Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Spruitstuk hottuning
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 mei 2011 om 20:38 #17237363
Dag allemaal,
Ik ben voornemens van plan om een andere ” spaghetti ” spruitstuk te halen en met name van Hottuning. Heeft er iemand ervaring mee of kan iemand er meer over zeggen? Het is voor mijn astra g 1616v sport 2001.
Hij kost daar nu €179,-Dank alvast voor alle + en – nen.
1 juni 2011 om 04:48 #17875558Meh…
Ik vind ze meevallen…
Ziet er leuk uit, maar als ‘ie doet kwa vermogen… Dat betwijfel ik.
Waar je vaak mee moet op letten, is de flens. Hij komt niet bijna nooit overeen met de kop, en moet dan (een beetje) aangepast worden.1 juni 2011 om 06:17 #17875559Sowieso doen in- en uitlaten weinig, KRSA2000.
Je kan wel een grote muil hebben, maar als je strot te krap is kan je nogsteeds niet ademen ;) Geld ook voor motoren. Grote filters en uitlaten zijn prachtig, maar het knelpunt zijn de kleppen en poorten in de kop.Wat je al zegt over de uitlijning van de poorten v.s. de flens is zelfs met het originele spruitstuk al.
Je haalt het meeste door die uitlijning perfect te maken en de poorten zo ver mogelijk uit te “boren”. (uitslijpen met een dremel b.v.)1 juni 2011 om 07:51 #17875560Ik denk dat je misschien beter kunt sparen voor een ”echt” merk uitlaat systeem. Wat McKaamos al aangeeft, je hebt altijd wel knelpunten. Houd ook rekening met de diameter van het systeem. Mocht je naar andere merken willen kijken kijk dan op ebay duitsland. Met name lexmaul spul is daar relatief goedkoop.
1 juni 2011 om 11:56 #17875561Ik weet niet waar jullie de wijsheid vandaan halen dat een goed uitlaatsysteem niets brengt op een standaard motor :hmmz
Heb diverse tests gezien met Corsa B GSi’s (voor- en achteraf rollenbank tests) waarop een komplete uitlaat is vervangen. Met kompleet bedoel ik dan wel van spruitstuk tot aan eindedemper.
En dit leverde ongeveer 15pk op, wel met een katvervanger ipv een kat. En dit waren systemen van Supersprint, dus nog niets eens Groep A systemen. king:Dus het levert op zeker winst op en dan als je nog meer aanpast (goed luchtfilter, rollenbank chip) dan kan je best nog meer plezier van een goed uitlaatsyteem hebben.
1 juni 2011 om 12:19 #17875562Het kan zeker positieve gevolgen hebben, alleen zou ik liever iets meer geld uitgeven aan iets waarvan ik zeker weet dat het goede kwaliteit is ed. Het is maar net wat je zelf wil natuurlijk
1 juni 2011 om 18:17 #17875563@Corsa_GSi wrote:
Ik weet niet waar jullie de wijsheid vandaan halen dat een goed uitlaatsysteem niets brengt op een standaard motor :hmmz
Heb diverse tests gezien met Corsa B GSi’s (voor- en achteraf rollenbank tests) waarop een komplete uitlaat is vervangen. Met kompleet bedoel ik dan wel van spruitstuk tot aan eindedemper.
En dit leverde ongeveer 15pk op, wel met een katvervanger ipv een kat. En dit waren systemen van Supersprint, dus nog niets eens Groep A systemen. king:Dus het levert op zeker winst op en dan als je nog meer aanpast (goed luchtfilter, rollenbank chip) dan kan je best nog meer plezier van een goed uitlaatsyteem hebben.
Ik heb niet gezegd dat het niets oplevert, maar het levert wel vrij weinig op. Zeker gezien de kosten.
Sportfilters doen sowieso geen ruk en een uitlaat zal je in echte PK’s misschien eens 5PK extra geven.
Als je een spruitstuk, sportkat en catback systeem neemt ben je minstens 500 euro verder voor die 5PK.
Voor een paar tientjes en een zaterdag klussen ben je net zo ver. (Paar Dremel bitjes, paar bussen remmenreiniger en wat polijstmiddeltjes)Van die 15PK extra in een Corsa GSi geloof ik vrij weinig van trouwens. PK’s zitten omrekenfactoren in, wistje dat al? Amerikaanse, Engelse en Duitse PK’s zit verschil in hoeveel kilowatt nou eigenlijk 1PK is.
Als de opgave van de fabrikant b.v. in Duitse PK’s is, en de uitlaatfabrikant (of rollenbank tester) in Amerikaanse PK’s telt, kan er zo 10PK verschil in zitten. Er zit niet voor niets 4PK verschil in de engelse en duitse opgave van een X25XE blok (170 vs 174PK). Amerikanen zijn nog conservatiever in hoeveel KW er in een PK gaat, dus nog groter verschil.
Daarbij is een Corsa GSi echt niet erg astmatisch aangelegd in z’n in- en uitlaat traject, wat inhoud dat een uitlaat ook niet zo veel verschil kan maken.1 juni 2011 om 20:38 #17875564@McKaamos wrote:
Sowieso doen in- en uitlaten weinig, KRSA2000.
