sport schijven

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel sport schijven

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17235190
    greg
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 April 2009

      Hallo forummers,

      Auto net bij de garage vandaan voor de APK-keuring en heb een advies op remschijven en blokken voor. Nu wil ik deze zelf gaan vervangen voor sportschijven en sportblokken. Is dit klusje makkelijk zelf te klaren of gewoon door garage laten doen à € 55, per uur!

      Heb al wat filmpjes bekeken, maar snap nog niet echt goed wat ik nou met kopervet moet insmeren en wat ik mag inspuiten met remcleaner en moet er nog iets met de remvloeistof zelf gebeuren. Zodra ik de remklauw los op valt de zuiger dan vanzlf dicht en kan ik deze dan gewoon weer naar binnen drukken?

      Is het beter om achter ook te verangen of slijten deze langzamer vanwege de kracht die voor wordt uitgeoefend?

      Indien ik dit zelf ga doen, weet er iemand misschien waar ik deze sportremschijven het beste kan bestellen, uiteraard voor weinig:D

      We hebben het hier over een Vec B station sport van 2000.

      groet greg

      #17849203
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Ja, dat is prima zelf te doen.
        Kopervet moet je op de achterkant van de remblokken smeren en op de “haakjes” op de uiteinden. Dat zorgt dat de boel niet gaat piepen/knarsen.
        Als je de boel echt ver uit elkaar haalt kan je ook wel een dotje kopervet bij de geleider pinnen in doen (pinnen waarmee de klauw op de beugel zit en van links naar rechts kan schuiven)

        De zuiger moet je zelf naar binnen drukken. Ik denk niet dat dat met de hand lukt. Je kan een metalen plaat tussen de schijf en het remblok drukken (en dan een beetje wrikken) voordat je de boel loshaalt, maar het beste is om een remzuiger terugdraai tool te gebruiken.

        Draai op dat punt ook even het remvloeistof reservoir open (dop er af) en leg er wat oude lappen omheen.
        De olie komt namelijk omhoog in het reservoir, en met de dop er op kan de lucht niet weg. Het risico dat het reservoir overstroomt is er ook, vandaar de lappen.

        Sportschijven en blokken zijn trouwens redelijk overbodig, maar als je toch op een budget sportspul wil kan je het beste ATE Powerdisc kopen. ATE maakt de standaard spullen voor veel Opels en heeft daarbij een eigen gegroefde sportvariant op die schijven.
        Zo hebben ze ook keramische remblokken als variant op het standaard spul wat ze normaal leveren.
        Eventueel zou je ook nog kunnen kijken naar remblokken zoals de Ferodo DS Performance. Die doen het ook vaak goed.

        Achter remmen slijten in de regel niet zo hard als de voor-remmen, dus die hoef je in princiepe niet tegelijk te doen.
        Kijk gewoon even hoe ver ze versleten zijn en bepaal zelf of je er aan wil beginnen.
        Houd er rekening mee dat de achter schijven ook dienst doen als handrem. De grote “hoed” in de schijf doet namelijk dienst als de trommel van de handrem. Als je dan toch bezig bent, neem dan ook de handrem mee, anders moet je de hele bende weer los zien te krijgen om de handrem schoenen te vervangen.

        #17849204
        arjontje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 March 2006

          [rquote=1907293&tid=145808&author=McKaamos]Ja, dat is prima zelf te doen.
          Kopervet moet je op de achterkant van de remblokken smeren en op de “haakjes” op de uiteinden. Dat zorgt dat de boel niet gaat piepen/knarsen.
          Als je de boel echt ver uit elkaar haalt kan je ook wel een dotje kopervet bij de geleider pinnen in doen (pinnen waarmee de klauw op de beugel zit en van links naar rechts kan schuiven)

          De zuiger moet je zelf naar binnen drukken. Ik denk niet dat dat met de hand lukt. Je kan een metalen plaat tussen de schijf en het remblok drukken (en dan een beetje wrikken) voordat je de boel loshaalt, maar het beste is om een remzuiger terugdraai tool te gebruiken.

