig om de waterpomp mee te vervangen?Allereerst verschilt vervangingsinterval per blok. Voor de Z18XE houdt mijn Opel dealer in ieder geval de 60.000km grens of de 4 jaar grens aan. Hetgeen het eerste is verlopen. Bij de riem ALTIJD de spanrollen vervangen. Waterpomp hoeft niet altijd te worden vervangen maar het wordt door veel dealers en forumleden (mij incluis) sterk aangeraden. Bij het vervangen van de riem is het vervangen van de pomp een fluitje van een cent. De meerprijs is relatief beperkt in verhouding tot de ellende die het met zich meebrengt als de pomp niet goed meer blijkt. Al blijft dat laatste punt een afweging die iedereen zelf moet maken.
31 januari 2014 om 21:14 #18211643Nou gaat weer lekker hier. Aardig wat reacties aangepast, graag vanaf nu normaal doen!!!
1 februari 2014 om 00:44 #18211644Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970Er is natuurlijk geen 100 % antwoord op te geven, maar kan iemand me zeggen, wat ongeveer de kosten zijn voor het vervangen van de distributie riem.
Nogmaals… een 100 % antwoord is er niet, maar dan weet ik ongeveer wat te verwachten, zodat ik niet al te veel genaaid kan worden.
Het gaat om een Opel Vectra B 2.0 uit 1998 (TR-JX-03).
Auto rijdt prima, geen enkel probleem (nog).1 februari 2014 om 13:06 #18211645Opel Duitsland heeft momenteel weer een actie. Vanaf € 125 (dat zijn overigens prijzen exclusief waterpomp). Ligt natuurlijk wel even eraan hoe ver je van de grens zit maar als je ‘t mij vraagt zeker een telefoontje naar een dealer bij de oosterburen waard.
http://www.opel.de/besitzer/komplettpreis-offensive.html” onclick=”window.open(this.href);return false; :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.