Je kan wel een grote muil hebben, maar als je strot te krap is kan je nogsteeds niet ademen ;) Geld ook voor motoren. Grote filters en uitlaten zijn prachtig, maar het knelpunt zijn de kleppen en poorten in de kop.Dat klopt idd bij de meerderheid van motoren…
Maar buiten dat, ik heb verschillende spruitstukken van hottuning gezien, maar weinig daarvan hadden “equal length” primaries en/of secondaries.
Vooral jij moet weten wat dat betekend… ;)
(ff off-topic: bij een C20XE is de spruitstuk de knellende factor, de kop kan +/-230pk “flowen” voordat er aanpassing gemaakt moeten worden. Een andere fatsoenlijk spruitstuk kan veel opleveren bij een C20XE-je)@McKaamos wrote:
Wat je al zegt over de uitlijning van de poorten v.s. de flens is zelfs met het originele spruitstuk al.
Je haalt het meeste door die uitlijning perfect te maken en de poorten zo ver mogelijk uit te “boren”. (uitslijpen met een dremel b.v.)Ik ben met je eens, maar ik bedoel dat de zelfs de gaten voor de tapeindes niet overeenkomen.
2 juni 2011 om 06:57 #17875554@MCKaamos, als je mijn post goed leest, dan heb ik het over rollenbank tests. Dus niet over BHP, SEA en DIN PK’s en de mogelijke verschillen daartussen. EN ook niet over de opgave van de ene fabrikant vs de andere fabrikant!! :sleeping
Wat ik schrijf is dat je een auto op een testbank zet, het vermogen meet, vervolgens de komplete uitlaat plaatst en daarna weer het vermogen meet. En dit is dan zeker wel met elkaar te vergelijken, zeker omdat de auto door dezelfde persoon op dezelfde bank wordt getest!
Met dit soort tests hebben we deze resultaten behaald met oa een komplete supersprint systeem als mede een hybride systeem van een supersprint spruitstuk en de rest groep a van simons.
Hierdoor kan ik met zekerheid zeggen dat het zeker helpt en ongeveer die 15pk oplevert!
En geloof me een x16xe motor kan heel veel vermogen opleveren, als je er maar in durft te investeren. Mijn 1600tje liet het leven uiteindelijk met 175pk en het plan was dat naar 200 te brengen, zonder turbo!!
2 juni 2011 om 09:56 #17875551Dus als ik het goed begrijp beter verder zoeken naar iets wat 100% past of is die van hottuning aan te raden. Btw, er zit toch wel 10% winst op het vermogen? al is dat maar 10 pk. Astra g 1616v 2001
2 juni 2011 om 22:59 #17875557volgens mij was juist de 1.6 16v geknepen op het in/uitlaattraject, zonder restrictie produceerde ze richting de 140pk
anders kwam die te dicht bij de c20xe(ook geknepen) in de buurt kwa vermogen,
dit heb ik jaren geleden volgens mij al een keer voorbij zien komen3 juni 2011 om 01:01 #17875553Je hebt goedkoop en je hebt kwaliteit, je kan staan te kutten of het past er gelijk onder..
Volgens mij heeft een 2001 Astra G het X16XEL blokje als ik me niet vergis, heb die ook ooit eens 1 in mijn Corsa B GSi gebouwd (X16XE) en mijn toendertijd huidige complete rvs uitlaatsysteem terug op het nieuwe blokje gemonteerd, paste gelijk (had inderdaad wel mijn uitlaatpoorten laten bewerken, supersprint spruitje en was van voor naar achter loos met dtm dempertje in 1 geheel)..
@Damien wrote:
Dus als ik het goed begrijp beter verder zoeken naar iets wat 100% past of is die van hottuning aan te raden. Btw, er zit toch wel 10% winst op het vermogen? al is dat maar 10 pk. Astra g 1616v 2001
3 juni 2011 om 08:01 #17875552@McKaamos wrote:
Sowieso doen in- en uitlaten weinig, KRSA2000.
Je kan wel een grote muil hebben, maar als je strot te krap is kan je nogsteeds niet ademen ;) Geld ook voor motoren. Grote filters en uitlaten zijn prachtig, maar het knelpunt zijn de kleppen en poorten in de kop.Wat je al zegt over de uitlijning van de poorten v.s. de flens is zelfs met het originele spruitstuk al.
Je haalt het meeste door die uitlijning perfect te maken en de poorten zo ver mogelijk uit te “boren”. (uitslijpen met een dremel b.v.)hmmm mantzel powerbox :angel
evenals spaghje voel je echt wel hoor…3 juni 2011 om 11:08 #17875556@CorsaB5drsX14XE wrote:
@McKaamos wrote:
Sowieso doen in- en uitlaten weinig, KRSA2000.
Je kan wel een grote muil hebben, maar als je strot te krap is kan je nogsteeds niet ademen ;) Geld ook voor motoren. Grote filters en uitlaten zijn prachtig, maar het knelpunt zijn de kleppen en poorten in de kop.Wat je al zegt over de uitlijning van de poorten v.s. de flens is zelfs met het originele spruitstuk al.
Je haalt het meeste door die uitlijning perfect te maken en de poorten zo ver mogelijk uit te “boren”. (uitslijpen met een dremel b.v.)hmmm mantzel powerbox :angel
evenals spaghje voel je echt wel hoor…Toevoeging: TB’s?
3 juni 2011 om 19:49 #17875555X16XE + Matzel Powerbox + Lexmaul spagetti + halve uitlaat lengte (= – einddemper, – deel middendemper), gaat als de brandweer, zou best wel eens willen weten wat er aan vermogen uit komt…
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.