          Draai op dat punt ook even het remvloeistof reservoir open (dop er af) en leg er wat oude lappen omheen.
          De olie komt namelijk omhoog in het reservoir, en met de dop er op kan de lucht niet weg. Het risico dat het reservoir overstroomt is er ook, vandaar de lappen.

          Sportschijven en blokken zijn trouwens redelijk overbodig, maar als je toch op een budget sportspul wil kan je het beste ATE Powerdisc kopen. ATE maakt de standaard spullen voor veel Opels en heeft daarbij een eigen gegroefde sportvariant op die schijven.
          Zo hebben ze ook keramische remblokken als variant op het standaard spul wat ze normaal leveren.
          Eventueel zou je ook nog kunnen kijken naar remblokken zoals de Ferodo DS Performance. Die doen het ook vaak goed.

          Achter remmen slijten in de regel niet zo hard als de voor-remmen, dus die hoef je in princiepe niet tegelijk te doen.
          Kijk gewoon even hoe ver ze versleten zijn en bepaal zelf of je er aan wil beginnen.
          Houd er rekening mee dat de achter schijven ook dienst doen als handrem. De grote “hoed” in de schijf doet namelijk dienst als de trommel van de handrem. Als je dan toch bezig bent, neem dan ook de handrem mee, anders moet je de hele bende weer los zien te krijgen om de handrem schoenen te vervangen.[/rquote]

          NOOIT koper vet op de geleide pennen.
          Gaan ze vast door zitten.
          Koper vet heeft namelijk de nare eigenschap, als het oud wordt veranderd het in een poeder. gevolg vast zittende pennen.

          Gebruik remzuiger montage pasta.

          #17849205
          greg
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 April 2009

            Thanks!

            Nu zag ik in een filmpje dat de remklauwen ontdaan moeten worden van roest met een staalborstel en de centreer ring ook, en zag dat daar ook kopervet op werd gesmeerd waar dan de schijf weer opgeplaatst wordt, klopt dat?

            Die sportschijven vind ik alleen leuk voor de “looks”, maar de schijven die jij nu voorteld heb je daar ook een adres bij. Ik heb al gezocht op het internet, maar kan van deze schijven nog geen leverancier vinden?

            #17849206
            McKaamos
            Deelnemer
              Lid sinds:
              10 December 2009

              Ontroesten mag, het heeft weinig effect. De delen die gangbaar moeten zijn, zijn dat toch wel omdat ze roestvrij worden gehouden door het schuiven van de haakjes van de blokken.
              Is meer optisch, zeg maar, maar het kan geen kwaad om er even een staalborstel langsheen te halen.
              Centreerringen heb je lang niet altijd. Als je originele onderdelen gebruikt, zijn die precies passend en heb je geen centreer ring.
              Ik zou trouwens op de schijf zelf (ookal was het maar de centreer ring) geen kopervet gebruiken. Door het draaien (middelpunt vliegende kracht) gaat dat vet uiteindelijk naar buiten toe en komt het op de schijf of de blokken terecht, waardoor je remkracht verliest.

              Wat ATE Powerdisc betreft kan je gewoon aankloppen bij automaterialen winkels zoals Brezan.
              Die vragen om je kenteken, zodat ze de correcte onderdeelnummers kunnen vinden, en dan vraag je om remschijven in ATE Powerdisc variant.
              Hebben ze die niet op voorraad, dan kunnen ze die vast wel voor je bestellen.

              #17849207
              Corsa_GSi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                Ik zie dat je een Vectra B hebt, heb een setje geboorde + gegroefde schijven + mintex blokken voor en achter gekocht voor 180 euro inclusief verzenden.

                FF naar ebay.co.uk gaan en dan zoeken naar MTEC.
                Leveren gewoon in NL en redelijk snel.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.