Forumindex › Forums › Modellen › Astra › sports tourer, koppakking?
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 januari 2020om 11:22 door parteyy.
-
AuteurBerichten
-
14 december 2019 om 16:27 #18370523
goeiedag mensen, ga hier mijn probleem neerpennen waar ik maar niet uit kan geraken.
heb een maandje geleden een sports tourer gekocht, de 1.7cdti met 110pk namelijk. ohja bj 11/2011
omdat ik niet wist wanneer hij laatst op onderhoud was geweest heb ik hem geopteerd voor een groot onderhoud inclusief distributieriem.
dus wat is er allemaal aan veranderd :
distributieriem
waterpomp
thermostaat
multiriem
spanrol.
Ik had last van lucht in mijn kvs systeem, dus dezelfde onder vacuüm laten ontluchten.
nu het probleem!!!
wanneer ik 120 rijd op cruise control, geen enkel probleem, maar vanaf het moment dat ik 130 of harder rijd op cruise control gaat hij na max 4-5km in noodloop en stijgt het temperatuur richting het rood waardoor ik hem onmiddellijk afleg op het pechstrook, hij daalt wel binnen een minuut terug naar 90°c maar als ik hierna mijn weg hervat blaast hij de eerste 5 minuten koud lucht en koud lucht alleen, hierna begint hij terug warm te blazen mits ik niet harder rijd als 120km/u.
Ik dacht oorspronkelijk aan een verstopping van het radiator, dus systeem volledig ge flushed, ook omgekeerd water erdoor gehad is zo vrij als iets.
het probleem blijft aanhouden, heb heel licht druk op m’n koelsysteem, niets overdreven, niet kokend, geen rook uit m’n uitlaat, mijn oliestok is kvs vrij, mijn kvs is olievrij, ben zo goed als ten einde raad.
14 december 2019 om 23:03 #18370530Ik zou denken dat de thermostaat niet helemaal open gaat, waardoor er niet genoeg gekoeld kan worden bij een hogere snelheid. Dan loopt de druk te hoog op en verdwijnt door de overloop je koelvloeistof naar buiten.
15 december 2019 om 02:01 #18370532De auto verbruikt verder geen koelvloeistof? Er zitten hier en daar wat zwakke plekjes/ koppelingen in het koelsysteem.
Zou ook neigen naar thermostaat. Die kost ook niet zoveel. Zelfde rede verder als eerder vermeld door MGen.
Expansievat dop al eens bekeken?
Bij de garage kunnen ze een vloeistof boven je koelwater houden (boven expansievat) en als deze verkleurt (van blauw naar groen meen ik), wil dat zeggen dat er uitlaatgassen in je koelsysteem zitten. Zou lekke koppakking betekenen en dus extra druk op je koelsysteem. Je kan dit zelf ook enigszins controleren. Als je auto geparkeerd staat en volledig afgekoeld is (bijvoorbeeld gewoon s ochtends nog koud en ongebruikt) dan de expansievat dop er eens af draaien. Als er dan nog druk op zit is het meestal geen goed teken (koppakking/ uitlaatgas in je koelsysteem).
Kleine waarschuwing: draai de dop er niet af als de motor warm is. Als de motor warm is, is het namelijk logisch dat er overdruk op het koelsysteem gaat. Koelwater heeft een hoog kookpunt en dit komt door de druk op het systeem. Het koelwater zou sneller koken als je bijvoorbeeld zonder expansievat dop gaat rijden.
15 december 2019 om 20:16 #18370539ik heb dus een circulatie probleem, soms doet hij het en soms niet, hierdoor dus 2 waterpompen voor niets veranderd. als hij wilt circuleert hij en wanneer hij niet wilt circuleert hij dus niets, retour buis is kurkdroog, pompt kvs niet rond waardoor het binnen letterlijk ijskoud is. ik weet niet hoe het koelsysteem in elkaar zit dus kan niets anders vermoeden dan een kapotte ventiel, kraan,… een kapotte thermostaat zou toch voor het binnen radiator niets moeten uitmaken, pompt gewoon niet rond. morgen eens naar Opel zelf rijden en hun het probleem voorleggen, eventueel ook een koppakking test laten uitvoeren, is een heel raar probleem waarmee ik dus de eerste keer mee kamp
15 december 2019 om 20:31 #18370540Misschien slipt het schoepenradje van de waterpomp op de as oid. Idd even laten checken:)
2 januari 2020 om 11:20 #183708402 januari 2020 om 11:22 #18370841gisteren dus een koppakking test uitgevoerd, bij een benzine wagen kleurt het geel als het een lekke koppakking is en bij een diesel groen, wordt dus een nieuwe koppakking, hopen dat er geen barsten in de kop zijn. mss is iemand in de toekomst hiermee verder geholpen, mijn wagen heeft dus GEEN water in het olie, GEEN olie in het koelvloeistof, maar wel uitlaatgassen in mijn koelvloeistof circulatie. een bitter pil maar komt wel goed (hoop ik)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.